Bevindingen, Mosel, Saar en Nahe.

• Robèrt Koopman

Heerlijke verhalen!

• Marco***

Dat is een goede tip John, ik zal bij Eckstein de weissburgunder in mijn glas vragen.

Ik laat het wel weten via Prikbord hoe het was daar.

Gr,Marco

• John Copier

http://www.captaincork.com/saarburger-rausch-geltz-zilliken-riesling-saar

Een lyrische beschrijving die ik volledig kan onderschrijven.

“Jungfrau vor der Orgie”. “Duft durchtobter Bettlaken en 2 Flaschen = 1 Picknick” Hoe bedenk je het? De laatste zou ik ook kunnen bedenken.

• Peter vdB

Wat een heerlijke verhalen! En fijne tips. Enkele weken geleden met wijnvriend Berry een flitsbezoek gebracht aan de Moezel en enorm genoten. Mooie sekt van Kirsten. Die van Pinot vind ik zelf misschien nog wel mooier dan de riesling sekt. Op het toen al zonnige terras van Philipps Eckstein enorm genoten van Graacher Domprobst Riesling Auslese *** 2006, wat een heerlijk romig glas. Een curiosum, zei de Meester zelf. En dat valt dan wel weer mee, vonden wij. 's Middags kochten we nog 2002 Auslese bij Merkelbach, volstrekt vitaal. Als ik een tip mag toevoegen, voor bijvoorbeeld de terugreis naar Nederland, in het mooie Ahr gebied: ga lunchen of dineren in Bistro Interieur nr. 253 gevestigd in/bij het voor cultuurliefhebbers fraaie Arp Museum in Remagen. Goed eten en een g e w e l d i g e wijnkaart met goede prijzen. Aanrader.

• BerryM

Hey Peter,

Het wordt weer tijd dat we gaan naar de Mosel……weer genoeg tips!

Bedankt voor dit heerlijk verslag!!

Conrad staat nu op het lijstje.

Heeft iemand ervaring met Weingut Carl August Immich in Enkirch??

Dit was een eenorme aanrader volgens een Duitse wijnvriend.

Gr, Berry

• John Copier

Berry,

ik ben nieuwsgierig naar die bevindingen van die Duitse vriend, want, wat is er aan de hand. Jaren geleden speelde Weingut Immich in de eredivisie van de Mosel wijnboeren. Ik ben er in de vroeg negentiger jaren eens geweest en heb het adres toegevoegd aan het lijstje om zo af en toe eens langs te gaan. Ergens begin 2000 ben ik er opnieuw langsgegaan. Maar er is iets fout met mijn/de adressering. Ik was het adres kwijt en heb dat op internet opgezocht. Zo stond ik dus in Enkirch en ook bij Immich maar helaas bij een ander weingut. Omdat ik telefonisch de afspraak had vastgelegd kon ik moeilijk weglopen. Nee, die wijnen waren niet zo geweldig. Ik had een ander idee van de kwaliteit. Ik had geen gelegenheid om naar Immich-Batterieberg te gaan. Die Batterieberg is belangrijk want anders sta je bij Immich-Anker. Op Wein-Plus kwam met enige regelmaat de naam Immich langs. En dan blijkt het weingut in minder dan 10-jaar van de eredivisie naar de kelder van de mosel gezakt te zijn. Ook is het weingut kleiner geworden. Ze hebben een paar Ha moeten verkopen. Dat is natuurlijk niet voor niets. De keldermeester hebben ze een paar jaar geleden de wacht aangezegd en momenteel gaat het naar men zegt weer wat beter. Wanneer jouw kennis alleen de laatste jaren mee laat wegen is de constatering juist. Het gaat weer wat beter. Een bezoekje is natuurlijk de enige manier om vast te stellen of er weer muziek in het weingut en de wijn zit.

Weingut Immich-Anker http://www.mosel.net

Weingut Immich-Batterieberg http://www.batterieberg.com

• Berry

Hallo John,

Bedankt voor de info!

Als ik kijk in mijn Weinguide GM dan zie ik 2 rode druifjes staan……..ook bij Conrad.

Uiteraard zal een bezoek uitwijzen of die Duitse vriend (vriend van een vriend :D) gelijk heeft.

Gr, Berry

• Marco***

De aanrader van John was ook een schot in de roos. De weissburgunder van Philipp Eckstein. Met moderne schroefdop.

Fris, droog, schoon en strak. Wat cremigheid, geweldig wijn.

Met de zon op ons bol zaten we om 12 uur met de lunch op zijn terras.

Net iets meer dan 4 uur rijden. En dan zit je toch echt te genieten van het enorme panorama over de Mosel en haar wijngaarden.

