lang weekend Chateauneuf

• Juan

Net terug van een lang weekend Chateauneuf…….voor mij de 1e keer en dat is me (ons) prima bevallen! Heerlijk gebied met overzichtelijke wijndomeinen…..

We hebben bezocht:

Clos des Papes

Barroche

Chante Cigale

La Nerthe

Pierre Usseglio

Pegau

Clos st. Jean

Uiteraard veel te veel gekocht…….(dat het überhaupt in de auto ging…)

Veel mooie wijnen gedronken….PN's, reisverslag en foto's volgen…..

Hasta Luego

John

• Peter Z.

En…waren de toppers van 2007 nog beschikbaar af domein?

PS: Ik kijk uit naar de PN's, reisverslagen en foto's.(:P)

• Willem(***)

Hey Johnnie,

om je behouden thuiskomst te vieren maar een flesje C9dP open gemaakt in plaatsan de geplande Vietti.

Het is Pierre Usseglio 1998 geworden en dat is geen straf, als alle Pamela Anderson C9dP's uit 2007 zich zo mogen ontwikkelen vind ik het prima, dan gaat ons er toch nog van genieten.

De wijn:

Lekker veul Grenache en dus een boeren entree, ontwikkeling maar ook nog zwart fruit. Een serieuze wijn met lekker veelvulling (14% alc.). De wijn is volgens mij op een hoogtepunt nu.

Lekker dus.

gr

W

• Juan

Peter,

Heb vanavond geen energie meer voor het verslag…..dat volgt de komende week….

Volgende topwijnen waren nog te koop op de domeinen:

Clos des Papes 2007 (43 euri/fles)

Janasse Chaupin, ook in Magnum

Cristia VV

Mon Aieul (42 euri) ,ook in Magnum

Pegau da Capo was nog te reserveren, ook in Magnum

Reserve 2 freres Usseglio hebben we ook nog kunnen kopen voor 70 euro/fles maar dat was dankzij een telefoontje van Michel Blanc aan Thierry Usseglio tijdens onze lunch……..connecties……B)

Tijdens ons bezoek aan Barroche gaf Julien Barot ons een fles Pure 2005 mee om die avond te openen in ons hotel…….uiteraard geweldig om zo maar gratis een 100 punter te krijgen……..hij gaf aan dat het een fles was die bestemd was voor de Canadese markt, maar problemen met de importeur zorgde ervoor dat de flessen nog op het domein waren. Uiteraard maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik om te vragen of we nog Pure 2005 konden kopen…….normaal uiteraard onmogelijk….maar je weet het nooit……“Geen probleem” gaf ie aan……..en gewoon tegen de primeurprijs……en dus niet tegen een “100 puntenprijs”…….zojuist zag ik op de flessen het “Canadese” backlabel……..16,3% alcohol! Even kijken wat er op de fles Pure 2005 staat die ik 2 jaar geleden gewoon via een Belgisch kanaal had gekocht……15%……..niet dus! >:D<

Toch leuk om wat Canadese flessen te hebben…….

Hasta Luego

John

• Juan

Hey Willem,

Die 98er van jou vind ik ook erg mooi. Net zoals de Janasse 98 op dit moment op zijn hoogtepunt (al heb ik het gevoel dat ze hier nog wel een aantal jaren blijven…)

Heb de afgelopen 4 dagen iedere dag een bepaalde wijn gedronken waar ik me eigenlijk een beetje voor schaam…….8-)…….namelijk Muscat de Beaumes de Venise……..ik kan me herinneren dat mijn oma dit vroeger altijd dronk…..altijd gedacht dat dit een laf massaal sapje is……maar vond het geweldig lekker als aperitief EN helemaal geweldig bij foie gras! En aangezien we dit hemelse gerecht (ik roep al jaren dat er meer ganzen bij moeten komen…..) iedere dag aten…zat het dus iedere dag in mijn glas. Om mijn schaamte nog groter te maken zijn we op mijn verzoek naar dit dorp gereden zodat ik genoeg flessen kon inslaan voor in de keldert……Muscat de Beaumes de Venise 2008 van Domaine des Bernadins

Hasta Luego

John

• tomm

't is zo zalig vertoeven ginds !!!!! goed dat je - ondanks jouw koopwoede - nog een plaatsje vond om m'n doosje mee te brengen (:P)

vanavond in het glas, een 2000'er van m'n lievelingsdomein …

• ChrisW

Het was een mooi lang weekend met John en partners in CdP!

