Welke wijn bij koude komkommersoep?

• Mathieu Wechseler

Net als EdterBak, zit ook ik te denken aan een Viognier (laag in de zuren).

Verder valt het me steeds weer op dat als het over wijn-spijscombinaties gaat, dat ik de indruk krijg dat er aardig wat mensen iderdaad de wijn samen met het voedsel tot zich nemen. Dus een hap eten en dan meteen de wijn erbij. Dat werkt dus niet!

Eerst je mond leeg eten en daarna pas, bij de "aftertaste" van het stuk vlees/vis met saus, soep, salade etc.. neem je een slok wijn die dan of botst, of neutraal smaakt of de aftertaste verlengt en een nieuwe sensatie in je mond creëert. De wijn kan hierdoor vitaler, explosiever en rijker overkomen. Bovendien heb je wijnen met een hoge zuurgraad of straffe tannine die dan ineens een stuk zachter overkomen.

Tenminste, dat zijn mijn ervaringen met wijn-spijs…en die zou ik niet willen missen.

Hoe dan ook, mijn advies: neem nooit een hap eten en een slok wijn tegelijkertijd in je mond! …want de wijn is i.m.h.o. niet bedoeld om het eten weg te spoelen

Amitiés,

Mathieu

• H.P.B.

Ik zit te denken aan een Prosecco met een schijfje limoen en blaadje munt…

Is het niet voor bij de soep dan wellicht voor erna om de mond te resetten voor de rest van de avond

• sjaak kaptein

Zie de toevoeging van wijn op gerechten wel degelijk.

Kies er bij soep vrijwel altijd voor geen wijn te schenken

Soep is al erg nat van zichzelf en wijn zal daar nauwelijks wat aan toevoegen.

Als je toch besluit wijn te schenken dan zou ik een wijn met wat meer vetheid uitkiezen

Denk aan een witte wijn uit één van de Rhônegebieden

De wat lagere zuurgraad en de vetheid die deze wijnen in het algemeen hebben zou een spannende combinatie kunnen zijn

Vind de suggestie van een Viognier uit de Pays d'OC ook niet gek.

Denk dat de hoge zuurgraad die een goede aligoté moet hebben

bij dit gerecht één grote teleurstelling wordt.

Bij de Champagne suggestie denk ik “arme Champagne, arm gerecht”

Succes

Sjaak Kaptein

• Marco***

Vanuit Duitsland ontving ik de tip om er een Riesling Trocken bij te schenken. Bij voorkeur een Spatlese en uit de Moezel.

Dat kwam mooi uit. Ik had nog een mooie van Thanisch liggen uit het dorpje Lieser van 2011.

Dit was een mooie combinatie! Het kleinezoetje was mooi in balans met de komkommer smaak.

De Viognier tip leek mij ook prima, maar helaas had ik die niet liggen.

Die combi ga ik zeker de volgende keer testen. Dus daar kom ik tzt nog op terug.

Dank nogmaals voor de tips.

Gr,Marco