Tips Cahors

• Sander

Even een kort berichtje vanuit snikheet Cahors ::o

Bezoeken aan Chateau Famaey, Chateau Calassou en Chateau Cantelauze zijn inmiddels gepland.

In de kampwinkel een flesje 2009 Cantelauze No.2 op de kop getikt, die smaakte al meer dan uitstekend (en op een winterse avond voor de brandende kachel waarschijnlijk nog veel beter dan bij 37 graden :-) ), dus ik kijk wel uit naar de proeverij daar.

Salut!

• Sander

Vandaag heb ik Chateau La Gineste, een in Duravel gelegen wijnhuis met zo'n 10ha wijngaard, een bodem met voornamelijk kiezel en grind. Er wordt hier op een serieuze manier wijn gemaakt. Biologisch, maar daar willen ze hier niet mee te koop lopen :) en met vrij lage opbrengsten (de topcuvee onder de 25 hl/ha).

Vriendelijke ontvangst door Ghislaine Dega. Ze verontschuldigde zich dat haar man, die in tegenstelling tot haar wel Engels spreekt, niet aanwezig was. Ik spreek niet erg goed Frans, maar al met al toch een interessante rondleiding door de wijnmakerij en kelder gemaakt en het complete aanbod incl. wat oudere jaargangen geproefd.

2012 La Rosee de La Gineste

De meeste roses in dit gebied zijn halfdroog. Ook La Gineste heeft er een in het assortiment. Een begrijpend lachje van Ghislaine toen ik aangaf de demi sec liever niet te proeven :). De droge variant, gemaakt van 100% merlot is een correcte, frisse rose met grapefruit en flink wat mineraliteit. 80p

2007 Chateau La Gineste

De basiscuvee, gemaakt van 70% malbec en 30% merlot, volledig op rvs. Volle, robuuste wijn met veel zwart fruit, kruiden en zoethout. Behoorlijke afdronk met soepele tannines. 87p

2004 Chateau La Gineste

De 2007 heeft al een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, maar de 2004 wordt hier nu tegen een dumpprijs van de hand gedaan. Met wat tertiaire tonen als tabak, leder, paddestoel naast het dikke zwarte fruit en prima geintegreerde tannines bevalt dit me uitstekend. Hier gaat het nodige van mee in de kofferbak :). 88p

2009 Secrets de La Gineste

70% malbec, 30% merlot, 18 maanden op barrique (waarvan 2/3 nieuw). Donkerpaars. Geconcentreerd fruit, braam en vleeskers, kruidig, drop, gesteente en luxe hout. Voldoende frisheid, vrij lang aanhoudende afdronk. 90p

2005 Secrets de La Gineste

De overtreffende trap van de 2009. Een stuk geconcentreerder en robuuster. Een geweldenaar. 91p

2008 Petits Secrets de La Gineste

80% malbec, 20% merlot. 75% komt uit betonnen vaten, de rest heeft 18 maanden in eikenhout doorgebracht.

Moet een brug vormen tussen de basiscuvee en de Secrets. Een combinatie van power en fruit. Is het wat mij betreft allebei net niet. 86p

2010 Grand Secret de Gineste

100% malbec, 24 maanden in nieuwe eiken vaten.

Wow! Dit is een wijn naar mijn bekkie :). Zwart. Een prachtige snuffelneus met cassis, bramen, vleeskers, mokka, vanille, toast en ga zo nog maar even door. Enorme concentratie, maar goede balans en complexiteit. Zeer lang aanhoudend, stevige tannines. Een wijn met een behoorlijke potentie. 92+p

• WilD

Ik hou wel vaneen mooi glas ‘cahors’. Waar zijn deze wijnen te koop. Ik vind nl. niet veel hiervan op het net (vinopedia).

Sante, Wil

• Sander

Ik denk niet dat er in Nederland iets van te vinden is, maar ben eigenlijk vergeten te vragen of ze verkooppunten in Nederland hebben.

Als je echt interesse hebt kan ik wel wat voor je meenemen. Stuur dan maar even een pb voor prijzen etc.

• Sander

Inmiddels ben ik weer terug van een heerlijke trip naar Cahors. Wat een geweldig gebied met een prachtige natuur, mooie steden en dorpjes en heerlijke streekgerechten!

Naast het al eerder genoemde (bijzonder goede) Chateau La Gineste heb ik nog wat huizen bezocht, hieronder nog wat korte opmerkingen mbt deze bezoeken:

Clos Triguedina

Erg professioneel. Leuke rondleiding door de verschillende wijngaarden door een charmante Russische dame, gevolgd door een uitgebreide proeverij.

