Toscane, Italianen, USA 20yrs en een bekentenis.....

  • Juan

    Mijn “wijnweek” begon voor mijn doen vroeg deze week. Dinsdag dronken we tijdens de lunch een Ruinart Blanc de blancs in The Harbour Club in Rotterdam. Is dit voor mij de mooiste non-vintage blanc de blancs die ik ken…….waarschijnljik wel. Prachtige verfijning en spanning. Boerse tonen (terwijl je dat toch vooral hebt met Pinots in de Champagne) en mineraliteit. De lengte van de afdronk zorgt voor een complete topbubbel…..prachtig! 95/100

    16 oktober gaan we met het “clubje van Bordeaux” aangevuld met een andere prikker een aantal dagen naar Toscane. Voor mij persoonlijk is dat een ontmaagding. Ik ben nog niet eerder in een wijngebied in Italie geweest. We slapen op een wijndomein, namelijk Podere Sas Cristoforo, van onze vriend Lorenzo Zonin (die wij jaarlijks op chateau Valandraud treffen). Ik kijk er dan ook enorm naar uit. Niet alleen voor de wijnbezoeken maar ook voor de omgeving en vooral het genieten van en met elkaar. Omdat 16 oktober nadert zijn de voorbereidingen voor deze trip in volle gang. De juiste bezoeken inplannen blijkt nog niet zo eenvoudig, aangezien de reisafstanden van het ene gebied naar het andere gebied veel tijd in beslag nemen en tijd kostbaar is. Zo veel dagen hebben we ook weer niet. Kortom: we moeten keuzes maken. Wat we sowieso willen bezoeken is Tenuta di Trinoro. Cultdomein op 1,5 uur rijden van onze slaapplaats. En dus plannen we vooral domeinen op deze route of omgeving van Trinoro.

    Gisteren met wat vrienden met zeer goede connecties in die omgeving gezeten om te kijken wat zij voor ons kunnen betekenen. Hij gaf aan 1 bezoek voor ons sowieso te willen regelen omdat dit mythisch is en je hier niet zo makkelijk binnenkomt: Soldera Case Basse BdM.

    Ik heb deze wijn 3 keer eerder gedronken. 2 keer een 90er en 1 keer een 88er. Alle keren “raakte” deze wijn mij niet en begreep ik niet waarom men zo lyrich kan zijn over deze, zeker na de inbraak en het verloren gaan van een aantal jaargangen, lastig te vinden en dure wijn. Enfin, dat heb ik wel met veel meer Italianen. Dat ligt uiteraard aan mij en mijn smaakvoorkeuren. Neemt niet weg dat ik meteen enthousiast reageerde toen de persoon in kwestie aangaf ons binnen te loodsen bij Soldera inclusief lunch met Gianfranco Soldera. Dat de wijnen mij niet raken wil niet zeggen dat de andere prikkers er ook zo over denken. Sterker nog: het tegendeel is waar…..

    Poggio di Sotto is niet ver daar vandaan en komt ook op de agenda. Deze 3 domeinen zorgen voor een prachtige vulling van de dag en ik merk nu al een prettige mate van opwinding…..

    De andere dag gaan we besteden in Bolgheri…….programma volgt…..

    Tijdens het doornemen van onze Toscane trip trokken we uiteraard wat flessen open. Ik had zelf een Gaja Sori San Lorenzo 1993 meegenomen.

    De mannen begonnen met een bubbel: Selosse VO (degorg 19 juli 2011)….pfffff wat is dit toch fantastisch spul zeg! Betoverende complexe neus. Vuursteen, kruidig, bloemen. Zeer verfijnd. Er zijn zo veel nietszeggende Champagnes…maar als het goed is, dan raakt Champagne je ook overal! 97/100

    Daarna mijn Gaja. Uurtje in de karaf gestaan en dat deed hem goed. Volgens de mannen was 93 niet zo slecht als men zegt en dat bewees deze Nebbiolo volledig! Bloed, ijzer, frambozen, truffel, kreupelhout. Wauw, wat een genot. Ik had verwacht dat ie goed zou zijn, maar dit overstijgt mijn verwachting. perfect a point, maar nog zeker 10 jaar reserve. Hulde! 95/100

    Ik dacht dat we klaar waren met de wijnen maar de mannen wilde er nog 1 open trekken. Ze hadden inmiddels mijn voorkeur een beetje ingeschat en kwamen met de volgende blind in het glas.

