Marco,
Südtirol (zoals de bewoners het zelf graag noemen) staat op wijngebied vooral bekend vanwege een aantal cooperaties waar ge-wel-dige wijnen gemaakt worden.
Deze wijnmakers maken, vooral in het witte segment, wijnen die tot het allerbeste van Italië gerekend mogen worden.
Sterker nog, als je naar prijs-/kwaliteit kijkt durf ik te stellen dat het de absolute top van het land representeert!
Deze bedrijven zijn zeker een bezoek waard, en dan vooral de proefruimtes natuurlijk. Want vanwege de opzet/samenstelling van zo'n bedrijf is het meestal niet mogelijk om met de eigenaar/wijnmaker samen een glaasje te proeven of een rondleiding door de wijngaarden of de kelders te krijgen.
Natuurlijk zijn er ook kleinere, zelfstandige wijnboeren te vinden die een top-product maken, maar die kom je veel minder snel tegen.
Tips voor Cooperaties;
1. Kellerei Terlan (o.a. voor heerlijke Pinot Bianco Vorberg, Lagrein Riserva Porphyr en de unieke ‘library-releases’ genaamd Raritá)
2. Kellerei St. Michael Eppan (o.a. voor de Sanct Valentin-lijn (m.n. de Sauvignon en de Passito Comtess')
3. Kellerei Tramin / Cantina Termeno (o.a. voor Gewürztraminer ‘Nussbaumer’ en de witte cuvée ‘Stoan’)
4. Abbazia di Novacella (Praepositus-serie!)
Dit is slechts een kleine selectie persoonlijke favorieten. Zo zijn er heel erg veel. Heb ook mooie wijnen gedronken van Kellerei Kurtatsch, Erste und Neue, Ritterhof, Kellerei Kaltern etc. etc.
Verder heb ik ook hele goede ervaringen met de volgende zelfstandige producenten (en hun wijnen…):
1. Josephus Mayr / Erbhof Unterganzner: m.n. voor de allerbeste Lagrein die er te vinden is (m.n. de Riserva en de (cult-)topper LAMAREIN)
2. Franz Pratzner / Falkenstein: loepzuivere en gletscherfrisse bergwijnen in het middensegment
3. Elena Walch: moderne producent met een goede kwaliteit door het hele assortiment
Verder bewaar ik ook goede herinneringen aan verschillende wijnen van Markus Prackwieser, Franz Haas, Peter Dipoli etc. etc.
Tenslotte ben ik meestal niet zo onder de indruk van het assortiment van locale ‘grote’ namen als Lageder, Hofstätter en Tieffenbrunner. Maar dat kan aan mij liggen
Qua overnachtingen en restaurant bezoek heb ik eigenlijk maar één tip: Hotel Lindenhof in Naturns. Heerlijk hotel, geweldige keuken, fantastische wijnkaart. De locale wijnen zijn zeer schappelijk geprijsd. Het hotel zelf is niet goedkoop…
Goh, 'k zou zo weer in de auto willen stappen….X(
Veel plezier daar. Ben benieuwd naar je ervaringen….
Cheers, Jeroen