Syrah Shiraz avond in België

• Juan

Afgelopen week in België met 9 personen een prachtige wijnavond beleefd.

Onder mijn Nederlandse wijnvrienden ken ik een aantal “klassieke” drinkers…..deze personen kunnen best wel genieten van een nieuwe wereldwijn…maar houden toch vooral vast aan de “oude wereld”…..(en uiteraard is dit prima)

Onder mijn Belgische wijnvrienden is het heel anders…….daar drinkt minimaal 75% klassieke wijnen (vooral Frans) en vinden ze alles uit de nieuwe wereld maar “Coca-Cola” wijnen……:S

Toen het thema “syrah” gekozen werd gaf ik meteen aan dat ik er ook een aantal nieuwe wereld wijnen tussen wil hebben….enfin…….hoongelach, afkeur, medelijden etc etc….alles kwam voorbij…..gelukkig stemde een paar personen in en werd het dus Syrah around the world…

Alles blind en niemand wist wat de line-up was behalve de 2 zelf ingebrachte wijnen.

We dronken (achter de wijn mijn score):

Tandem 2009 Marokko 87/100

Nimbus Premium 2010 Bulgarije 93/100

Bedrock 2008 Old Lakeville Vineyard 95+/100

Boekenhoutskloof Syrah 2010 91/100

Grange des Peres 2010 95/100

Abadia Retuerta Pago Garduna 2009 93/100

Ramey 2007 Rodgers Creek Vineyard 97+/100

Delas Hermitage 2009 domaine des tourettes 88/100

Shafer Vineyards Relentless 2007 96/100

Ojai Bien Nacido 2004 96/100

Cape Winemakers Guild Cederberg Teen die Hoog 2005 89/100

Amon Ra Glaezer 2005 90/100

Crozes Hermitage Les Varonniers 2004 Chapoutier 87/100

Cote Rotie Belle Helene Ogier 2005 86/100

Cornas Clape 2001 91/100

Clarendon Hills 1997 Piggot Range 95/100

Cote Rotie Jamet 1999 92/100

Hermitage Chave 1998 87/100

Clarendon Hills Leandra 1997 91/100

Noon 2001 96/100

Just for the Love of It 2002 SQN Kurk……..:(

Cote Rotie 2003 Tardieu Laurent 90/100

Er waren een paar “discussiewijnen” maar over het algemeen lagen de scores op hetzelfde niveau……kortom: een mega dikke vette nederlaag voor de Franse klassiekers en grote namen.

Eigenlijk presteerde er niet 1 franse wijn op het niveau wat je van de wijn zou mogen verwachten. De puristen aan tafel waren ontgoocheld…..

Wat zou het dan toch mooi zijn als een paar van de puristen (al is het er maar 1…) ronduit toegeven dat ze in de nieuwe wereld erg mooie wijnen maken die in blindproeverijen zelfs van Franse toppers kunnen winnen….maar helaas…..de discussie die volgt is vooral gebaseerd op zoveel mogelijk excuses verzinnen waarom de franse wijnen er toevallig op deze avond niet uitkwamen……Hans Teeuwen zou zeggen: ….ach nee laat ik het maar niet zeggen….:D

Enfin…mooie en leerzame avond…al was ie voor mij niet verrassend…

Als iemand iets meer wil weten over een bepaalde wijn hoor ik het graag.

Hasta luego

John

• romke van dijk

So zeg wat een mooie rij, en wat aten jullie daarbij :)

Maar ik zeg: zeg hier maar wat meer over?

Nimbus Premium 2010 Bulgarije 93/100

Blinde vlek in mijn wiijnkennis.

En dank weer voor het delen!

En helemaal geen Penfolds? Opmerkelijk.

Groet,

romke

• Juan

Bulgaarse wijn is voor mij ook een blinde vlek Romke….maar ja…bij blind proeven komt de waarheid naar boven…

Bij deze Bulgaar noteerde ik:

Kersen, Soepel, Sappig, Kruidig vooral witte peper, sexy, drop, zoethout, serieuze vulling, middellange afdronk. Duidelijk geen Frankrijk. Ik denk nieuwe wereld en zeg: Rhone Ranger uit USA.

Hasta luego

John

• Mathieu Wechseler

Mooi verhaal en mooie line-up. Tja, Belgen…het blijven “klassiekers”. Niet iedereen, maar toch;)

Die Bulgaar vind ik ook intrigerend. Toch weer eens op zoek naar de betere Bulgaren, want ik kan me voorstellen dat die sinds de invasie in de Benelux ergens in de 80er jaren ook niet stil hebben gezeten. Alleen je ziet ze zo weinig hier (ik bedoel dan de wijn en niet de kentekens). Toch binnenkort eens een Bulgaar aanklampen of die de volgende keer eens een topper voor me mee wil nemen.

Mooie wijn die Ojai. Ik vond nog een proefnotitie uit 2011 van deze 2004.

Syrah Santa Barbara County 2004 (14,5%)

The Ojai Vineyard

Thompson Vineyard (California)

Helen & Adam Tolmach

Geproefd: 26-03-2011

Donkere robijnkleur met paarse kern. Zeer vitale, jeugdige kleur met nauwelijks ontwikkeling.

In de neus vlierbes, pruim, grassige tonen, oosterse specerijen. Dan weer wat inkt en wierook. Complexe en zwoele aroma’s, exotisch.

