"Old school" prikbord proeverij

  • ChrisW

    Inderdaad een erg leuke proeverij.

    Ster van de avond voor mij was Tim. Nogmaals dank voor al de lekkere gerechten die werden voorgeschoteld (tu)

    Het was een lange zit van volgens mij 14:30 tot 22:00 (met nog wat kazen en wijnen al staande daarna), maar daardoor was er wel voldoende tijd en aandacht mogelijk voor elk van de kleine 40 wijnen die voorbij kwamen. Hoewel ik normaal voorstander ben van een (veel) kleiner aantal wijnen tijdens een proefevenement, vond ik dat grote aantal wijnen eerlijk gezegd hier wel prettig omdat het ervoor zorgde dat er na de soms toch meer ‘interessante’ geboortejaarwijnen ook nog veel ‘goede’ wijnen geserveerd konden worden :)

    Dank aan de organisatie!

    Gegroet,

    ChrisW

  • Robèrt Koopman

    Van de huisfotograaf kreeg ik weer veel foto's om te plaatsen B)

  • Juan

    Een hoop zoet spul….:)o

    Benieuwd naar “de resultaten”….

    Hasta luego

    John

  • Sander

    Interessant rijtje! Wat waren de toppers/verrassingen?

    Chris, ben je op de proeverij in één klap 6 jaar jonger geworden? :)

  • Chris

    Helaas niet Sander de Palmer moet natuurlijk een 1958 zijn, tik foutje, later meer indrukken van alle wijnen.

  • ChrisW

    @ Juan,

    Ik heb geen aantekeningen gemaakt, maar zo uit het hoofd zijn dit wat opmerkingen die ik wel durf te maken over een aantal wijnen:

    De meeste geboortejaarwijnen vond ik meer interessant om te proeven dan echt “lekker”. De meeste wijnen waren nog wel OK tot erg prettig in de neus, maar nodigden na de eerste slok niet uit om in volle glazen gedronken te worden. Ik ga aan de meeste wijnen ook geen waardering toekennen. Misschien was het openen en proeven in zo'n grote geboortewijnproeverij nog wel wel de beste bestemming voor veel van deze wijnen :)

    Ondanks dat 1971 mijn geboortejaar is (en ik de wijnen zelf had ingebracht) dacht ik ook zo over de twee rode wijnen uit 1971: de brane cantenac en l'evangile. Beide waren zeker nog levend en waren zeker om aan te ruiken nog redelijk OK, maar hadden hun beste tijd al achter zich. Erg leuk (in ieder geval voor mij) om te proeven, maar om een andere reden dan dat het geboortejaarwijnen voor mij zijn, zou ik deze wijnen niet opnieuw aanschaffen.

    Wat positieve uitschieters onder de geboortewijnen waren voor mij:

    d'Yquem 1966; mooie krachtige neus. Redelijk wat botrytis. In afdronk helaas een overheersend bittertje. Voor mij 91-93 puntjes (meer voor de neus maar minder voor de afdronk).

    Climens 1971; meer elegante en ingetogen neus dan de d'Yquem. Ook minder botrytis merkbaar. Wel veel zuiverder en prettiger in de afdronk. Geen onzuiverheden in de vrij lange afdronk. Voor mij 94 puntjes.

    Moulin Touchais 1971; Niet geheel mijn stijl maar de wijn stond nog erg goed overeind en als totaalpakket kon ik het wel waarderen. Krachtige, beetje scherpe neus. Middellange afdronk. Voor mij 92 puntjes. Wellicht voor anderen meer puntjes waard.

    Mas Daumas 1982; Mooie kruidige neus. Nog erg vol in de afdronk. Kan nog wel 10 jaar mee. Voor mij 92 puntjes

    De betere wijnen zaten voor mij in het algemeen in het andere deel van de proeverij. Enkele herinneringen:

    Champagne Fallet-Gourron extra brut (kennelijk van druiven uit 2003 en 2004); erg prettige neus. Mooie balans in afdronk. Zachte mousse. Wel al redelijke ouderingstonen (nu nog heel mooi maar ik zou het niet nog 5-10 jaar laten liggen). Voor mij 92-93 puntjes. Erg goede prijs/kwaliteitsverhouding.

