Kongsgaard...hoe smeed je een relatie

• ralph

Begin van dit jaar had ik wat wijn gekocht bij Kongsgaard in Napa Valley. Enorm gedoe om de wijn hier te krijgen, maar uiteindelijk zijn flink wat flessen Chardonnay, The Judge en Syrah aangekomen aan de Hollandse waterlinie :-)

Ik heb er al eens eerder over geschreven, maar Amerikanen zijn toch wel een tandje verder als het gaat om ‘direct to consumer trade’.

Ik heb de proef op de som genomen en nog eens een mailtje gestuurd naar ze. Eens kijken of ik in het kader van after sales, nu een antwoord zou krijgen van de eigenaar…..

From: Ralph

Sent: Wednesday, November 12, 2008 8:11 AM

To: info@kongsgaardwine.com

Subject: RE: Kongsgaard wire instructions

Dear Erica,

All wines arrived in Holland today. Finally! I can't wait to pop one of the corks.

On your website I can not find a drinking window for the ordered wines

could you please elaborate on driking windows for:

The Judge

Chardonnay

Syrah

When drinking the Syrah early, is decanting required? For how long?

best, Ralph

—————————————————

Dear Ralph,

Winemakers who are also winery owners, like me, always say “drink up” so you are sure to buy the next vintage. Seriously, our wines are never painful when they are young. This is not true of some producers, who cannot control the tannin or the acidity in their wines. Having said that, I could offer that the Napa Chardonnay is utterly delicious when it is released, but if you have a taste for aged Chardonnay, then 2 to 5 years is an interesting period to watch them develop ( IF YOU HAVE A TEMP CONTROL CELLAR WHICH DOES NOT GO ABOVE 15degC.) The Judge drinks perfectly when it is a youngster, and will go a bit longer than the Napa in the cellar. The Syrah from both 05 and 06 are incredibly charming at the moment and both have the power to develop in your TEMP CONTROLLED CELLAR for many years. If you buy enough wine to watch the ageing trajectory, but not so much that you would be unhappy drinking within a year what is left after several years of ageing, then you will never be disappointed because great wines do not crash overnight. That is to say, if you notice a bottle age character creeping into the wine that is the beginning of what is too much for you, then you certainly have a year or so to enjoy the bottles which remain. This is true of all great wine.

Cheers,

John Kongsgaard

Ja dus! M.i. een zeer sterke actie. Op dat vlak kunnen de Europese producenten nog heel veel leren van die Amerikanen. Maar die Europese producenten hebben dat niveau vast snel ingehaald…;-)

groeten, ralph

• Robèrt Koopman

Zeg je nu dat de flessen 10 maanden onderweg zijn geweest?

Maar een antwoord krijgen van de producent is toch niet iets typisch Amerikaans?

En spreek je nu als importeur/groot-afnemer of als consument?

Hulde dat je er een paar heb kunnen krijgen!

Ik kon als consument geen enkele fles vanuit de VS naar Nederland krijgen…

M.v.g,

Robèrt

• Jeroen de Zeeuw

Zo bijzonder is dit toch niet Ralph….at kom ik bij ons ook vaak genoeg tegen.

Wel mooi dat je ze in je kelder hebt liggen ;-)

• ralph

@ robèrt, ik spreek als consument. beslist niet als importeur. sterker nog, kongsgaard verkoopt alleen maar tegen consumentenprijs. deze actie moet je dus niet verwarren met een producent-importeur relatie

@ jeroen/robèrt

ik denk dat dat dit wel degelijk bijzonder is. uiteraard, kleine onbekende producenten in europa doen dat ook, maar dat is puur omdat men geen personeel heeft. en dan durf ik nog te beweren dat 95% nooit zijn mail beantwoord. Ik weet dat niet 100% zeker, maar ik ga daar een onderzoek naar doen en zal de resultaten laten weten.

dit mailtje van kongsgaard is m.i. heel bewust door hem beantwoord want hij had het met gemak aan iemand anders kunnen overlaten. de enige reden die ik kan bedenken is ‘het creeeren van binding’. ik heb wel 20 mailtjes gestuurd naar kongsgaard, maar uitgerekend nu (m.i. het allerbeste moment) komt er een persoonlijk mailtje van john kongsgaard terug.