Een aantal mooie bezoeken, perfect weer, elke dag goed gegeten, goede wijnen gedronken…. wat is het leven toch zwaar :)

@Tom: je wijnen zijn veilig meegenomen. Het was zo'n mooi setje wijnen dat we bijna niet de verleiding niet konden weerstaan om er een leuk proeverijtje mee te organiseren, maar uiteindelijk hebben we dit omwille van de lange termijn relatie maar niet gedaan :)

@Willem: de gewone Pierre Usseglio 1998 is echt mooi en nu naar mijn smaak perfect op dronk. In een usseglio proeverij in België enige tijd geleden gaf ik hem een hogere waardering dan enkele jongere Mon Aieuls.

ChrisW

• Juan

Afgelopen donderdagochtend vertrokken we om 06.00 uur met 4 personen richting Chateauneuf. Ongetwijfeld vinden veel mensen donderdag heen en zondag terug te kort om met de auto te gaan. Wij dachten er dus anders over en dat is alleen maar meegevallen. 7,5 uur rijden en je bent op de plaats van bestemming…….en zit je half in de middag op een zonovergoten terras in het dorpscentrum van chateauneuf-du-pape aan brood met paté, charcuterie en een glas witte C9dP. Slapen deden we in Orange bij Le Mas des Aigras. www.masdesaigras.com

Dit hotel is absoluut een aanrader! Kamerprijs is 75 euro (laagseizoen) en het is geen probleem om je (met trots aangeschafte) wijnen in zijn klimaatruimte te stallen. En als het niet allemaal in je auto past…laat je het gewoon staan voor een volgend bezoek.

Overigens keken wij van onze kamer uit op de Mont Ventoux………er zijn slechtere uitzichten kan ik u vertellen…..

Grootste pluspunt aan het hotel is misschien nog wel het restaurant. De eigenaar van het restaurant is een zeer gepassioneerde chef die werkelijk met trots de meest mooie gerechten uit zijn open keuken toverde…..wij lieten hem 5 gangen naar keuze bereiden en van die “vrijheid” genoot hij zichtbaar. Tevens waren onze eigen meegebrachte wijnen geen probleem. Uiteindelijk heeft hij zelfs geen kurkgeld in rekening gebracht….

Bij aankomst bezochten we meteen het winkeltje van Pegau. Daar proefden we:

Plan de Pegau (vintage 05 en 06 blend): 88/100 meer dan keurig glas voor de 7 euro.

Cuvee Reservé 2006: 93/100 Typische animale Pegau wijn die me doet denken aan de 2005

In het winkeltje meteen maar een fles Da Capo en magnum Da Capo 07 in de boeken gezet…..

Die avond aten we dus voor de 1e keer in ons hotel.

De wijnen:

Muscat de Beaumes de Venise 2008 Dom. Des Bernadins: 92/100 heerlijk alternatief voor sauternes. Prijstechnisch helemaal een lachtertje….ruim 10 euro af domein

Condrieu: Ben helaas het jaar en het domein kwijt…excuses….heeft vooral te maken met het feit dat het 1 van de slechtste condrieu’s was die ik ooit dronk…..had volgens mij vlurk (vooral in neus en 1e attack)…..niet iedereen deelde mijn mening….

Chateau Simone 2001: 91/100 mooie neus, nu “a point”

L’ermita 1995 Alvaros Palacios: wat een rare wijn is dit toch……alles of niets…in dit geval alles! Bramen, bosbessen, zalvend zacht, jong met een lange afdronk 96/100

Leoville Lascases 1985: 94/100 mooie gerijpte grootse bordeaux

De 2e dag begonnen we met een bezoek aan Pegau. Nadat we even met Paul Feraud hadden gesproken nam Laurence ons op sleeptouw. Men was druk bezig met het bewerken van de 2009 oogst. Laurence gaf aan erg tevreden te zijn met de kwaliteit van 2009. Dat hoorden we eigenlijk overal. Niet dat het de kwaliteit van 2007 evenaart.

Bij Pegau is het eigenlijk een georganiseerde puinhoop. Erg rommelige kelder. Onder de diverse grote fusten zagen we wat 9 liter flessen Da Capo 2003 liggen. Ze lagen gewoon op de grond in de modder en de etiketten zagen er inmiddels al niet meer uit. Dat is onze privé voorraad riep Laurence….en dan hebben we het hier over een flesje van toch snel 4.000 euri….

We proefden:

C9dP Blanc 2008: 87/100

Cuvee Reservé 2005: 93/100

Cuvee Laurence 2005: 94+/100

Cuvee Reservé 2007 (van het vat, botteling november): 95+/100

Cuvee Da Capo 2007 (van het vat, botteling februari): 99-100/100

Wat een feest om 2007 te mogen proeven!! Zeker de Da Capo is fenomenaal. Aansluitend bij moeder Feraud nog maar wat Da Capo gereserveerd in diverse flesmaten…….

