Syrah Shiraz avond in België

• Peter vdB

Mooie line up John, waarbij inderdaad de Bulgaarse wijn het meest eruit springt. Kan me wel voorstellen dat de inbrengers van de klassieke Franse wijnen baalden. Dat waren over het algemeen wel oudere wijnen. Omdat het blind is, natuurlijk heel eerlijk - maar ik zou toch ook benieuwd zijn naar scores van de klassiekers uit dezelfde jaren als de nieuwe wereld wijnen.

• dimi

Beste John,

Zoals gezegd, heb ik het idee dat de ontwikkeling 0 is bij deze wijn.

Heb in Australie oudere (90 t/m 99) dikke zware shiraz wijnen gedronken, maar ook hele mooie lichtere gecompliceerde, zoals bv hill of grace.

Had gehoopt dat de amon ra daar ergens tussen in zou komen te zitten… (voorlopig???).niet dus!

Je ziet, de goeroe zit er ook weleens naast…99 punten ??……..John for goeroe :D:D

MvrGr Dimi

• ChrisW

De ‘goeroe’ die 99 puntjes aan de Amon Ra 2004 gaf was Lisa Perrotti-Brown. Parker heeft er voor het laatst iets over geschreven in oktober 2005 toen hij het vatmonster 94-96 puntjes gaf.

Goeroe is denk wel ook wel veel eer (puntjes) toebedeeld aan mevrouw Perrotti. Ik heb niet het idee dat ze erg hoog wordt aangeslagen als wijncriticus en er bijvoorbeeld veel mensen zijn die haar oordelen blind opvolgen zoals ze dat bij Parker's oordelen wel doen.

Mvg,

ChrisW

• dimi

Beste Chris,

Ging in dit geval over de 2005 amon ra, weet niet of die ook zijn ‘finale’rating heeft gehad, dacht dat hij eerst op 96-100 stond.

2005 Glaetzer “Amon-Ra” Shiraz Barossa Valley South Australia

98 Points, Robert Parker: “The profound 2005 Shiraz Amon Ra is fashioned from a dry grown, 100- to 110 year-old vineyard, and spends 14 months in a combination of 100% new French and American barrels as well as 300-liter hogsheads. A saturated purple color is followed by scents of creme de cassis, incense, licorice, black raspberries, graphite, and sweet wood. It unfolds beautifully on the palate to reveal terrific richness, full-bodied power, great definition, and lovely elegance. This exquisite Shiraz is still young, but it possesses a degree of accessibility. It should age for two decades. It is a superb example of cutting edge winemaking being utilized on ancient Shiraz vines in the Barossa.” (10/06) 92 points Wine Spectator: “Smooth, round and spicy, with star anise and soy sauce overtones to the rich cherry and toast flavors, lingering on the generous finish. Has depth and impressive detail.” (05/07)

Depth/detail?? Ik ben die in ieder geval niet tegen gekomen (smooth trouwens ook niet…spicy daarin tegen..behoorlijk)

MvrGr Dimi

• ChrisW

Beste Dimi,

De wijn waar Juan het over had (met 99 puntjes) was volgens mij de 2004 Amon Ra.

De 2005 is door Parker voor het laatst in oktober 2006 van een rating voorzien (98; zal ook een vatmonster zijn geweest). Mevrouw Perrotti heeft deze in 2013 96 puntjes gegeven.

Mvg,

ChrisW