niet tegendraadjesvlees

• TGG

Vrijdagavond een paar kilo Basse Côte in de pan. lekker ff aanbraden in echte boter, nog meer boter erbij, dan een beetje water (om op het hart te letten, niet te vet namenlijk) stelletje gekneuzde laurierblaadjes uit de jardin, in de oven op 90 graden. gewoon 24 uur laten staan totdat het etenstijd is (smelt op de tong), nog ff een stapel champignons bakken en erbij. De buren kwamen, na een paar Long Island Iceteas zit de stemming er al aardig in :)-D

Bij het draadjesvlees met aardappelen en verse rode kool dronken we o.a. Fourcas Hosten 2000. Eigenlijk, om heel eerlijk te zijn viel ie een beetje tegen (kan ook door de verkoudheid komen natuurlijk). Ik heb wat met Fourcas Hosten, het was ooit bij de Albert Heijn mijn allereerste wijn die ik ooit kocht. Nu koop ik elk jaar nog een kistje. RP punten? geen idee.

In de neus wel wat klasieke geuren zoals tabac, sigaar en cassis. In de mond wat kruiden, zachte tannines en wat tabac, matige afdronk. Een prima doordrinkwijn overigens, maar weinig spanning. Verder dronken we nog wat Roussilon Village en Collioure. Bij het dessert van vijgen taart, dronken we een lekker fris glas Moscato d'Asti. De avond eindigde met een paar mooie glazen Patrón Añejo

Zondag heerlijk lunchen met Tartiflette. Het blijft toch erug lekker spul zeg.

Theo

• John Copier

Lekker tegendraads :D Theo. Zet naast de (stapel) champignons ook wat rauwe (stapel) champignons. Helaas vindt niet iedereen dit lekker. Gewoon in plakjes snijden, wat grof zeezout uit Frankrijk, peper uit de molen en natuurlijk een flinke scheut olijfolie uit de jouw welbekende streek. En met Roussilon Village en Collioure is niets mis. Lekker aards. Dit alles heeft zeker mijn instemming.

Wat kan simpel toch lekker zijn.

John

• romke van dijk

Champignons bevatten een aantal mogelijk schadelijke stoffen, de bekendste hiervan is agaritine ((beta-N-(gamma-L-(+)-glutamyl-hydroxymethylphenylhydrazine), een afgeleide van glutaminezuur, een normaal aminozuur (bouwsteen van eiwitten). Er zijn een aantal studies gedaan naar de giftigheid van agaritine. De stof blijkt kankerverwekkend te zijn bij muizen, en is daarom mogelijk ook gevaarlijk voor mensen. Echter, recent onderzoek plaatst twijfels bij het risico. Een Zwitsers onderzoek heeft berekend dat het per 100.000 inwoners geen meetbare extra kankergevallen op zou leveren (bij 10 gram champignons per dag).

Agaritine wordt in de lever afgebroken, waarbij hydrazines kunnen ontstaan, deze stoffen zijn de ware boosdoeners. Agaritine wordt ook deels afgebroken bij verhitten, dus het eventuele risico wordt wel minder door verhitten.

Normale champignons bevatten ongeveer 15 mg agaritine per kilo.

Een andere reden om champignons eerst te verhitten is om mogelijke bacteriën te doden. Champignons worden gekweekt op een basis van paardenmest. Deze is op zich gesteriliseerd, maar de mest blijft een goede voedingsbodem voor allerlei bacteriën. Die komen ook op de champignons en hier zouden ook mogelijke voedselvergiftigers tussen kunnen zitten. Deze worden door verhitten onschadelijk gemaakt..

Las ik ergens,

romke

• TGG

Romke allias Jan J, je bent er bij, Jan J is ontmaskerd, :D:P (:D (:P) B)-

Theo

• John Copier

Romke,

Heb jij enig idee hoelang een mens dood is? Dat is langer dan leven. Laat ons dus leven met de nadruk op leven. Dit zelfde verhaal kan ik ook van fond vertellen. Bloedworst, lever in welke vorm dan ook, zwezerik, pens, dat heerlijk geel/oranje ding van de St J, enz, ook van die zaken kan ik zo'n verhaal dichten. Laten we het bij dichten houden. Volgend jaar zit je met mij in Pünderich. Dat wordt verplicht “bloedworst en de bal van” eten of anders heb/krijg je nu nog de gelegenheid om je af te melden met achterlating van het reeds gedoteerde.

