Tips Cahors

• Ronald Heijden

Hoi Sander,

Leuk om een dagje met je op wijnontdekkingsreis geweest te zijn in Cahors afgelopen weekend op doorreis naar Spanje. Chateau La Gineste mag met recht een ontdekking genoemd worden , hele fraaie wijnen op moderne leest gemaakt zonder overbodige fratsen zul je nog veel plezier aan beleven thuis. Witte wijn van Clos Triguedina ook een fraaie wijn wat aantoont dat het heus wel mogelijk is om een fraaie witte te maken m.b.v. Chardonnay en Viognier dus staak aub de probeersels met Sauvignon Blanc in dit hete gebied is echt kansloos net als Semilion en zoetige Chardonnay….. Wijnen van Latuc over het algemeen wel met liefde gemaakt maar een goed geslaagde wijn zoals de 2008 berust meer op toeval zo lijkt het zeker in vergelijking met de 2010 die beduidend minder was. Leuk om te zien dat ze oude vaten van Sociando Mallet kunnen overnemen voor de rijping van hun wijnen (in de veel te hete kelder). Ook hier weer de intentie om in de toekomst Sauvignon Blanc aan te gaan planten….. Chateau Famey inderdaad een beetje tegenvallend in het geheel ondanks de zeer charmante gastvrouw. Cuvee x 2009 een positieve uitschieter maar daar hangt dan ook gelijk weer een prijskaartje aan. Verder viel op dat de wijnboeren allemaal lange drinking Windows opgeven voor hun rode wijnen maar dat dit niet aansluit bij mijn beleving waarbij de wijnen in de periode 3-7 jaar een stuk beter uit de verf komen daarna holt het al gauw achteruit met belegen tonen. Ook leuk om te horen dat de Cahors vroeger meer 60000 ha besloeg en nu (na de phyloxera) nog zo'n 4500 ha

Groeten,

Ronald Heijden vanuit Somontano

• Sander

Nog wat korte anekdotes:

De dame bij Clos Triguedina vertelde waar de naam van het huis vandaan kwam: Triguedina komt van het Occitaanse “Me trigo de dina”, dat zoiets als “ik heb zin om te eten” betekent, in vroegere tijden een veel geuite kreet door de pelgimsgangers op weg naar Santiago de Compostella. Een huis met iets dat ook maar enigzins op een puntdak lijkt (zie bv. het dak van Famaey) mag in Frankrijk Chateau genoemd worden. Ook Clos Triguedina heeft zo'n dak. De eerste eigenaren van Triguedina, de familie Baldes, waren nogal eigenwijs en kozen in plaats van Chateau voor Clos. Toen ik vertwijfeld om me heen keek tevergeefs zoekend naar muurtjes, merkte onze gastvrouw droog op: “ik zei toch dat ze eigenwijs waren” :).

Nadat Ronald en ik bij Latuc de, behoorlijk groene, 2011 Ch. Latuc hadden geproefd, kregen we de ook nog de 2010 te proeven. Toen ik opmerkte dat dat jaar een compleet andere, veel ontwikkeldere wijn had opgeleverd keek de wijnmaakster naar een notitie op de fles en merkte licht gegeneerd op dat die fles al meer dan een week openstond :D. De daarna nieuw geopende 2010 smaakte inderdaad ook groen :).

• WilD

Ik zie mijn doosje la Gineste al liggen in je kofferbak…….

Thanks voor het meenemen X(

Sante, Wil

• Sander

Inderdaad :). De doos staat al klaar, morgen verstuur ik het. Gelukkig maar dat het niet meer zo warm is… voor je het weet heb je hitte schade :D.

• Hendrik de vierde

Ach, als die kelder al veuls te warm is:D

• Sander

Dat was bij Latuc :).

Toch eens controleren, in theorie zou het vulniveau daar nu lager van moeten zijn dan bij een wijnhuis waar in een koele kelder is afgevuld.

Sander (voormalig technische natuurkunde-student)

• Robèrt Koopman

Ronald Heijden Schreef:

——————————————————-

> Ook leuk om te horen dat de

> Cahors vroeger meer 60000 ha besloeg en nu (na de

> phyloxera) nog zo'n 4500 ha

Ik lig daar toch al een dag of wat over na te denken….

Waarom is dit “leuk om te horen”?

• ChrisW

Sander,

Voor sommige wijnen zou hitteschade wellicht niet nadelig hoeven te zijn; enkele van de wijnen die ik destijds uit Cahors heb meegenomen zouden misschien wel beter worden van een goede hittemishandeling :D

Een goede wijnmaker (of zijn bottelaar) zou rekening houden met de temperatuur om te bepalen hoeveel er in de fles gegoten wordt (en wat de aanvangsruimte onder de kurk is). Dat zal in de praktijk helaas wel anders zijn … diverse wijnmakers zullen misschien zelfs geloven in de ‘wet van GJA’, namelijk dat de temperatuur tijdens botteling geheel niet uitmaakt voor het bepalen van het vulniveau want het volume van wijn verandert toch niet bij temperatuurwijziging :D

Mvg,

ChrisW

• ChrisW

Robèrt Koopman Schreef:

——————————————————-

> Ronald Heijden Schreef:

> ————————————————–

> —–

>

> > Ook leuk om te horen dat de

> > Cahors vroeger meer 60000 ha besloeg en nu (na

> de

> > phyloxera) nog zo'n 4500 ha

>

> Ik lig daar toch al een dag of wat over na te

> denken….

> Waarom is dit “leuk om te horen”?

Als je ooit in Cahors bent geweest … veel van de wijnen hebt geproefd … en dit vergelijkt met ervaringen in ‘topregio’s' … dan zou je denk ik wel begrijpen waarom iemand blij is dat het druivenoppervlakte meer dan gedecimeerd is >:D<

Mvg,

ChrisW

• Peter vdB

Mooie notities/foto's.

Ik koester mooei herinneringen aan een Le Cedre 1996 die ik deze zomer uit een wijnkaart plukte. De sommelier van het restaurant schonk de wijn met veel plezier en ook enig ontzag.

16 jaar oud en volstrekt vitaal. Genoten bij zwezerik met truffel. Yummie.