    Janots Bos Chassagne Montr. 2009; Mooi glas; typische witte Bourgogne in nog volle levendigheid, wat na zo veel oude wijnen wel erg welkom was. Goede fruit tonen (niet te rijp, ondanks 2009), mooie ondersteuning door wat edel hout (niet te veel) en goede balans in afdronk. Voor mij 92 puntjes

    Schloss Johannesberg spätlese 1993; niet te veel petrol; goede afdronk; kwam nog redelijk jong over ondanks leeftijd. Voor mij 90-91 puntjes

    2 wijnen uit Piedmonte 1999: mooie wijnen, niet erg van elkaar verschillend. Beetje kruidig, nog goed levendig. Ik durf er nu op basis van mijn herinneringen geen verdere detailleringen of punten aan toe te kennen.

    Niepoort Batuta 2008; Veel rijp zwoel fruit in zowel neus als afdronk. Modern gemaakt. Zou voor mij iets ouder geopend mogen worden in de hoop dat er dan nog wat complexere tonen aan de wijn worden toegevoegd. 92+ (?) puntjes.

    Grand Veneur VV 2006; mooie neus met veel rijp fruit en redelijk wat hout wat zich positief uit. Volle rijpe afdronk. Ook daarin ondersteunt door voldoende houttonen. Moderne CdP. Voor mij 94-95 puntjes

    Clos st Jean DeM 2006; iets minder expressieve neus dan die van de GV. Wel heel erg lange zwoele en kruidige afdronk. Erg prettig (Ik ga geen punten geven want was mijn inbreng)

    Kanonkop 2001; typisch Bordeaux. Gegokt werd een cru bourgeois uit een niet te rijp jaar. Bleek Zuid-Afrika te zijn. Ik begrijp eerlijk gezegd nog steeds niet waarom Zuid-Afrikanen zo hun best doen om wijnen in exact dezelfde stijl te maken als wijnen uit Frankrijk … om ze vervolgens tegen vergelijkbare prijzen te proberen te verkopen. Maar goed; voor mij 90 puntjes.

    Mouton Rothschild 2002. Ter nagedachtenis aan de barones. Het was ook het jaar waar ik de meest directe link met het huis heb, omdat ik deze wijn toen hij nog in het vat zat bij mijn bezoek aan het huis heb geproefd in 2003. Een succes voor de jaargang. Redelijk krachtige neus, ook ondersteund door vrij veel houttonen (inclusief vrij veel toast). Dat laatste is nu wel veel beter in balans dan heel jonge moutons van die generatie. Goede lange afdronk; zeker gezien de jaargang waar hij uit voortkomt. (Ik ga geen punten geven want was mijn inbreng)

    Suduiraut 1997. Misschien wel de krachtigste neus van de drie Sauternes. Ook de afdronk was heel krachtig; deze voor mij nog wel erg in balans maar ik kan me voorstellen dan enkelen het te zwaar kunnen vinden. Mede omdat het een prikbordproeverij is, dacht ik daarom gelijk aan Rieussec. Ik had beter moeten weten; ik heb ruim anderhalve kist van deze wijn een jaar of 10 geleden gekocht nadat deze wijn heel erg hoog gewaardeerd werd in een EWS-proeverij (de proeverijen die ook op de Parker-site staan). De helft hiervan is op en we hebben deze wijnen telkens met heel veel plezier geconsumeerd. Voor mij 94 puntjes.

    Musar 1999 (wit). Werd erg warm geserveerd omdat Hendrik van de wijnmaker had vernomen dat de witte Musar op kamertemperatuur geserveerd moet worden. Op het achteretiket staat echter het advies om op 15 graden te serveren. Dat was waarschijnlijk beter geweest. Erg kruidig en beetje oxidatief. Wel lekker, maar moeilijk om op deze temperatuur een heel glas van te drinken. 90+ puntjes.

    Kopke Colheita 1957; Hoorde eigenlijk in de geboortewijnproeverij. Was nog goed te drinken; vooral de neus was nog prettig. Voor mij 90 puntjes (iets meer voor de neus en minder voor de afdronk).

