Ter aanvulling.
http://www.thedrinksbusiness.com/2014/04/bordeaux-2013-weakest-since-2007/
Interessant artikel (of eigenlijk: interessant onderzoek).
Farr Vintners heeft eenzelfde verhaal als “PR” voor hun en-primeur campagne op hun website geplaatst: EP Farr Vintners
Ook zij noemen het mogelijk de zwakste jaargang sinds 1997; een jaargang die niemand EP hoeft te kopen. Hoewel er vast veel goed drinkbare wijnen zijn gemaakt (dat konden ze met veel minder wijntechnische kennis in 1997 ook al) ga ik dit advies maar opvolgen
In plaats daarvan heb ik vorige week tijdens een tripje in Frankrijk nog maar wat subtoppers uit 2010 ingeslagen die daar nog voor op of onder de oorspronkelijke EP prijs te koop waren (o.a. La Gaffeliere, Brane Cantenac, Duhart Milon, Gloria, Lagrange, Malescot, Branaire). Ondanks goede waarderingen van meneer Parker waren deze wijnen nog volop te koop in de paar supermarkten die ik heb bezocht. Ik kan me mede daarom niet voorstellen dat de wijnen van 2011-2013, ondanks een (te) beperkte prijsdaling t.o.v. 2010 wel uitverkocht raken.
Mvg,
ChrisW
Het is zeker niet de belangrijke stem van de Wine Advocate (dat is Parker natuurlijk), maar Neal Martin van de Wine Advocate heeft zijn rapportje over Bordeaux 2013 gepubliceerd.
Zoals gewoonlijk heeft hij weer veel te veel tekst gebruikt voor een simpele boodschap, maar deze is volgens mij samen te vatten met de volgende quotes uit zijn artikel:
The 2013 vintage is the third in a trio of less enthralling vintages and it is also the worst, or “least excellent” to use Bordeaux speak.
I lost count of the number of vignerons who told me that it was the most difficult vintage since 1997 and many went even further back to comment that it was the most difficult in 30 years.
And the truth is that relative to 2011 and 2012, let alone 2009 and 2010, the growing season of 2013 severely limited the potential of even the most talented, dedicated vigneron.
It is a surprise that one or two wines reached scores in the mid-90s because I did not anticipate any. Many of the sagacious winemakers were sanguine about the 2013s. One proprietor of a significant Cru Classé simply shrugged his shoulders with a prosaic: “It is what it is.” It might favour the Right Bank slightly, but there is no pattern to this vintage, no appellation that really sticks out. Perhaps one would have expected it to lean to the Left given that Merlot is more susceptible to grey rot, but then again the Cabernet Sauvignon had to be picked before phenolic ripeness and I heard a few stories of troublesome ferments once it was in. It is a vintage of mainly light, aromatically generous, fresh and linear wines that are predominantly balanced but lack weight, flesh and persistency. Sure, they will fill out a little during their élevage, but tasting many against their 2011 counterparts only highlighted their shortcomings.
Hij heeft het met de volgende quote trouwens toch hoop ik niet over de prikkersgroep…..><
As an aside, the primeur circus has reached a ludicrous situation where overnight Bordeaux “experts” who can count their experience on one hand and in some cases one finger, graciously gift their pearls of wisdom to members of the trade with over 20 year's of experience.
Mvg,
ChrisW
Neal Martin legt in mijn ogen wel terecht de vinger op een zere plek, namelijk dat het “gebeuren” en primeur is verworden tot een circus. Zeker in de streek Bordeaux. Dat is jammer, want om nu alleen maar “the trade” te laten bepalen of een jaargang goed is, is nogal achterhaald. En voor wijnfreaks is er weinig leukers dan (gerenommeerde) wijnen van vat te proeven.
Maar goed, soms doen de toon en het volume waarop “pearls of wisdom” worden verkondigd geen recht aan de inhoudelijke juistheid. Anders gezegd: zelfs brallers hebben het soms bij het juiste eind, maar wekken toch irritatie op. Tenminste, bij mij. En misschien ook wel bij Neal Martin.
@ Peter,
Ik denk ook dat er zeker tegenwoordig nog redelijk drinkbare wijnen gemaakt kunnen worden in jaren waarin het weer en het basismateriaal aan druiven extreem slecht is zoals kennelijk in 2013 het geval was (en het dramatische weer heb ik zelf kunnen vaststellen omdat ik in 2013 vaak ik de buurt van Bordeaux ben geweest; het weer was niet veel beter dan in Nederland).
De vraag is denk ik met name of je ze moet kopen, en dan ook nog eens in de en primeur zou moeten kopen (je moet dan vooruitbetalen voor wijnen die niemand nog in ‘gerede’ vorm heeft kunnen proeven). Er is in de huidige tijd zo verschrikkelijk veel goede wijn te koop dat ik zelf geen enkele noodzaak zie om welke rode Bordeaux wijn uit 2013 (nu) te kopen. Ik heb zelf veel betere ervaringen met toppers, subtoppers en basiswijnen uit de betere jaren (zoals ‘82, ’89 en ‘90) dan met wijnen uit 91/92/02 en 07. Er is nu nog veel te koop uit 2009 en 2010. Ik denk dat heel veel ’toppers' van EUR >50 per fles uit 2013 het in een vergelijking over 10-20 jaar gaan afleggen tegen wijnen die je tussen de EUR 15 en 30 per fles van 2009/10 kunt kopen.
Mvg,
ChrisW
Ik was er in november oa. bij Mouton Latour Cheval Blanc, Palmer, Suiduiraut, Yquem, Haut Brion, Le Pin, Smith Haut Lafitte, Vieux CC, D. Chevalier.
Redelijk samenhangende verhaal was (uiteraard ook zwaar marketing/PR gespekt. Dat door hele rigide selecties tot op druifniveau en Table de trrie er nog steeds uitstekende druiven waren om een prima wijn te maken.
Het lage rendement konden ze door een uitstekende kaspositie makkelijk opvangen…
Los daarvan zie ik ook geen reden om nu fijn 2013 te gaan inslaan.
Waarom zou je als ze rigide aan deze prijzen blijven vasthouden. Zoals Chris al helemaal terecht opmerkt. Er is zoveel uitstekende wijn in de markt.
romke
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?