Vervolgens bezoek gebracht aan Pierre Usseglio:

We proefden:

C9dP Blanc 2008: 88/100

CdR 2008: 89/100

C9dP Tradition 2007: 92+/100

Mon Aieul was er nog genoeg te koop (ook magnums), maar helaas lukte het niet om reservé 2 freres te kopen…..

Na Usseglio vertrokken we voor de lunch naar HET Chateau boven het dorp . Naast de wijnwinkel op de berg zit een goed restaurant met een onbetaalbaar uitzicht over heel Chateauneuf-du-pape. Iets verlaat arriveerde onze tafelgast Michel Blanc van het syndicaat. Het werd een geweldige relaxte lunch buiten in de zon waarbij we niet uitgesproken raakten over Chateauneuf, de wijnen uit de streek, Robert Parker, Harry Karis etc etc.

Toen Michel hoorde dat het mij niet was gelukt om 2 freres te kopen was 1 sms-je van hem aan Thierry Usseglio genoeg om alsnog de deal te regelen. En 70 euro is een steal voor deze wijn……..

Overigens zat het terras vol met Amerikanen……die we eigenlijk gedurende de 3 dagen overal tegenkwamen…..Amerikanen bedoel ik dan……

Tijdens de lunch dronken we:

C9dP Blanc 2008 Mont Redon 2008: 88/100

Barroche Signature 2007: 93/100

Na de lunch vertrokken we richting Clos St. Jean. Het is sinds 2003 duidelijk goed gegaan met dit domein, want ze zijn recent naar een andere locatie vertrokken….nieuwer, groter, luxer! Mooie kelder stampvol nieuwe vaten….12 nieuwe tanks…..EN niets meer te koop….het kan verkeren….

Na de leuke en enthousiaste rondleiding proefden we:

C9dP Blanc 2008: 89/100

CdR 2008: 89/100

C9dP 2007: 93/100

Vervolgens bezoekje gebracht aan Clos des Papes. Geproefd:

Clos des Papes rouge 2007: 99-100/100 woooooow wat een fluweelachtige wijn en wat een concentraat! Tot mijn grote verbazing nog gewoon genoeg van te koop op het domein a 43 euri per fles……..haast u zou ik zo zeggen….binnen nu en een maand 3 keer over de kop is mijn idee……

Die avond zijn we gaan dineren in het lievelings restaurant van Robert Parker, namelijk La Beaugraviere ( www.beaugraviere.com )

Chefkok Guy Jullien is beroemd om zijn truffelmenu. Helaas zitten we niet in het seizoen en kozen we voor een ander geweldig gastronomisch menu. Heerlijke gerechten!

We dronken:

Muscat de Beaumes de Venise 2007 Perrin: 91/100

Chassagne-Montrachet 1er cru Le Maltroie 2001 Bernard Moreau: 93+/100 jong!

Cornas 1999 A. Clape: 95/100 Wat een terroir! Syrah in optima forma en een geweldige combi bij het draadjesvlees met truffel aardappelpuree

Dag 3 vertrokken we na het ontbijt richting Julien Barot van Barroche. Daar aangekomen was alles gesloten en ook op zijn GSM werd niet opgenomen……hmmmm vreemd…….dan maar richting Beames de Venise om op domaine Bernadins een aantal flessen Muscat te kopen…

Overigens een schitterende route van Chateauneuf, naar Gigondas, Vacqueyras om vervolgens in Beaumes de Venise te eindigen….met continu de Mont Ventoux in het zicht….

Daarna terug naar Chateauneuf om op een terras in het zonnetje te genieten van een mooie maaltijdsalade…..op dat moment belt Julien Barot…..”Excuses, duizendmaal excuses……Ik ben net uit bed (13.30 uur)….aangezien de afgelopen weken zo hectisch waren met het binnenhalen van de oogst en ik dacht dat jullie volgende week pas kwamen”….we waren meteen welkom en 10 minuten later liepen we met Julien in zijn kelder…..geweldig uitgebreide rondleiding genoten!…zagen nog een prachtige foto van Julien samen met Russel Crowe na een avondje stappen…….zal eruit gezien hebben…. :)-D

We proefden:

Syrah 2009 en Grenache 2009 uit de tanks….beiden smaakten al gewoon naar wijn….

Syrah 2008, Grenache 2008, Grenache VV 2008 uit vat voor de blending…waarbij vooral de Syrah op mij grote indruk maakte!