    Andere aanwezigen zullen wellicht betere notities kunnen produceren en zullen mogelijk ook heel andere waarderingen aan de diverse wijnen toekennen.

    Gegroet,

    ChrisW

  • Juan

    Thanks! hier kan ik wat mee Chris.

    Hasta luego

    John

  • Chris

    Hier wat indrukken vanuit Velsen.

    Net als mijn naamgenoot alles uit het hoofdje dus schiet mij er niet op lek :D.

    1. Champagne extra brut -Fallet Gourron.

    mooie bubbels zacht en rijk . 16/20

    2. M.S.R. Krover paradies spatlese 1996 . Martin Mullen.

    zuivere riesling met wat belegen tonen 15/20

    3. Portugal . Periquita 1966 .J.M. da Fonseca

    aparte wijn zoete neus met belegen smaak indrukken. 15/20

    4. Rioja Vina Albina 1961 Reserva Bodegas Riojanas

    over en uit met deze wijn .

    5. Barolo reserva speciale 1947 Giacomo Borgogno .

    nog zeer levendige Barolo lijkt helemaal niet zo oud , kruiden ,leer, tabak en zeker nog fruit ! 18/20 .

    6. Barolo 1982, Paolo Scavino.

    vrij ruwe tannines maar niet storend , pruim en leder stijl is de laatste jaren opgeschoven naar zwoelere zachte en rijke wijnen (modern ) was hier vorig jaar nog

    en de wijnen zijn niet meer te vergelijken. 16.5/20.

    7. Barolo 1982 , Patrito .

    Niet geheel mijn stijl mist wat materie en lengte 14.5/20

    8. Pauillac, Chat Milon 1964.

    Helaas de tands des tijds niet doorstaan.

    9. Margaux , Chat. Palmer 1958.

    prachtige wijn voor een gemiddeld jaar in Margaux uitgegroeid tot een mooie dame op leeftijd alles op z'n plaats zacht en rijk 17.5/20 .

    10. Pomerol , Chat. le Bon Pasteur 1969.

    Helaas heeft ook deze wijn het net niet gehaald mist fruit en karakter.

    11. Margaux , Chat. Brane-Cantenac 1971.

    Belegen wijn maar nog prima binnen te houden 16.5/20

    12. Pomerol , Chat. LEvangile 1971.

    Wow dit is geheel andere wijn , spat zuiver , room , luxe hout, mokka, zeer verleidelijk en zwoel 17/20

    13. Rioja ygay Gran Reserva 1985. Marq. de Murrieta

    mooie klassieke Rioja fraai hout, lengte wat kruidig 16.5/20.

    14. LHerrault, Mas de Daumas Gassac 1982

    fraaie uitvoering van een mas de Daumas mooie cabernet tonen ,koffie en leer nog lekker zwart fruit 17/20

    15. Pauillac, Cat Pichon Longuevill Comtesse de Lalande 1981.

    Ondanks het jaar is dit zeer goed gemaakt, kruidig en gelaagd met nog redelijke vulling 17.5/20

    16. Madiran . Bouscasse V.V. 1994 .

    Mooie Bouscasse nog ruim in zijn tannines maar ook ruim fruit en het geheel zit goed in elkaar 17/20

    17. Sauternes, Chat d'Yquem 1966.

    Prachtige neus rijk en dik , karamel , prima balans smaak blijft iets achter maar wie let daar op als alles past 18.5/20

    18. Sauternes, Chat Climens 1971

    Sinaasappel schil frisser dan de Yquem maar m.i. minder complex maar ook dit is prachtig! 18/20

    19. Coteaux du Layon , Moulin Touchais 1971.

    Lastige wijn na de Sauternes had het moeilijk maar stond nog redelijk overeind 16/20

    20. Nahe riesling trocken John Bapt. Schafer.

    een tussen wijn om de mond te spoelen, lekker zuiver en nog veel zuur. 15/20.

