Kongsgaard...hoe smeed je een relatie

• John Copier

Ha, dit is mijn vak. Wat voor Theo Pricing is is Service voor mij het leven en dan met name “De marketing van Service”.

In 1969 ben ik er met schade en schande mee begonnen omdat mijn toenmalige CEO in Frankrijk de idee had dat “service” en “sales” op hetzelfde niveau stonden. Tot dat moment was het in Nederland en waarschijnlijk ook Europa gebruikelijk dat service vanuit sales werd aangestuurd en niets koste. In de ‘70er jaren vorige eeuw liepen er echter al honderden, zoniet duizenden, jongens en meisjes in Amerika rond met een graad op service of marketing of beiden. Aldaar was service een vak waar geld mee kon worden verdiend. Het moest hier nog worden uitgevonden. Opleidingen en/of lesmateriaal hiervoor bestond niet. Pas op 13 december 1996 om 16.00 uur kreeg Nederland z’n eerste doctor op het gebied van Service en Marketing. Ik heb om het vak onder de knie te krijgen boekenkasten vol lesmateriaal uit Amerika laten komen en mij door metersdikke stapels moeten worstelen. Via Em. Prof. dr. H.W.C.van der Hart en Prof. dr. ir. van Aken van de Technische Universiteit Eindhoven is deze vakrichting geleidelijk uitgebouwd tot een apart servicemarketingvak met als resultaat de eerder genoemde dortor in 1996.

Op basis van mijn persoonlijke waarnemingen denk ik dat Ralph wel een beetje gelijk heeft. Lichtjaren achterstand loop je niet zomaar in. De focus op geldverdienen is aan deze kant van de oceaan ook anders. En mag het op dit moment wat minder gaan ik denk wel dat Amerika als eerste “boven Jan” is. Het zit die mensen in de genen en een continu opleidingsproces is hun deel zolang ze bij deze baas blijven. Dat is hier wel eens anders geweest. Gelukkig is er veel verbeterd.

Evenwel het is zeker niet zo dat er aan deze kant van de oceaan alleen maar nurkse dames en heren rondlopen. Aan deze kant is ook (bij)geleerd en een zeer groot aantal bedrijven doen het op dit punt verd. goed. Maar “excellente service” is nog iets anders dan “service” en zolang wij hier ons bordje in het wegrestaurant zelf halen en weer afruimen, dit ook slaafs volgen en niet gek vinden, en dit vervolgens onder de noemer “Selfservice” als een geweldige service van het bedrijf ervaren zal het met ons op dit gebied niet al te snel gaan.

John

• Robèrt Koopman

Ik heb wel verstand van service maar niet van pricing….

Ik ben ontslagen maar werk nog altijd voor de twee klanten waar ik daarvoor 18 jaar gewerkt heb.

Dat is dus duidelijk de service kant van het verhaal.

Ik krijg er echter niets voor en dat is de pricing kant ….. :(

Mijn klanten kiezen dus duidelijk voor mij en niet voor mij ex-werkgever.

Dat streelt me dan en dat moet dan maar de beloning zijn.

Gelukkig kan ik dit werk al liggend doen en gewoon via het internet.

M.v.g,

Robèrt

• theo

En juist daar John, vullen wij elkaar aan, want ik wil wel geld verdienen met de service, er hangt wat mij betreft een price kaartje aan :-)

je moet natuurlijk wel zorgen dat service geen “commodity” wordt. Dan verzin je weer wat nieuws.

Ben het overigens ook volkomen met Ralph eens dat Europe mijlen ver achter loopt.

TG

• Wolf

Ha die Ralph,

al het gemugge(n)zift en ‘ik snap je wel, maar begrijp je niet’ ten spijt: ik snap je en begrijp je. Toen ik voor mijn in 2002 geboren dochter oa. flessen Chapoutier Les Becasses besteld heb en ik daar achteraf mijn twijfels over had of deze het wel tot haar volwassenheid zouden uithouden, de betreffende firma maar eens om hun deskundige mening gevraagd. Nooit antwoord gehad. Wel ben ik nu blijvend, hardnekkig geabonneerd op hun nieuwsletter ……….