Pure 2008 uit het vat: 93-95/100

C9dP 2008 blanc: 90/100

Fiancée 2006: 94/100

Julien gaf ons een fles Pure 2005 om die avond te drinken in ons hotel………..uiteraard ging bij mij meteen adrenaline stromen….100 punters blijven me een speciaal gevoel geven…..en hoeveel wijnboeren geven een 100 punter weg met de wetenschap dat er maar 4000 flessen van gemaakt zijn en dit soort flessen inmiddels voor goed geld via veilingen verkocht worden…..teken dat hij zich ook goed voelt bij ons lijkt me……of verwacht ie nu dat Karen en Angelique volgend jaar naakt met hem de oogst van 2010 gaan stampen……..zolang er 100 punters tegenover staan…zal je mij niet horen!

En om het feest nog mooier te maken mochten we nog een kist Pure 2005 kopen tegen de primeurprijs…..hulde voor Julien!

Na dit geweldige bezoek vertrokken we naar Chateau La Nerthe. Michel Blanc had deze afspraak geregeld…..MOET je geweest zijn! Gaf ie aan……en of! Wat een werkelijk schitterend chateau!! Dat is wel wat anders dan de puinhoop bij Pegau…of de relatief kleine kelder bij Barroche…..Pracht en praal met schitterende tuinen….vanuit het chateau kijk je zo over de oneindige stokken van La Nerthe. De vriendelijk dame van La Nerthe werkte vakkundig de groep bezoekers buiten, want we hadden om 16.00 uur een afspraak….en aangezien deze gemaakt was door Michel Blanc kregen we een speciale behandeling………meteen de kelders in……..pffff daar past alleen stilte bij……het hele chateau is onderkeldert en in zeer goede staat. Diverse toprestaurants en privépersonen hebben hun voorraad daar liggen en ook de voorraad van de familie is indrukweekend te noemen…..

Uiteindelijk weer terug naar boven om te doen waar het om draait….wijnen proeven:

C9dP Blanc 2008: 91-92/100 de mooiste van alle witte voor mij

C9dP Tradition 2006: 91/100

C9dP Tradition 2005: 91/100

C9dP Tradition 2004: 89/100

Cuvée des Cadettes 2003: 93/100

Diep onder de indruk van het chateau reden we terug naar ons hotel. Onderweg passeerden we Domaine Chante Cigale. Tijdens de Harry Karis proeverij in Roermond was de 2005 VV van dit huis 1 van de mooiste wijnen die ik proefde….even naar binnen om te kijken of deze nog te koop is…..hij was op ons verzoek nog te proeven en te koop. Wederom gaf hij me dezelfde bevrediging als destijds in Roermond. Heeeeeel veeeeeeel stal! Waanzinnig animaal….95+/100. ….EN gelukkig ook nog in mijn favoriete flesmaat….De Magnum….

Moe maar voldaan arriveerden wij in het hotel…..waar we de korte Chateauneuf trip afsloten met een geweldig diner. Nog beter dan de 1e avond met als hoogtepunt: Ravioli gevuld met lamszwezerik in een soep van munt….nondeju……schofterig lekker!!!…nu nog wachten op het moment dat Unox dit in blik op de markt brengt……

Ons dronk die avond (uiteraard naast de fles Muscat de Beaumes de Venise….):

Grand Mayne 1990: 94/100 Neus was meteen vol in de roos! Tres bordeaux……na wat lucht nam de kracht in de wijn toe….nog vol in het leven dus! Grootse Grand Mayne

Dominus 1996: 95/100 Donker van kleur en jong in de neus en mond. Volop fruit aanwezig, lange afdronk. Heerlijke Amerikaanse Cabernet

Pure 2005: 96-98/100 De fles van Julien. Megajong! Mooie grenache met een lange….zeeeer lange afdronk. Afblijven de komende jaren….Merci Julien!

Clos Mogador 2001: 95/100 Deze Clos viel mij niet tegen zeg! De laatste 3 flessen uit 2001 vond ik duidelijk op de terugweg door het uitdrogende karakter. Deze dus niet! Alive and Kicking….Clos Mogador op zijn mooist!

Zondagochtend na het ontbijt weer terug naar huis gereden….en gisteren een poosje bezig geweest met het inruimen van de kelder…….(:D

Chateauneuf gaat mij vaker terugzien………en dat gaat geen half jaar duren!

Geweldige gerechten, mooie flessen, prachtige domeinen, Fantastisch weer…….en dankzij de aanwezigheid en passie van onze reisgenoten werd het pas echt onvergetelijk!

Karen en Chris bedankt!

Hasta Luego

John

Ps een aantal leuke, mooie en opmerkelijke foto’s die het verhaal completeren en verduidelijken volgen……

• John Copier

Whow. Mot 't effe laten beklijven.

John

• romke van dijk

Gaaf man ga zo door!

groet,

romke