In de mond veel sappig pruimenfruit, maar ook wat van bramen, bosbessen, kersen en zelfs cassis. Mooie ondersteunende kruidigheid. Goede concentratie en mooie frisheid waardoor er een goede balans ontstaat. Een krachtpatser, maar toch ook elegantie in de wijn. Goede grip alom. Zachte, fijnkorrelige tannine en weer die mooie zuurgraad, wat voor ruggengraat zorgt. Wijn is nu prima op dronk, maar wordt nog beter. Nog wat ronder en ook verlang ik naar iets meer tertiaire tonen, waardoor de wijn rijper smaakt.

De 14,5% alc. is niet echt waar te nemen in de wijn.

Goede doordrinkfactor ondanks zijn power.

Lange, frisse afdronk.

Score: 17,5+/20

Amitiés,

Mathieu

• MauriceE

Ha die Juan,

Volgens mij val ik wel in de categorie puristen die in principe kiest voor de oude wereld. Uit naam van al die puristen:

"In de nieuwe wereld worden fantastische wijnen gemaakt die op blindproeverijen hun tegenhangers uit de oude wereld (soms) verslaan."

Ik denk met groot genoegen terug aan de uitslag van het verdikt in Zwolle met de magistrale Schafer Hillside Select 2002, en de grootse Harlan en Screaming Eagle. Toevallig had ik gisteren een proeverij chardonnay waar we deze discussie uitgebreid hebben gevoerd. Overigens was het gisteren toch een vrij ruime overwinning voor de oude wereld. De chardonnay uit de nieuwe wereld die gisteren algemeen als de beste werd beschouwd was de Reuling 2008 van Aubert. En iedereen was het er ook over eens dat deze een eind mee kon met de grote cru's uit Bourgogne, maar het uiteindelijk toch moest afleggen. Alles blind geserveerd, dat spreekt voor zich.

In vrijwel hetzelfde gezelschap hadden we ongeveer een half jaar geleden Harlan 1994 en 1997 naast elkaar en Haut Brion 1989 en 1990. Vier wijnen op het allerhoogste niveau. Waarbij uiteindelijk toch de voorkeur werd uitgesproken voor Haut Brion, ook door een - jou ook bekende - verklaard liefhebber van de nieuwe wereldwijnen (vooral Napa). Maar dan hebben we het over neuslengtes en voorkeuren, geen uitspraak over de kwaliteit!

En ja, wijnen uit de oude wereld kennen verhoudingsgewijs meer tegenvallers dan uit de nieuwe wereld. Maar in mijn beleving, als een wijn uit de oude wereld op dit niveau het goed doet, dan wint die het vaak toch wel van ook de absolute toppers uit de nieuwe wereld.

Voor wat het waard is.

Maurice

• JKo

Hey John,

Dat is weer een mooi avondje geweest.

Als het over syrah gaat zit ik qua smaakvoorkeur ‘right in the middle’, denk ik.

'k Hou van de toppers uit Australië (Henschke, Penfolds), maar ook van die uit de Rhone. En van Central Coast natuurlijk.

Toverwoord is voor mij: balans. Veel nieuwe-wereld-syrah vind ik te zoet en te log. Veel Noord Rhone's zijn bretty, zuur of dun.

Ik heb mezelf voorgenomen om het komende halfjaar de Amerikaanse syrahs wat meer tegen het licht te houden. Heb jij (of een andere meelezende prikker) ervaringen met de wijnen van grote jongens als Cayuse, Colgin, Saxum etc.?

Daarnaast ben ik benieuwd naar je PN van Noon 2001 (Reserve Shiraz, neem ik aan). Een polariserende wijn. Op dronk? Nog te jong?

Cheers,

Jeroen

• Juan

Hey Jeroen

Tsja….de Noon was inderdaad een discussiewijn. Ik schreef:

Caramel, Butterscotch, donker bosfruit vooral bramen, geweldige lengte, dikke wijn! Toch “Cool Climate” gevoel….frisse zuren dus niet log. Erg mooie interessante wijn.mHeerlijk!

Het was overigens inderdaad de Reserve. Ik vond de wijn nog enorm jong.

Hasta luego

John

• Patrik

Waarom ik schrik hier niet van….ik loop hier regelmatig tegen een Franse muur….mooie line up trouwens.

Btw, het gastland op Megavino in Brussel is Spanje ;)

Grts,

Patrik

• dimi

Beste John,

Hoe hebben jullie alles geproefd?

(wanneer geopend/gedecanteerd etc. )

Ben vooral benieuwd naar de (lage) score van de amon-ra. (dacht toch 98pp punten en jij toch doorgaans redelijk in de zelfde smaakrichting zit dan de goeroe)

Heb hier ook een aantal van liggen/gedronken en ben bang hoe hij zich gaat ontwikkelen, zag over de afgelopen jaren weinig ontwikkeling….maar geduld is niet altijd mijn beste eigenschap.

Hebben jullie nog ‘na gedronken’ , heb altijd het idee dat hij zeer veel lucht kan gebruiken.

MvrGr Dimi, die aan de laatste restjes luis canas reserva de familia 2005 zit, die perfect ging bij de lekkere lamskoteletten van de grill :D

• Juan

Hey Dimi,

Ik weet niet precies wanneer alle flessen zijn geopend. Ik schat wel een paar uur van tevoren. Net voor uitschenken is alles in de karaf gegaan en daarna in het glas.

Amon Ra is niet echt mijn ding….dat is zwaar om zwaar te zijn….dik zonder een vorm van verfijning en dat zoek ik juist in “dikke” wijnen. Ik heb 7 jaar terug 128 flessen Amon Ra 2004 gekocht…..was er helemaal weg van….inmiddels niet meer….heb de meeste flessen verkocht aan prikkers. Inmiddels heeft de wijn in een recente verticaal 99/100 gekregen bij de goeroe…

Hasta luego

John