Priorat 2013

• Dick Schinkel

Vandaag even rondgestuurd in het mooiste Wijngebied dat ik ken,

wat een mooi gebied met prachtige vergezichten en natuur!

Diverse plaatsjes aangedaan en besloten om in Porrera bij restaurant “ La Coorperativa ”

Te gaan lunchen, eerst een plekje voor de auto in de schaduw, om eventuele hitteschade

van wat aangekochte flessen te voorkomen.

Bij het restaurant aangekomen, komen we Esther Nin, Carles Ortiz en hun zoon tegen, een allerhartelijkste

begroeting viel ons te deel, heel leuk om hen weer te zien.

Het gesprek begon natuurlijk al snel over wijn, hoe de oogst van dit jaar kan worden, in tegenstelling tot het

warme 2012, verloopt dit jaar alles rustig, de druiven zijn zeer regelmatig kunnen groeien en kunnen nu prachtig

Rijpen, volgens Esther belooft dit veel goeds, maar er kan natuurlijk nog vanalles veranderen wat betreft de weersomstandigheden .

Op mijn vraag hoe de 2011 Nit de Nin nu uiteindelijk is geworden na onze veel belovende vatmonsters van vorig jaar:

http://wijn.startpagina.nl/prikbord/read.php?3319,15914514,15924251#msg-15924251

Antwoord Esther met volle overtuiging dat de Nit de Nin 2011 tot nog toe haar beste wijn is, evenals de Planetes 2011,

Haar andere Wijn van jonge stokken.

Na afschijd van elkaar genomen te hebbe werd het tijd voor onze lunch in La Coorperativa, ook hier weer een warm welkom ven de eigenaars en waar we weer werden verrast van eerlijke zuivere gerechten, heerlijke salades meer verse vijgen en lokale kaas, en prachtige Bisteca à la plancha………

Een mooie wijn mag natuurlijk niet ontbreken Nit de Nin 2011, vorig jaar uit het vat nu uit de fles, Esthers bevindingen kloppen inderdaad, nu wel wat jong maar nu al toegankelijk, werkelijk prachtig fruit in neus en mond, en een heel mooie mineraliteit, tres chique hout, voor mij nu 98++ DSP

Met Smakelijke Groet Dick

• Stefvdvorst

Dat gaat je dan veel geld kosten Dick!

:)-D

• WilD

Dat is thuiskomen Dick. Geniet ze…..:)o

Ps. Nit de nin nog steeds voor 38 euri te koop?

• ChrisW

Veel plezier in Priorat!

Ik ben er slechts één keer heel kort geweest, maar heb nog steeds erg positieve herinneringen aan met name een lunch in La Coorperativa. Heel erg aardige mensen en heel (h)eerlijk eten .. met natuurlijk erg goede wijn voor weinig (tu)

We waren van plan om eerder dit jaar wat langer naar Priorat te gaan maar helaas hebben de drukke werkzaamheden nog geen vakantie toegestaan. Eens zullen we er toch naartoe gaan om het gebied ook eens goed te verkennen.

Mvg,

ChrisW

• Sander

Klinkt als een prachtige trip! Bedankt voor het verslag.

• Dick Schinkel

Hola Wil,

Si Señor

• Hendrik de vierde

Als je auto nog niet vol zit, graag!>:D<

• Stefvdvorst

Als er nog plaats voor 6 flesjes is…..

;)

Stef

• Dick Schinkel

Heren al had ik plaats over………………nam ik ze graag mee !!!

Voor deze prijs kon ik helaas, ivm de beperkte voorraad, zelf ook maar een doosje bemachtigen B)-

• Dick Schinkel

Vandaag o.a. In het glas:

Selma de Nin, de blanco wijn van Ester Nin

Herkomst: Penedes

Gemaakt van : Roussanne, Marsanne, Xarel·lo en Chenin Blanc

Het etiket vermeld : 327 flesjes gevuld, dit is flesje 78

Mooie strogele kleur,prachtige aparte neus, verrassend fris met een delicate afdronk

93 DSP

Coster de L’Alzina 2011

Celler Aixalá Alcait,Torroja del Priorat

Priorat

100 % Cariñena van stokken tussen de 80 en 100 jaar oud

De kleur is diep rood een een beetje paars (jeugd)

De geur is vet en intens van leer en tabak en een vleugje zwarte peper, het is verbazend zacht in de mond met zeer

mooi rijp zwartebessen fruit, bosgrond, de typische Priorat mineraliteit, poederige tanines, zeer mooie afdronk.

Nu 96+ DSP