En nu niet ‘tja, zo’n groot handelshuis …… blabla'. Net zij zouden dat moeten kunnen.

Groet,

Wolf

• John Copier

Jammer Robèrt. Jouw service is echt '70er jaren. Het gaat er bij niet in dat jouw 2 klanten die voorheen zeer waarschijnlijk een faktuur van jouw baas hebben gekregen voor jouw werkzaamheden, dit nu voor niets (moeten) krijgen. Je moet elkaar toch ergens halverwege tussen gratis en een adquate vergoeding kunnen vinden? Of zie jij het als therapie en ben je bang het kwijt te raken en dan niets meer omhanden te hebben? Ik denk dat een goed en gedegen verhaal wonderen kan verrichten. Ook goed voor je zelfrespect. Dit respect geldt ook voor die 2 klanten. Iets dat gratis is heeft geen waarde. Zelfs “garantie” heeft zijn waarde en wordt in de calculatie gewoon meegenomen. Een normale vergoeding voor jouw inspanning lijkt mij dus op zijn plaats.

John

• Robèrt Koopman

Het is inderdaad ook werken om wat om handen te hebben….

Verveel ik me wat minder en zoveel werk is het ook weer niet hoor.

Laatste jaar dat “mijn” salaris-systeem daar draait dus dat moet ik wel onderhouden, moet nog wel wat dingen aanpassen voor 2009.

Ze zijn overgenomen en krijgen nu alles “nieuw” en anders, zou eerst per 1 januari 2009 gaan gebeuren maar wordt al een kwartaal later….. :-)

Ik had ze verteld dat een migratie niet iets is wat je er zomaar even bij doet, zij dachten van wel maar hadden ongelijk….. :-)

De andere klant, daar zitten mijn vrienden nog en die help ik af en toe met raad en advies.

Ik heb er dagelijks contact mee en dat is voor mij prettig, net alsof iemand mij nog nodig heeft…..

Ik mag helemaal niet werken dus officieel is het niet.

Vinden ze inderdaad niet leuk maar ik laat het gewoon zo.

M.v.g,

Robèrt

• Peter vdB

Da's niet best, Wolf. In dubbel opzicht.

Op www.eRobertParker.com kun je een vintage guide bekijken/downloaden. Wellicht wil Chapoutier jouw gevoelens sparen? Rhone 2002 krijgt een lage waardering, heeft nu in 2008 zelfs als een C (= Caution, may be too old).

Uit de klassieke wereld krijgt Cotes de Nuits de hoogste waardering in 2002.

Volgend jaar bereikt mijn junior de 18-jarige leeftijd. Hij is dus geboren in het superlastige wijnjaar 1991. Ik heb indertijd alle tijdschriften goed bestudeerd en enkele mooie flessen Cote Rotie weggelegd. Ben heel benieuwd.

Hartelijke groet, Peter

• Chris

Heb zelf voor mijn jongste uit 1991 flessen gekocht van A.Clape uit Cornas en Corton vlgs de wijnmaker aldaar nu pas op dronk!.

Ook nog wat VP opzij gelegd uit 1991 .

Gr.Chris,

• Wolf

Tja Peter,

pech? We zullen zien. Ik kan de te vieren leeftijd nog altijd verlagen naar 16. Een brommerrijbewijs is ook een heuglijk feit. Toch? Overigens zijn de meningen verdeeld over 2002. Zuid-Rhone is ontegenzeglijk niks. Maar noord-rhone is twijfelachtig. Met wat zorgvuldige selectie kan dat best goed gekomen zijn. Enfin, we zullen zien. Er ligt ook nog Colpetrone Sag.di Mon., Le Cedre, Lagrange, William Fevre, Belliviere en Georg Breuer uit het zelfde jaar. Je kunt niet zeker genoeg zijn. Er zal toch wel iets overeind blijven?

Groet,

Wolf

• ralph

wolf, als je flink in de buidel wil tasten:

barolo monfortino 2002 van giacomo conterno. komt over 1 jaar de op de markt. ik heb het geproefd en ik vind het sensationeel. Houdt het zomaar uit totdat jouw dochter saartje ziet.

gr, ralph