Le Sec du Clos (gelijke delen viognier en chardonnay) is de enige witte wijn die ik in dit gebied proefde die de moeite waard is, erg fraai.

De Clos Triguedina is een zeer klassieke, goed gemaakte wijn.

De Trilogie zijn drie wijnen uit hetzelfde jaar en op dezelfde wijze gemaakt, maar van verschillende percelen, waardoor duidelijk de invloed hiervan te proeven is, alleen per drie te koop. “Les Galets” van het 3e terras met veel grote kiezels, een wat stoffige, vrij harde wijn. “Au coin du Bois” van het 2e terras, kalkgrond, veel eleganter en meer in balans. “Petites Cailles” van een veel hoger gelegen perceel in de bossen met vooral kleigrond, een fruitige wijn, soepel en toegankelijk.

De Probus is een fruit gedomineerde krachtpatser. Modern, zou blind zo voor een dikke Argentijnse Malbec door kunnen gaan.

The New Black Wine is een curiositeit. Een deel van de druiven wordt na de oogst in een oven verhit, om zo een geconcentreerdere smaak te krijgen. Een dikke, likeurachtige wijn. Volledig over the top, je moet ervan houden… ik doe dat niet.

Kortom een stel fraaie wijnen, maar geen één die me echt raakte.

Chateau Cantelauze

Vriendelijke ontvangst, inderdaad prima wijnen voor de prijs.

Chateau Famaey

Ondanks dat ik van tevoren een afspraak had gemaakt, was de aanwezige dame niet op de hoogte van onze komst, maar gelukkig wel bereid om ons direct het proeflokaal in te dirigeren :). In tegenstelling tot wat Sjaak schreef vond ik dit over het algemeen juist erg harde, ontoegankelijke wijnen. De 2009 Cuvée X vond ik de enige positieve uitschieter.

Chateau Latuc

Een klein wijngoed gerund door een Belgisch stel. Vriendelijke ontvangst. Er wordt geproefd in de kleine (erg warme) kelder. Men heeft een aantal, voor dit gebied, bijzondere wijnen in het assortiment (een 100% Cabernet Franc, een 100% Merlot, een 100% Semillion, een zoete Chardonnay om maar wat te noemen), ze lijken hier nog een beetje zoekende welke kant ze met het wijngoed op willen. De 2008 Latuc Prestige stak wat mij betreft met kop en schouders boven de rest van het assortiment uit, een prachtige geconcentreerde snuffellwijn.

Tijdens het Fête des Vignerons Indépendants du Lot in Puy l'Évêque heb ik nog van circa 35 verschillende (veelal kleinere) huizen wijnen kunnen proeven. Maar de kwaliteit was hier over het algemeen niet best, de wijnen die me aanspraken waren op één hand te tellen.

Terug naar huis met nog ruimte genoeg in de kofferbak :) :

• Chris

Bedankt voor het delen Sander, Cahors is een prachtig gebied met mooie wijnen.

Heb het plezier gelezen!

Gr.Chris,

• Dick Schinkel

Hey Sander,

Leuk en interessant verslag, met veel plezier gelezen Thanks !

Met Smakelijke Groet Dick

• Juan

Leuk!

Hasta luego

John

• ChrisW

Leuk om te lezen.

Je hebt inderdaad nog erg veel ruimte in de kofferbak overgehouden; dat lukt ons meestal niet na een bezoek aan een wijngebied hoewel we slechts 1 keertje in Cahors zijn geweest (als onderdeel van een grotere trip met o.a ook Bordeaux in het schema) en toen ook niet veel wijn ut Cahors hebben meegenomen. Dat was trouwens al in 2003 en volgens mij heb ik daarna nooit meer een fles uit Cahors gekocht. De omgeving/natuur vond ik eerlijk gezegd mooier dan de wijnen die we toen hebben geproefd. Er ligt ook nog steeds meer dan genoeg van mijn toenmalige beperkte aankopen in onze kelder :)

Mvg,

ChrisW

• Mvdhoorn

Sander,

Leuk verslag en met plezier gelezen. Lekker nagenieten deze herfst/winter met de meegebrachte wijnen B).

Naast Malbec blijft Tannat uit Madiran/Gasgogne voor mij een van de ‘vergeten’ druiven waar mooie wijnen van gemaakt (kunnen) worden.

Cheers,

Marco