Zomeravond wijnen

• Dick Schinkel

Nu in het Riedelglas:

Vernaccia di San Gimignano Riserva - Tenuta Le Calcinaie ‘Vigna ai Sassi’ 2009

Vigna Sassi is een blend van Vernaccia di San Gimignano 95 % en een beetje Chardonnay 5%

De kleur is strogeel met kleine groene reflecties in het glas.

Het mooie rijpe fruit is vrij aanwezig met klassieke geuren van witte perzik en pruimen en die van wilde bloemen en saffraan, op een enigszins rokerige achtergrond.

De smaak is van rijpe druiven van een goed jaar, mooi fris en dankzij een prachtige zuurgraad smelt dit mooi samen, een lange afdronk met kleine tonen van overrijp fruit en een tikkie hout.

Deze wijn kan nog wel een paar jaar mee denk ik.

90 DSP.

Met Smakelijke Groet Dick

• Peter vdB

Mooie PN. Ik heb gouden herinneringen aan Vernaccia di San Gimignano bij een eenvoudige lunch op het plein in Sienna. Komt nu weer boven… Dank, Dick

• Dick Schinkel

Nu in de Riedelt:

Cantina Terlano

Alto Adige - Sauvignon Blanc - Quartz 2010

De kleur is strogeel met kleine groene reflecties in het glas.

Aangename neus van citrusvruchten en vers gemaaid gras.

Op het gehemelte, Sauvignon fruit met hints van grapefruit en bieslook.

Middellange afdronk, zeer aangenaam 90 DSP

Wat drinken jullie zoal op dit soort avonden?

• Chris

In Velsen geen zomerweer Dick ,zwaar bewolkt en daarbij drink ik haast geen wijn doordeweeks.

Gr.Chris,

• Peter vdB

Quartz werd me door wijnhandelaar Bertram aangeraden als beste Italiaanse witte wijn. Ik vind hem mooi. Een die ook lekker lang kan rijpen, daar hou ik van. Vanavond koshere wijn gedronken, Dick.

Yarden Mount Hermon 2011 van de Golan vlakte. Gemaakt van de vijf Bordeaux druiven. Niks mis mee, lekker soepel, maar helaas niet spannend. Dan geef ik toch echt de voorkeur aan Musar.

Hartelijke groet!

• Willem(***)

Lekker hoor die Koshere wijnen, de Holy Grill aan en gaan!

• Hendrik de vierde

Gaan Willem?

waarmede??

Doe mij maar een Palestijnse lamsbout uit de oven:D

• Dick Schinkel

Nu in het Riedelglas :

De familie Pieropan produceert al meer dan 100 jaar wijnen in Veneto. Meerbepaald in het stadje van de gelijknamige appellatie ‘Soave’. Zij hebben zich in de loop der jaren, mede dankzij de combinatie van inzet en kennis, kunnen opwerken tot dé referentie binnen deze appellatie. Ze werken met veel respect voor de wijngaarden en hun terroir. De huidige generatie heeft al deze ervaring geërfd en is nu nog steeds bezig om de kwaliteit continu te verbeteren. Ze produceren momenteel 3 witte wijnen; een basiswijn Soave Classico en twee cru's uit dezelfde appellatie,nl. Calvarino en La Rocca. 2 zoete wijnen vullen het gamma aan.

De historische La Rocca wijngaard is volledig omheind om diefstal tegen te gaan. Het lijkt absurd maar Pieropan laat de druiven zó lang aan de wijnranken rijpen dat sommige toeristen de druiven gaan plukken omdat ze denken dat de producent ze niet meer gaat oogsten! ( Bron: Pieropan.it )

Gemaakt van : 100% garganega

De Pieropan La Rocca 2010 heeft een intense en briljante gele kleur.

Mooie wijn met aroma's van exotisch fruit, noten en vanille.

Zacht en een beetje romig, heeft iets weg van een witte Bourgogne, in de mond met een hint van kruiden en ook een tikkie vanille.

Mooie lange afdronk. 91 DSP

• Chris

Wij gaan eerst nog aan de aparol-sptitz op ons terras later ook wat wit.

Gr.Chris,

• Robèrt Koopman

Winterling rosé, Duits en Heerlijk