Vandaag heb ik Chateau La Gineste, een in Duravel gelegen wijnhuis met zo'n 10ha wijngaard, een bodem met voornamelijk kiezel en grind. Er wordt hier op een serieuze manier wijn gemaakt. Biologisch, maar daar willen ze hier niet mee te koop lopen en met vrij lage opbrengsten (de topcuvee onder de 25 hl/ha).
Vriendelijke ontvangst door Ghislaine Dega. Ze verontschuldigde zich dat haar man, die in tegenstelling tot haar wel Engels spreekt, niet aanwezig was. Ik spreek niet erg goed Frans, maar al met al toch een interessante rondleiding door de wijnmakerij en kelder gemaakt en het complete aanbod incl. wat oudere jaargangen geproefd.
2012 La Rosee de La Gineste
De meeste roses in dit gebied zijn halfdroog. Ook La Gineste heeft er een in het assortiment. Een begrijpend lachje van Ghislaine toen ik aangaf de demi sec liever niet te proeven . De droge variant, gemaakt van 100% merlot is een correcte, frisse rose met grapefruit en flink wat mineraliteit. 80p
2007 Chateau La Gineste
De basiscuvee, gemaakt van 70% malbec en 30% merlot, volledig op rvs. Volle, robuuste wijn met veel zwart fruit, kruiden en zoethout. Behoorlijke afdronk met soepele tannines. 87p
2004 Chateau La Gineste
De 2007 heeft al een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, maar de 2004 wordt hier nu tegen een dumpprijs van de hand gedaan. Met wat tertiaire tonen als tabak, leder, paddestoel naast het dikke zwarte fruit en prima geintegreerde tannines bevalt dit me uitstekend. Hier gaat het nodige van mee in de kofferbak . 88p
2009 Secrets de La Gineste
70% malbec, 30% merlot, 18 maanden op barrique (waarvan 2/3 nieuw). Donkerpaars. Geconcentreerd fruit, braam en vleeskers, kruidig, drop, gesteente en luxe hout. Voldoende frisheid, vrij lang aanhoudende afdronk. 90p
2005 Secrets de La Gineste
De overtreffende trap van de 2009. Een stuk geconcentreerder en robuuster. Een geweldenaar. 91p
2008 Petits Secrets de La Gineste
80% malbec, 20% merlot. 75% komt uit betonnen vaten, de rest heeft 18 maanden in eikenhout doorgebracht.
Moet een brug vormen tussen de basiscuvee en de Secrets. Een combinatie van power en fruit. Is het wat mij betreft allebei net niet. 86p
2010 Grand Secret de Gineste
100% malbec, 24 maanden in nieuwe eiken vaten.
Wow! Dit is een wijn naar mijn bekkie . Zwart. Een prachtige snuffelneus met cassis, bramen, vleeskers, mokka, vanille, toast en ga zo nog maar even door. Enorme concentratie, maar goede balans en complexiteit. Zeer lang aanhoudend, stevige tannines. Een wijn met een behoorlijke potentie. 92+p