    Boem! Wat een neus. Grijpt me meteen bij mijn keel! Potlootslijpsel! Aardse tonen. Je hoeft geen moeite te doen iets waar te nemen. Deze wijn komt het zonder te vragen brengen. Full Throttle! In de mond gaat het feest gewoon door! is dit Italiaans? het ligt voor de hand bij deze gasten maar ik herken er niets Italiaans in…..

    Ondanks dat deze wijn je overal vult en al je zintuigen bevredigd worden is de rode draad toch finesse…..kortom: Dit is spek voor mijn bek en wil ik wel in mijn kelder hebben liggen! Tijd voor de onthulling: Castello Monsanto Nemo 2004. 100% Cabernet Sauvignon uit de Chianti streek. Wat een ontdekking voor mij! een dijk van een wijn voor rond de 40 euro. Deze laat Sassicaia dik zijn hielen zien……impressed! 96/100

    De mannen kregen de smaak de pakken en er moest er nog 1 open….

    Als de vorige in de neus “Boem!” was….dan is deze KABOEM!!!!!!!!!! indrukwekkende neus. Veel “luxer” en moderner dan de Nemo. Romiger, hoeriger, silky. Ook dit is spek voor mij bek en doet me ook niet echt denken aan Italie. Pfffff wat een Macho wijn. Een gladde Italiaan die niet te veel tijd wil verliezen je te veroveren. Hij wil dat je meteen voor hem valt. Begrijp me niet verkeerd….dat klinkt “makkelijk” en “goedkoop” maar dat is ie niet. Hij maakt indruk en niet zo'n klein beetje ook…..ik zou bijna zeggen: Top Napa, maar het zal ongetwijfeld wel weer italie zijn. Tijd voor onthulling: La Ricolma 2007 San Giusto Rentennano. 100% Merlot. Wat een aangenaam weerzien! Deze wijn was de winnaar tijdens de Top Italie Merlot proeverij bij Tom een jaar of zo geleden en versloeg toen de grote namen Masseto, Messorio, Redigaffi etc etc. En…hij doet het weer! 96/100

    Inmiddels waren we nog met 2 en moest er nog 1 fles open…..ik wil je er nog 1 laten proeven zei hij…..ok, kom maar op:

    Neus in het glas………snuffelen……..fuck….dit is heel iets anders….niets KABOEM!!!!!…zelfs geen Boem!……nee niets van dat. Dit is delicaat, ragfijn. Dit vraagt de aandacht…..concentratie…..maar stiekum grijpt hij je ook bij de keel. Je wil hem namelijk niet loslaten. Intrigerende neus die je met iedere seconde meer verleidt….wooow. Ik merk aan mezelf dat ik dit heeeeel erg mooi vind. Ondertussen zijn we al 10 minuten volledig stil en alleen maar aan het ruiken…walsen…ruiken…walsen….ruiken….Pffffff. We kijken elkaar aan…beginnen te lachen, stoten de glazen tegen elkaar en beseffen dat we “lucky wine bastards” zijn. Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik in het glas heb maar ben verliefd. Verliefd op de complexe fragiele neus, verliefd op het volle mondgevoel en de enorme gelaagdheid, verliefd op de afdronk waar maar geen einde aan lijkt te komen…..Ik dank hem nog een keer voor deze geweldige wijn en de voorgaande wijnen en ben inmiddels ernom benieuwd welke italiaan mij zojuist veroverd heeft……: Soldera Riserva 2006 BdM! Fuck! grrrrrrrrrrr woooooow! Ik kijk hem aan en bied mijn nederige excuses aan….Het heeft blijkbaar even geduurd…maar inmiddels snap ik hem ook……Respect met hoofdletter R…… 98/100

    Op de terugweg naar huis bleven de wijnen in mijn hoofd……vooral deze Soldera…..wat kan wijn toch prachtig zijn als het je bij de strot grijpt. Ontroerend mooi!

    Daarna zag ik het kistje naast me staan dat ik op de heenweg had opgehaald voor een andere proeverij die binnenkort met prikkers wordt gehouden: Top Napa 1994 waar veel iconen op tafel komen. Dat gaat ook weer een groot feest worden! (op het kistje staat zelfs gebrand wanneer de wijn gebottelt is: 12/12/1996)

    Wat is het toch mooi om wijnfreak te zijn…….leven zonder passie….ik kan het me niet voorstellen…..

    Hasta luego

    John

  • Willem(***)

    Hmmmm…

    dit bericht zal wel weer een hoop gezeik opleveren John :)

    Maar vooruit, je lust nu ook BdM en dat is winst. gelukkig ben je bescheiden ingestapt.