    21. Rheinhessen ,Hollberg 2008 GG , Wagner-Stempel.

    Ruwe bolster, zit wel goed in elkaar met nog redelijk fruit en lekker sap 16/20

    22. Chassagne-montrachet 1er cru 2009 JanotsBos .

    Krachtige CM rijk en dik maar ook goed fruit en mineralen , room en iets karamel 18/20

    23. Rheingau, Schloss Johanisberg spatlese 1993.

    lekkere spatlese licht zoet , vulling en nog geen spoor van petrol 16.5/20

    24. Alsace , Clos St Imer la chapelle gewurztraminer 2005 .

    Zoete zooi mist de complexiteit en inhoud van de Sauternes evengoed lekker sappig en een prima balans tussen het fruit en zuur 16.5/20

    25. Saint- Estephe Cat. Calon-Segur 2001.

    Een discussie wijn, lijkt wat onrijp en hoekig maar vlgs de kenners de stijl van het huis en nog niet opdronk , niet geheel mijn stijl 15/20

    26. Barolo reserva 1999, Schiavenza .

    Hou wel van Barolo , krachtige stijl rijk en vol , pruim en matig hout 17.5/20

    27. Barbaresco, Cotta 1999 , A. Sottimano.

    Veel krachtiger dan de vorige meer materie en tannines dacht in eerste instantie niet aan een Barbaresco maar ook hier hou ik van 17.5/20

    28. Douro, Batuta 2008, Niepoort .

    Moderne Douro krachtig en zwoel, rijpe tannines zwart fruit, moet zeker nog verder uitrijpen maar klasse is dit zeker 18/20

    29. Ch9dP , Dom Grand Verneur VV 2006.

    rijke en zwoele wijn krachtig maar ook elegant , zit zeer goed in elkaar prachtig fruit! 18.5/20

    30. Ch9dP , Clos St Jean Deus Ex Machina 2006.

    Pats Boem dit komt binnen , in alles meer dan de Grand Verneur , dikke krachtpatser maar met finesse en complex, mooi opgebouwd door de vorige 19/20.

    31. Priorat , Doix.

    Lastig na de ExM slankere stijl dan de vorige en dat voor een Doix! maar klasse heeft dit zeker 18/20

    32. Z.A. kanonskop 2001 Paul Sauver.

    mooie Cabernet, krachtig maar ook elegant had hier wel een Za.A gevoel bij. 17/20.

    33. Pauillac, Chat .mouton Rothschild 2002.

    Prachtige neus zeer complex en rijk de smaak blijft iets achter maar ook hier hou ik wel van 18+/20.

    34. Libanon, Chat.Musar Blank.

    zeer aparte wijn wist totaal niet wat ik in mijn glas had , mooi om eens te drinken helaas iets te warm geserveerd.

    35. Sauternes , Chat. Suduiraut 1997.

    Krachtige en rijke stijl , mooi verpakt fruit rijk zoet maar fijne zuren zit prachtig in elkaar 18/20

    36. Porto , Colheita 1957.

    mooie neus , krenten en rozijnen , zacht en toch rijk leuk om eens een wijn te proeven die 40 jaar in een vat heeft gezeten voor het bottelen. 17.5/20.

    Gr.Chris,

  • John Copier

    Ik zie zelfs jaartallen waarbij ik mij afvraag of de inbrenger wel volgens de wet alcohol mag nuttigen.:D Veel jaloersmakend “Old”. Maar ook een Riesling 2012 uit de baby-kamer. Ziet er geweldig uit. Ik had er graag bij willen zijn, maar … vakantie. Van mijn geboortejaar is niet of nauwelijks iets te krijgen. Ik heb wel eens in Duitsland iets uit mijn geboortejaar geproefd maar dat was niet te pruimen. Verder nog één keer mijn jaar mogen proeven tijdens een Loirereis op Château Moncontour. Flessen die achter muren voor de Duitsers waren verborgen en met een glimlach op de lippen in ‘44/’45 weer tevoorschijn kwamen.

  • Robèrt Koopman

    5. Barolo reserva speciale 1947 Giacomo Borgogno . nog zeer levendige Barolo lijkt helemaal niet zo oud , kruiden ,leer, tabak en zeker nog fruit ! 18/20

    1947 en lijkt helemaal niet zo oud.

    De kenmerken van die meestervervalser die onlangs de bak in moest? B)