Hoorde wel van een andere wijnboer dat de zaken niet zo best gaan bij veel wijnbedrijven.

Het hoofd boven water houden is nauwelijks te doen.

Banken staan niet meer klaar met krediet.

Andere bedrijven profiteren ervan door meer te pachten en te kopen wat andere los laten.

Ontwikkelingen dus maar goed volgen daar aan de Mosel.

Zal waarschijnlijk ook gelden voor andere gebieden en ook in andere landen.

Gr,Marco

• Peter Sn

Beste prikkers,

Begin mei heb ik de Mosel bezocht. Helemaal afgegaan op de informatie van dit prikbord. Oh ja, en nog wat waardevolle aanvullingen uit Perswijn.

Eerste stop moest Philipps Eckstein zijn, las ik. Heb ik me aan gehouden. Een zomers terras was t nog niet, vanwege de temperaturen. En met mijn bijna 50 jaar was ik een jonge knul in de rest van het gezelschap. Het eten was best, maar niet bijzonder. Maar wát een plek! Vier uur sturen vanuit 010 en dan die steile berg naar boven. Fantastisch. En dan dat vakantiegevoel bevestigen met je eerste glas Moselriesling. Om 12 uur. De lichtheid, het frisse mondgevoel, de autorit was in twee slokken vergeten. In al zijn oubolligheid toch ‘the place to be’. Nou ja, ‘to start’ in elk geval.

Ik maak nu net een staartje 2012 Graacher Himmelreich Riesling Hochgewächs trocken soldaat. Staat al vier dagen open! En niet omdat ie niet smaakt, hij is nog even fief als dag 1.

Van Eckstein kan ik ook de Grauburgunder aanbevelen en idd, ook de Weissburgunder is prachtig. De sekt heb ik ook meegenomen. Mooi fris. Nog wat losse flessen Auslese en ik kreeg nog iets moois cadeau.

Het bezoek was opmaat voor een paar prachtige dagen. Drie maar helaas, maar ik kom snel terug. ‘s Morgens wandelen en ’s middags Weingutbesuch… Een mooie manier van jezelf goed vermaken hoor!

Het eten is helaas onderontwikkeld. Mijn vrouw en ik hadden een soort dubbele hotelkamer, met keukentje. Ik hen serieus overwogen die laatste te gebruiken, zo matig is het eten in de Mosel. Onbegrijpelijk, als er zulke mooie wijnen gemaakt worden. Het is dat ik zelf het niveau ‘leuke hobbykok’ niet ontstijg… Ik zou een carriëreswitch haast overwegen. Mooi om hier te lezen dat een Hollandse chef die kans ook heeft gezien en met succes heeft gepakt.

Nog wat reacties opbovenstaande berichten, of zomaar wijntips:

- Moliter is gratis te proeven. In Bernkastel Kuez is een klein winkeltje van Moliter. Daar kun je proeven en aankopen. Toen wij er waren stond er een oud ‘kellermeister’ te schenken / begeleiden. Beetje pijnlijk was dat hij vooral zichzelf niet vergat. Als hij dacht dat niemand keek, zette hij snel een willekeurige fles aan zijn mond! En hij moest regelmatig naar de Keller om te kijken of de wijn die ik vroeg wel op voorraad was. Nou goed, dat laatste zal komen door mijn vraag naar schaarse wijnen… Voordeel van de twijfel.

- Piesporter: Weingut Hahn. Gaat op zondag bet voor je open als je je aanmeld in het bovenliggend restaurant. Heeft prachtige Piesporter Goldkapsel.

- Beetje flauwe Hollandse tip: ik was samen met vrouwlief in de Vinothek, in Bernkastel Kuez. Prachtplek om veel te proeven, maar wel met stevige entree. En als dan je vrouw zo nu en dan uit jouw glas meeproef, en dus niet zelf betaald heeft… ach, daarcdoet niemand moeilijk over. (moet je dan weer niet bij de sekts doen ;-))

groetjes allemaal en blijf tips voeden, prikkers!

Peter Sn

• Juan

Hey Peter,

Grappig dat je aangeeft dat het eten zo ondermaats is aan de Mosel. Wat mij betreft het tegenovergestelde! Ik vind het eten fantastisch. Kom er nu zo'n 10 jaar en dan een keer of 6 per jaar. Op alle niveaus is er binnen een kleine omtrek te halen wat je zoekt. En dat allemaal nog voor zeer weinig geld. Sterker nog: ik durf zelfs te zeggen dat ik me niet kan herinneren dat ik wel eens ergens slecht gegeten heb…..Ook alle andere prikkers heb ik hier eigenlijk nog nooit over gehoord. Zo zie je maar….

Hasta luego

John (die overigens nog nooit bij Eckstein geweest is)