dat kom je m.i. maar weinig tegen bij producenten van dit soort signatuur. zie je het al voor je dat je als consument (dus niet als importeur!) een persoonlijk mailtje krijgt van de eigenaar van Tentuta San Guido, Beaucastel of Bodegas Aalto?

let op, dit heeft ook helemaal niets met mij te maken. ik ben er van overtuigd dat john kongsgaard al dit soort mailtjes persoonlijk beantwoordt. ik wilde alleen maar met dit voorbeeld aangeven dat men in de VS een totaal andere mind-set heeft dan in Europa mbt wijnverkoop. In de VS ligt men m.i. lichtjaren voor op Europa. En de EU maar 500 mio € / jaar in de markt pompen….

gr, ralph

• theo

Ralph,

begrijp je niet helemaal. je krijgt een e-mail van een wijnboer in USA en ben daar laaiend enthousiast over. Leuk natuurlijk.

Echter, daarbij zeg je dat Europese wijnboeren dat niet doen….. Nou, ik ken er wel hoor, die ook gewoon via internet verkopen, en e-mail beantwoorden, heb zelfs wel eens gehad dat men mij belde om te vragen of alles goed was aangekomen. Ben er ook van overtuigd dat net zo als een aantal Europese wijnboeren, ook niet alle Amerikanen antwoorden.

ja, ik ben ervan overtuigd dat ik een e-mail van de eigenaar van Beaucastel kan krijgen. ga het gelijk proberen dit weekend :-)

Overigens, ik krijg wel eens een e-mail van onze CEO….. denk je dan echt dat die dat zelf heeft geschreven…. hoe weet jij zo zeker dat jouw John dat wel zelf doet?

TG

• Hendrik

Aboutaleb schrijft zijn mailtjes ook niet zelf!

:+

Therese Boer, en Robert P ook lang niet altijd ..

• ralph

hoi Theo,

Zoals ik al zei, het gaat niet over mij. Ik ben niet laaiend enthousiast over het feit dat ik de mail krijg. Ik ben enthousiast over het feit dat de wijnmaker en eigenaar de mail zelf schrijft (of, dat er uit naam van hem geschreven is. maakt mij niet uit) aan een consument aan wie hij verkocht heeft.

ik zeg niet dat europese wijnboeren nooit direct verkopen en niet direct antwoorden. ik geef alleen aan dat dit voorbeeld illustratief is voor het feit dat de amerikanen veel verder zijn dan de europeanen. het is geenszins een bewijs.

groet, ralph

• Mathieu Wechseler

“ik geef alleen aan dat dit voorbeeld illustratief is voor het feit dat de amerikanen veel verder zijn dan de europeanen. het is geenszins een bewijs”

Dit begrijp ik dan weer niet. Hoe kun je beweren dat de Amerikanen veel verder zij dan de Europeanen, maar dat je er geen bewijs voor hebt! ?

Gr,

Mathieu

• theo

Ralph,

het is al jaren bekend dat Amerikanen een betere serviceverlening kennen dan Europeanen.

TG

• Robèrt Koopman

Bijzonder of niet maar wat ik bijzonder bijzonder vind is dat je de wijnen daar bestelde en daadwerkelijk geleverd kreeg!

Een fles wijn bestellen in de VS is een ware hel en vaak zelfs strafbaar.

Ik wilde een paar flessen wijn uit Indiana over laten komen maar dat mocht niet,

Wijn mag de staatsgrens niet overschreiden.

Uiteindelijk trof ik iemand die mij een paar flessen wilde opsturen, als privé post.

Ik zou hem een paar flessen Europese wijn terug sturen.

Feest ging niet door, hij mocht het niet versturen maar ik ook niet!

TNT mag geen pakketten naar de VS versturen indien er alcohol in zit.

Zou ik het toch stiekem wel doen dan kom je daar in een soort van strafboek terecht, het versturen van alcohol is geen overtreding het is een strafbaar feit.

Er is al jaren een lobby aan de gang om deze wetgeving aan te passen.

Niet elke staat is even moeilijk maar het is en blijft een ramp.

Ik kreeg een aantal jaren geleden een mailtje van M. Chapoutier, was volgens mij ook door hem zelf geschreven. Ik wist niet dat dit iets heel bijzonders was….:-)

M.v.g,

Robèrt