Tips gezocht voor Alto Adige (Sud Tirol)

• Marco***

Iedereen weer bedankt voor de tips. Dat klooster Muri-Gries ga ik zeker bezoeken. Dat ziet er prachtig uit.

Lees net weer in een wijnboek dat Alto Adige ook zeer goed is in Mousserende wijnen. En dat ze zelfs enorm veel type mousserende wijn maken.

Iemand daar tips over?

Marco

• JKo

Heb zelf nog niet eerder echt oude witte wijnen van deze coop in het glas gehad.

De meeste ervaring heb ik met de Pinot Bianco Vorberg Riserva 2005 en, ondanks dat ik een enorme fan ben van deze specifieke botteling, denk ik dat-ie 2 jaar terug mooier was dan op dit moment. Met exemplaren uit de 80-er (of 90-er) jaren heb ik geen ervaring. Maar blijkbaar kàn het wel!

De eerder genoemde ‘Rarità’-bottelingen zijn per definitie gerijpt en meestal tussen de 8 en 15 jaar oud als ze op de markt verschijnen, maar ik dacht dat dit speciale selecties waren.

Veel info over de verschillende bottelingen is ook op de site te vinden: www.kellerei-terlan.com

Als je bij het klooster van Muri-Gries bent, vergeet dan niet de prachtige Lagrein Riserva ‘Abtei’ te proeven; daar is mijn voorliefde voor Lagrein mee begonnen. Overigens kan je deze (en andere) wijnen ook prima kopen in een van de vele vinotheken/wijnwinkels die je in de wat grotere plaatsen kunt vinden.

Tschüss/Ciao,

Jeroen

• JKo

Dank voor de link, Hendrik. Leuk leesvoer.

In één van de postings vond ik deze link en daarin staan inderdaad zo'n beetje alle toppers uit het gebied (maar volgens mij geen bubbels…):

http://michael-liebert.de/weintipps/69-suedtiroler-spitzenweine-in-den-italienischen-wein-guides-2011/

(kan één van de moderatoren deze link misschien even activeren… :o thanks…)

jeroen

• VinnoTIM

Peter,

Ja en Nee, Het is inderdaad van de wijngaard Vorberg! maar eigenlijk is het een nog betere cuvee die alleen in de beste jaren wordt gemaakt, de Vorgberg Riserva zit in smalle ranke flessen (riesling achtige flessen) de gene die ik bedoel zit in houten kisten en in bolle flessen (Rhone achtige flessen) en voorop staat in grote letters het jaartal….

Mijn Vorberg Riserva's heb ik er vorig jaar in notime doorheen gejaagd omdat er al flessen bij zaten die dood waren……..

Groet Timmus

• JKo

Jep, dat zijn de Rarità's…

Als gezegd, “library-releases” en lastig te krijgen.

Heb ze eerlijk gezegd nog nooit op de ‘gewone’ markt voorbij zien komen. Wel bij de coop zelf.

Maar je moet er wel om vragen. Ze zijn er zuinig op…

• John Copier

Een lekker makertje.

http://www.youtube.com/watch?gl=NL&v=Akhsdi6ZRZE

http://www.suedtirol.info/Erlebe-Suedtirol/culturonda-wein.html?movie=true#/Culturonda-Wein

John

• Marco***

JKo en John en ander Alto Adige (Sud Tirol fans) :

maandag ga ik naar Muri Gries voor oa de Lagrein Riserva Abtei.

2 jaar geleden helaas niet meer gelukt te bezoeken, maar dit jaar nu beslist op de lijst.

Gr,Marco

• Marco***

Helaas waren de Riserva Abtei's uitverkocht. En vervolgens alleen nog maar op intekening verkrijgbaar.

Jammer. Maar de “gewone”Lagrein van Muri-Gries was ook erg goed, dus daar maar een doosje van meegenomen.

Mooi klooster! Een bezoek meer dan waard.

Gr,Marco

• Marco***

Ook nog Tiefenbrunner bezocht (en daar de Muller Thurgau Feldmarschall von Fenner) gekocht.

Verder nog Falkenstein in Naturms, Kellerei Meran en Erste+Neue.

Mooie bergwijnen daar en een wandelparadijs.

Gr,Marco