Bezoek aan de Nahe

• Olivier

Wat ik zoek? Ik heb met veel genoegen wijnen gedronken van onder meer Schäfer-Fröhlich, Diel, Gut Hermannsberg en Dönnhoff - maar ik heb het gebied nooit bezocht. Ik heb niet veel tijd, ik zou graag 1 of 2 producenten bezoeken die enerzijds verdomd goede wijnen maken (ik hou van elegant, droog, mineraal, vol spanning) maar die ook zeker mij een goede indruk kunnen geven van de Nahe in het algemeen, en van hun wijnbedrijf - met hun visies, passie en overtuiging - in het bijzonder. Zoiets?

• Jacob Molendijk

Hallo Oliver,

Je zoekt wijnboeren met visies, passie en overtuiging?

Dan zou je bij je Nahe bezoek kunnen denken aan:

Annette Closheim - Rieslingprijs 2009 bij Weinwelt - www.anetteclosheim.de

of

Martin Tesch, bekend door zijn Riesling Unplugged - www.weingut-tesch.de

Alleen al de 15 minuten documentaire die je op zijn site vind geven al een goed idee van de afwisselingsrijke natuur aan de Nahe

Jacob Molendijk

Drink more Riesling!

• tomm

Ik heb binnenkort in Duitsland afspraak. Overeenkomst is dat we goed gaan lunchen of dineren en enkele goede flessen zullen degusteren. We hebben voor de gelegenheid afgsproken om elkaar te treffen in Duitse wijnregio (pfalz, nahe, …).

Heeft iemand een gouden tip waar wij op basis van BYO goed terecht kunnen ?

veel dank,

Tom

• John Copier

Tom,

Ik heb in huis alles nagezocht of ik restaurants in Duitsland ken die buitenstaanders (buitenlanders en onbekenden) toestaan om BYOB mee te nemen. Ze zullen je niet begrijpend zachtjes naar de uitgang begeleiden. Het wordt wat anders wanneer je tot de intieme vrienden kan worden gerekend. Ik heb geen idee met wie jij je afspraak in Duitsland hebt maar zit daar een Duitse kennis (wijnvriend) bij dan zou ik het over hem/haar laten lopen.

In Trittenheim ken ik wel een zeer goed restaurant waarvan de eigenaar en chef goede Franse wijnen kunnen waarderen. Geen probleem wanneer je die meeneemt. Het is evenwel ook bij hen de gewoonte dat je ook wel een fles (of meer) van het huis opdrinkt. Dat kan ik je van harte aanbevelen want dat is top. Wel even van te voren bellen. Ik heb vorig jaar in het verslag uit de Ahr en Mosel over hem geschreven. Bij mijn weten heeft Juan dat alhier (zelfde restaurant) ook een keer beschreven. Maar dit is Mosel en geen Nahe en Pfalz.

Op het Duitse weinforum komt die vraag met enige regelmaat voorbij. Iedereen zucht, iedereen jammert. Waarom buiten Duitsland wel en waarom hier niet, vragen de forumleden zich af? Het is er dus kennelijk niet.

John

• tomm

veel dank voor de nuttige info john !!! :-)

Afspraak is inderdaad met wijnkennis en ik wilde hem enigzins verrassen. Maar goed, na jouw posting heb ik begrepen dat ik restaurantkeuze best aan hem ovelaat.

• Marco***

Over een dag of 10 ben ik voor 2 dagen in de Nahe. Voor de 2e keer, want het bezoek in 2011 was voor herhaling vatbaar.

Ik ben er helaas maar 1,5 dag en wil 3 bedrijven bezoeken.

Gut Hermannsberg is er 1 van en verder twijfel ik nog tussen al het moois waar ook al op het Prikbord over geschreven is.

Ik denk aan Tesch en Bamberger. Of toch maar naar iets anders? Het is lastig kiezen in een snoepwinkel als de Nahe.

Iemand nog een waardevolle tip?

Gr,Marco

• romke van dijk

Diel!

• John Copier

Rond de 20e in oktober start de wijnoogst in de Mosel en Nahe. Dat kan een week eerder of later zijn. Ik heb het dan over de betere soorten want momenteel wordt er natuurlijk volop geoogst. Maar de Riesling, het paradepaarde van deze gebieden, is pas over een paar weken aan de beurt. Of je dus over anderhalve week welkom bent weet ik niet. Je moet maar zien. Ik heb aan de Nahe nog wel iets bijzonders voor je. Een sektproducent. Ik gebruik bewust de naam wijnboer niet. Er wordt maar een klein beetje druiven verbouwd en de rest wordt aangekocht. In dit geval puik materiaal van de bovenste beste plank. De sekt is van zeer bijzondere klasse en ook wat duurder dan bij de wijnboer. Echt de moeite waard.

Sektkellerei Sieben, Binger Straße 11, D-55452 Dorsheim a.d. Nahe, Tel.: 0049 (0)6721 99 44 05

http://www.oekosekt.de/

• Peter V

Marco,

Bezoek weingut Gabel is ( Pfalz) .

Waanzinnig assortiment van een (te) bescheiden wintzer daar.

En vergeet niet de Saumagen daar te verorberen, wordt gemaakt door oma dus dan gehts pas richtig los mit wein und speis !

Saluut,

Peter V

• Marco***

Peter, John, Romke, bedankt voor jullie tips.

Peter, je tip van de Pfalz ga ik volgend jaar doen. Ik heb hem genoteerd. Volgend jaar ga ik een week naar de Pfalz.

Nu ben ik op doorreis van Italie slechts 1.5 dag in de Nahe. Dus te kort tijd om naar de Pfalz te rijden.

Diel neem ik ook in 2014 mee, want daar zit ik te ver vandaan.

Ik pak Sieben denk ik mee of een weingut in Niederhausen die ik van John doorkreeg.

John; kan jij daar nog wat over schrijven hier op het PB?

Ik zag dat ze ook oude wijnen hadden, met een flinke korting.

Ja, die Duitsers houden niet van oude wijn, maar wij kunnen juist de waarde daarvan inzien.

gr,Marco