niet tegendraadjesvlees

• TGG

Robert,

Dat komt omdat je niet de goede Reblochon hebt

Googlen op vezeltjesvlees levert geen hits op!>:D<

Theo

• Ruud Göebel

Beste Robèrt, let bij het kopen van Reblochon op de kleur van het zegel, de lekkerste is die met het groene zegeltje, dit is “fermier” De met het rode zegel gemerkte kaas is van de coöperatie. (hoeft niet slecht te zijn hoor!) maar mist veelal het kenmerkende.

Ruud.

• TGG

Ruud,

Kun je de fermier krijgen in NLD dan? Ik dacht dat er in NLD geen kaas van rauwe melk verkocht mocht worden.

Overigens begint he seizoen wel ten einde te lopen, de koeien komen terug uit de bergen en gaan op stal. Geeft toch een andere smaak aan de kaas.

TG

• Robèrt Koopman

Kaas van rauwe melk mag nog wel verkocht worden in NL toch?

OK, Nederland wil het zo snel mogelijk verbieden om meer Goudse en Leidse kaas in de wereld te kunnen slijten.

Het is dus een beslissing met duidelijke dubbele bodem….

Ik kom er nooit meer maar mijn kaaswinkel verkocht kazen van AF!, daar zaten wel degelijk rauwmelkse varianten tussen.

De Saint Marcelin was in hemels.

• John Copier

En daarmee komen we op de vraag waar dat zegel zit? Op een handige plaats. Onder het verpakkingsmateriaal rechtstreeks op de kaas. Het beste is dus even vragen maar je loopt kans dat, zoals mij is overkomen, de Makro medewerker je glazig aankijkt Ze hebben ze overigens wisselend. Toevallig hadden ze vanochtend zowel de groene als de rode. Bij de Sligro is men deskundiger en… voor ons niet onbelangrijk, er is meer en betere keuze. Mijn Reblochon staat nu te pronken, in volle verwachting van de gietijzeren pannetjes voor twee personen, en de roseval aardappeltjes uit de oven.

John

• TGG

John,

Je kunt het ook aan de verpakking zien (hier tenminste) een groene verpakking (of een groene rand, of wit met groene letters etc) geeft aan “fermier” zo eenvoudig zelfs hier.

Theo

• Robèrt Koopman

Nog eenvoudiger zou “fermier” op de verpakking te zetten :D

• John Copier

Verpakking is verwisselbaar en dus frauduleus zeker als je weet dat zo'n eenvoudig papiertje extra winst is. De eenvoudige consument merkt dat toch niet. Dat moet je met dat zegeltje nog maar eens proberen. Kan natuurlijk ook maar dan is de beschadiging wel zichtbaar. De vraag is natuurlijk of de gemiddelde consument het verschil tussen een rood en groen zegel kent. Het kijkt naar de prijs en kiest….. voor het goedkoopste. lamaar.

John

• Ruud Göebel

Theo, geen rauwmelkse kazen zou voor Nederland een slechte zaak zijn, onze beroemde “Boerenkaas” zou anders verdwijnen. Nederland is nu wel zo slim geweest om die naam te laten beschermen als Hollands speciaalproduct, net zoals de Grieken dat voor elkaar hebben gekregen met hun Fèta. Het is al erg genoeg dat we de begrippen Edamse-en Goudse kaas uit onze vingers hebben laten glippen. Mondiaal kun je tegenwoordig de meest gore fabriekskaas producten met die namen kopen.

Ruud.

• VinnoTIM

Theo,

Zoals je inmiddels wel weet ben ik kok en heb in goede zaken met en zonder sterren gewerkt en heb een hoop beesten uitelkaar getrokken, hazen, fazanten, reeën, lammeren,duiven, eenden enz enz….Maar heb nog nooit van een Basse Cote gehoord…..Waar zit dat!?

De altijd leergierige Timmus