Jakob Gerhardt - Iemand ooit van gehoord????

• Eelco van Wieringen

Nog even over die eerste persing, Ron, luister even goed mee, die wordt bij huizen als Romanee Conti bewust vermengd met sap dat vrijkomt na het doorpersen van de druiven. Zelfs in die mate dat er looizuren uit de pit meekomen. Dit verlengt de levensduur van de wijnen en brengt ze beter in balans. Zoals Der Rudi al terecht opmerkte, is dat geneuzel over “eerste persing” iets waarmee je een kluns een rad voor ogen kunt draaien. Ben je wat meer ingevoerd, dan gniffel je eens en vraag je je tegelijkertijd af wat je kunt doen om de consument te beschermen tegen charlatans die de onwetendheid van geinteresseerden misbruiken.

Volgens hun eigen site claimt Jakob Gerhardt, samen met het eraan gelieerde Weingut Ökonomierat August E. Anheuser, “topwijnen” te leveren die een “prominente” plaats innemen in Duitsland. Ik heb het nog even voor je nagekeken: zowel het gezaghebbende standaardwerk van Leenaers en Jorissen (Atlas van Rijn en Moezel) als de Eichelmann rept met geen woord over de bedrijven. Iets wat je niet verwachten zou na het lezen van de ronkende commentaren. Ik heb ook nog wat andere bronnen nageplozen en het resultaat laat zich raden. Nada. De hand wordt hier op hinderlijke wijze overspeeld.

Salut,

Eelco

• Willem(***)

een Vendetta Eel?

• Eelco van Wieringen

Nee, missionaris***

• MaartenZzzzz

Vermits we het hier over olijfolie hebben heeft Ron gelijk.

• Ron

Ha, ha , ha,

Voordat jullie weer zo op de man spelen, kunnen jullie misschien in het vervolg beter eerst nog eens goed lezen en goed nadenken over mijn 2 postings. Ik had jullie intilligenter ingeschat

• Eel

Ron, blijf je er even bij, start ik zo mijn andere computer op voor een meer doorwrochte reactie. In de tussentijd wel een vraag: werk je voor Jakob Gerhardt?

• romke van dijk

ik denk dat hij zich een flink heeft laten snuiten door een van de mannen met de stalen neuzen…

• Ruud Göebel

Ron, het zomaar schermen met de kreet “eerste persing” maakt géén of weinig indruk op lieden die wel eens een boek over dat onderwerp hebben open geslagen. Het begrip krijgt pas waarde als de definitie hiervan bekend is en vervolgens de uitkomst. Voor bijv. Champagne is dat helder en bij wet geregeld. 4000kg. druiven in pers geeft 2050 ltr. vin de cuvée, dit zal door first class huizen gebruikt worden, echter als de wijnmaker een wat krachtiger Champagne wil, dan mag hij ook nog max. de eerste 500 ltr. van de staartpersing gebruiken. Maar nu even over jouw eerste persing: als je de Bucher Vaslin op 0,8 bar instelt krijg je een ander resultaat dan in één keer op 1,8 bar. In beide gevallen kun je spreken van “eerste persing” doch het resultaat zal wezenlijk anders zijn.

Ruud.

• Ron

Geachte Eel,

Nee, ik zit helemaal niet in de wijnhandel. De vinologenopleiding van de W.A. heb ik -met succes- puur hobbymatig gedaan, dus een klein beetje van wijn en vinificatie weet ik wel.

• Willem G

Grappig……of toch ook weer niet?

Ze timmeren al heel veel jaren aan de weg.

Eind 80-er jaren werd ik door een vriend opgeroepen omdat bij hem thuis een heuse wijnproeverij werd georganiseerd. Ik heb toen niets gekocht. Jaren later, werd ik benaderd door iemand die bij mij thuis een proeverij wilde organiseren. Ik wilde de boot afhouden en vertelde dat het waarschijnlijk niet zo heel zinvol zou zijn. Maar het was een volhoudertje, dus ik liet hem maar komen. Na zijn proeverij trok in in zijn bijzijn maar een goede Bordoot open. Hij werd er stil van. Omdat ik het anders zo sneu vond heb ik voor mijn goede fatsoen toch maar iets raar zoets van hem gekocht. Ik weet niet meer precies wat, maar zoiets geeft altijd prettig weg aan mensen die niet echt van wijn houden, maar wel van zoete bocht. Ik moet hem één ding nageven; dank zij hem dronk ik mijn eerste PX. Als Bordeauxgek had ik daar toen nog nooit van gehoord. Jammer alleen dat hij het eerlijke verhaal van de jaargang niet vertelde. Hij moet het ongetwijfeld geweten hebben, want van een heel belangrijke persoon van dit prikbord die ik toen ook al kende, hoorde ik dat degene die de proeverij deed een heuse vinoloog van de wijnacademie was. Het kan verkeeren.