Kom op Romke niet van die nare dingen schrijven. rauwe champignons daar doe ik het voor. 15 gr of geen 15 gr dat maakt ome John "keinflausaus`. B)-

John

• romke van dijk

Ik citeer John, die rauwe verteer ik gewoon niet zo goed.

Ook zo een liefhebber van een Echte Andouillette, Tripes, Lever, kalfshersens, niertjes you name it. vakkundig klaar gemaakt and I'll eat it maak jij je daar maar helemaal geen zorgen over mij John.

Beroemd verhaal in de familie toen Romke nog een Romketje was van ongeveer 4 vroeg mijn vader nu een ijsje of nog 6 escargots… antwoord Escargots, escargots, escargots! En het is eigenlijk nooit meer normaal geworden met me…

Leuk heb zin in Pünderich!

romke

• Juan

John….“de bal van”….bedoel je daarmee DE bal van Den Blijker? Kalfsgehakt gevuld met Foie? zo ja….moeten we dan niet een paar keer proefeten of hij wel gelukt is? Morgen of zo? :D

Hasta Luego

John

• John Copier

Mogge en uber mogge hebt ons geen tijd. Donnerstag zit ik in de voorbereiding voor het diner van a.s. vrijdag. Ons kookt dan voor een lieve vriendin die 70 jaar jong wordt. Maar in de komende weken is er best ruimte voor enkele proefballon… pardon proefballen van het juiste formaat “chauffeur” en… grof gedraaid en natuurlijk de juiste kruidense inhoud. Eigen jus natuurlijk. Gewoon gekookt aardappeltje, want ons is gewoon en met beide benen op de vloer, rodekool van het huis met een kuiltje voor de jus en aangemaakt met jonge laurierpoeder en de verderse hele reut. Voorgerecht en nagerecht blijve achterwege want zoals gezegd ons is gewoon en het is trouwens doordeweeks. Had ik nog niet geschreven dat mijn weekenden overvol zitten vandaar dus doordeweeks. Wij trappen nog wel de kaas van de plank. Beetje ziltige en kruimelige Italiaan met ingekookte rozenbottel/uiencompot met een lekkere lik mosterd “crême” gemaakt. Zo lust ons de bal van. En de wijn maakt mij geen Pape en Mosel uit.

Vraag aan Eelco wat jonge laurierpoeder is. Hij heeft er al mee gewerkt en zoals gemeld met succes. Maar dat was natuurlijk te verwachten. Eel kom er maar in met dat gerecht.

John

• Jan J.

Toevallig heb ik zondag ook vezeltjesvlees gegeten. Sucadelappen in brokken gesneden, aangebakken en vervolgens in de oven met kruiden uit de tuin en een chileense rode wijn erbij. Op een temperatuur van 80 graden is het vlees in drie uur superzacht. Daarbij aardappels en een groentetoestandje uit de tuin en de kas. Daarbij hebben we een Vacqueyras Cuvée prestige 2007gedronken. Dat is een rode wijn uit de zuid Rhonestreek. De wijn bleek zowaar de gouden medaille op het concours mondial 2008 in Brussel te hebben behaald. De wijn paste prima bij dit gerecht en was erg lekker.

Vooraf hebben we schelvislever met een warm gekookt eitje genomen met een fles cremant Bourgogne.

Dat smaakte ook prima. Vervolgens voor de TV gelegen met de laaste restjes wijn naar spoorloos gekeken. Mijn kinderen zoeken nooit naar mij.

• Robèrt Koopman

Klinkt goed Theo!

Mijn favoriete wijnen stonden bij jou op de tafel (:D

Zou het hoogteverschil nog iets uitmaken voor het gerecht?

En uiteraard een lokale reblochon in de tartiflette, ik ben er gek op maar de huisgenoten niet zo.