Nit de Nin 2005

  • Mathieu Wechseler

    Bedankt Chris,

    Aanvankelijk dacht ik “dit ga ik niet allemaal lezen”. Toch gedaan en ik moet toegeven dat het leerzame lectuur is. Ben het met jouw bovenstaande samenvatting eens. Vooral dat VA vervliegt, het heet niet voor niets “volatile”

    Moest wel even wat meer nadenken over ethylacetaat.

    Voor alle zekerheid nog even Van Dale geraadpleegd.

    En ja hoor: “ethylacetaat = (chemie) welriekende vloeistof, CH3COOC2H5, o.a. gebruikt als oplosmiddel en bij de vervaardiging van vruchtenessences.

    synoniem: azijnether, ethylethanoaat”

    Nu snap ik ook waarom ik nagellak en nagellakremover, velpon, vernis, bandenplak en stopverf altijd al lekker vond ruiken! Voor alle duidelijkheid, ik ben geen lijmsnuiver,…ook nooit geweest. :D

  • ChrisW

    @ Mathieu,

    Volgens mij was de stelling van de mensen die ‘geleerd’ overkwamen op het Squires forum juist dat VA niet vervliegt/vervaagt, ondanks de verwarrende naam.

    @Juan

    Juist voor jou heb ik de samenvatting gemaakt >:D< Ik ga ervan uit dat de andere prikkers liever het ruwe materiaal lezen en zelf hun conclusies trekken :D

  • Mathieu Wechseler

    OK Chris, nu zie ik het ook. “Vervliegt/vrevaagt VA, ……..en EA niet” was mijn interpretatie, maar het moet zijn “Vervliegt/vervaagt VA en EA niet” Het blijft een lastige materie. Zo ben ik er ook nog niet helemaal uit waar botrytis nou naar ruikt en smaakt. Want VA en EA mogen dan wel bij zoete wijnen in hogere concentraties voorkomen, maar niet elke zoete wijn heeft botrytis gehad. In mijn beleving zorgt botrytis nog voor extra aroma's. Maar welke? Zo heb ik lang gedacht dat zwarte bessen, hoe paradoxaal ook, een karakteristiek van botrytis is. Ik ben er nog steeds niet helemaal uit!

  • Hendrik de vierde

    Wat ik van al deze lappen Engelse tekst begrepen heb is dat de nagellak geur langzaam verdwijnt, en de azijn geur blijft :)o

    Het verschil in afwijking is door iedere prikker wel vast te stellen dacht ik.

    Hendrik, die morgen maar weer eens een Sauternes gaat slachten

  • tomm

    en …. 0

    X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(X(

    john, van harte gefeliciteerd om als eerste de kaap van 1.000 postings op het vernieuwde prikbord te hebben geplaatst .

    http://wijn.startpagina.nl/prikbord/profile.php?3319,14157

    Misschien een goede gelegenheid om ook alle andere regelmatige prikkers te danken voor de vele postings, PN, bedenkingen, … over ons geliefd thema, en voor de vriendschappen en top proeverijen die uit dit portaal zijn gegroeid !!!!!!!!!!!!!

  • Phil Hill

    Prikkers,

    John is een echte topsporter geweest dus houdt wel van een wedstrijdje. Waarschijnlijk de reden waarom deze discussie zo heet is opgelopen.

  • ChrisW

    Beste Hendrik,

    Ik ben geen expert op dit gebied, en wil dat ook zeker niet claimen te zijn, maar volgens mij zeggen de stukken tekst die ik heb gekopieerd niet dat Ethyl Acetaat die verantwoordelijk is voor nagellakgeur op den duur verdwijnt.

    Volgens mij is er wel iemand die zegt dat het aroma ervan wel wat naar de achtergrond gedrukt kan worden als andere geurelementen van de wijn meer naar voren komen. Of het allemaal correct is wat ze zeggen weet ik niet (maar ze leken het technisch wel redelijk met elkaar eens te zijn daar op het Squires forum).

  • Eelco van Wieringen1

    Chris, (tu)

  • Hendrik de vierde

    Mijn waarde Chris,

    het kan best zijn dat ik die flappen Engelse tekst volkomen verkeerd begrepen heb.

    Echter met een paar jaar ervaring weet ik inmiddels dat wijnen met nagellak remover tinten, dit langzaam kwijt raken. (Nit de Nin, Yquem, etc etc.)

    Wijnen die naar azijn ruiken : kan me geen voorbeeld herinneren dus: never nooit:D

    Voor wat het waard is

    Hendrik

  • Wim dL

    Tsjah…

    Als de hoge heren het hier niet met elkaar eens worden.

    Wat doe je dan, als penis papyrus practicus…

    Gewoon maar een flesje openrukken.

    Doe dat allemaal voor jullie. Ik hoop dat jullie je dat realiseren.

    Want mijn dealert gunde me destijds maar 12 flesjes.

    Heb er dus nu nog maar 9. Snif endhe snotter.

    De laatste keer dat ik deze wijn proefde, was op 30-09-2009.

    En heel eerlijk gezegd, ik heb hem destijds afgewaardeerd omdat de wijn

    stijf stond van de ‘velpon’.

    Direct na het openen. Alleen de neus.

    Wow, wat een heftigheid. Gebrande kers, kersenbrandenwijn. Ietsje

    prikkelend. Toch weer dezelfde ervaring?

    Na vijf minuten. Tsjah. Als je vooral valt op subtiele aroma's, dan is dit

    gewoon je wijn niet. Maar van de velpon is niets meer over.

    De wijn heeft nu al een mooie complexiteit. De combinatie van kersen,

    royale alcohol en gedroogd fruit doen me denken aan Mon Cherie-

    bonbons. Royaal getoast hout, potloodslijpsel. Beetje winegums.

    Tsjah. Ik ruik wel wat kersenbrandewijn.

    Met een beetje kwade wil kan je dat ook benoemen als velpon.

    Ik heb echter geen kwade wil, want vind dit een heerlijk glas.

    Ook in de mond - en dus retronasaal - niets van velpon.

    Wel een enorme ‘bek vol wijn’. Dit glas vraagt om vork en mes.

    Veel van alles. Veel kersenfruit. Royaal houtgebruik. Mooie

    kruidigheid. Sla het toetje maar over, want dit glas biedt zowel

    chocola als espresso-boontjes.

    In de zeer royale afdronk komt aan het einde wel iets royaal-

    alcoholisch bovendrijven.

    Mijn conclusie:

    1) Het scherpe kantje is wat mij betreft af en in elk geval sterk verminderd.

    2) Wat een topwijn… Tsjah. Je moet wel houden van dit soort hoge-extractie-

    powerwijnen. Degenen die Bourgogne bovenaan hun lijstje met favo's heb-

    ben kunnen hier beter niet aan beginnen.

    3) Ik verheug me NU al op de volgende discussie. Want wellicht zie ik me

    genoodzaakt om weer een flesje open te rukken.

    Groetsels, Wim