    Die Nemo daar heb ik nog nooit van gehoord, jij hebt de wijn alweer getraceerd qua verkrijgbaarheid neem ik aan. Wel je volgende excuus t.o.v. een wijn, je wordt er nog bedreven in.

    Leven zonder passie, dat kan je net zo goed stoppen…

    gr

    W

  • Mvdhoorn

    Thanks, voor het delen van deze geweldige beleving (tu)

    Cheers, Marco

  • iRalph

    Jij leert het wel ;-)

    Nemo dronk ik al tientallen keren. 40 euro is nog aan de dure kant. Ik heb zelf nog flink wat Nemo 2004 liggen in mijn klimaatkastje. Oude Nemo's zijn ook geweldig. Ik dronk jaren geleden een Nemo 88 en een Sassicaia 1988 (niet de minste Sass) blind naast elkaar. Nemo was toch echt mooier….

    Castello di Monsanto is m.i. een zeer ondergewaardeerd domein in Toscane. Ze maken echt met afstand de mooiste Chianti Classico. De 1971 “Il Poggio” die ik 4-5 jaar geleden dronk is een van de mooiste wijnen die ik ooit heb mogen proeven. Dat was op een dag dat er ook 4 jaargangen Soldera voorbij kwamen.

    Leuk dat je met Gianfranco gaat eten. Een hele warme gezellige man is het m.i. niet. Praat geen woord Engels dus Monica, zijn dochter, zal vast meegaan. Ik heb ook ooit het voorrecht gehad iets van 6 vatmonsters te mogen proeven en een college te krijgen van Soldera hoe hij tegen zijn Brunello aankijkt en het hele mini ecosysteem van het domein Case Basse. Je zal vast gaan lunchen in de locanda Sant'Angelo in Colle.

    Poggio di Sotto is ook geniaal dat je daar langsgaat. De oprichter en oude eigenaar heeft het inmiddels van de hand gedaan. De wijnen vind ik fantastisch. Beetje kostbaar ook…

    Als je naar het fort gaat in Montalcino, net buiten het fort heb je een klein wijnwinkeltje. Je mag voor mij een doosje BdM van Nello Barricci meenemen. Ik koop het blind. Kost 27 euro de fles. Als ze het nog hebben…

    Have fun

    R

  • Dick Schinkel

    John,

    Mooie belevenissen van een Wijnliefhebber, lees ze graag!!

    TX

    Met Smakelijke Groet Dick

  • Hendrik de vierde

    Mooie notities, nog even en je gaat aan de rode Bourgogne:D

  • Freek69

    John,

    Zinnenprikkelende woorden over een fantastische avond! (tu)

    Ik was ook aanwezig bij de proeverij bij Ralph met de 4 jaargangen Soldera. Fenomenaal! Maar echt tranentrekkend was die Monsanto CC Riserva ‘Il Poggio’ 1971. Paul Baartman en ik hadden die destijds in Italie besteld ( ik meen €300 ::o) om deel te nemen in de Il Poggio tasting bij Paul. Helaas was hij te laat binnen en hebben we hem die bewuste avond bij Ralph gedronken! Superlatieven alom!

    Freek

  • Peter vdB

    Zo'n gevoelige poëtische tekst geeft veel meer beleving dan een smiley op delectable, John. Of punten alleen. Fijn om te lezen!

    Ik ben het helemaal eens met Ralph over Monsanto, soms lijkt het hoe ouder hoe mooier - hou ik van :D

  • iRalph

    +1

  • Juan

    Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in Peter. Dat zal niemand ontkennen. Dat kost alleen ook veel meer tijd en die heb je niet altijd. Delectable is voor mij een geweldig medium en werkt uitstekend om in 10 seconden een wijn te “beoordelen”, te delen en “vast te leggen”. Geweldig!

    Het geven van punten is alleen interessant voor mensen die mijn smaakpallet goed kennen en dat reflecteren op zichzelf. Zo zijn er 9 prikkers bij wie ik de punten volg die ze geven aan wijnen omdat ik bij die personen heel goed kan inschatten hoe de wijnen dan voor mij zijn. Alleen punten zijn voor mij dan genoeg en zeggen mij meer dan een geschreven notitie.

    In dit geval had ik motivatie en tijd…..(tu)

    Overigens is het dan ook leuk om te zien dat personen het lezen en waarderen. Dank daarvoor.

    Hasta luego

    John