100PP,voorlopige uitslag

• DJ

Hierbij de voorlopige uitslag.

Als resultaat van 16 van de 19 proevers, dus voor wat het waard is.

1. Margaux 2000 98.9

2. Pavie 2000 98.6

3. La Landonne 1985 98.3

De overige informatie volgt.

Het was in een woord GROOTS, en een overtuigende overwinning, helaas Hendrik,

voor de oude wereld, FRANKRIJK!

DJ

• Robèrt Koopman

Hoe kan dat nu?

Bij een 100PP-Proeverij zijn er toch louter 100 punten te verdienen?…. :+

Maar dat laatste stukje van jouw laatste zinnetje doet mij wel plezier!

Mag ik natuurlijk niet zo inwrijven maar doe het toch… :-)

Wacht met spanning op meer natuurlijk!

M.v.g,

Robèrt

• john

even kort

5 wijnen kregen van mij 100 punten:

La Ladonne 1985 (persoonlijke winnaar)

margaux 2000

pavie 2000

el pison 2004

redigaffi 2000

7 wijnen kregen 98 of 99 punten

hasta luego

John

• Thijs

100PPP

Allereerst dank aan de organisatoren en alle aanwezigen voor het delen van al deze bijzondere wijnen. Het was zeer aangenaam in het gevang. Mooie ambiance, prachtige line-up, deskundig uitgeserveerd door onze vaste schenker! En een prachtig boekje verzorgd door Willem. Ik houd voor wat betreft de PN's de volgorde van het boekje maar aan, wat dus niet overeenstemd met de daadwerkelijke line-up.

El Pison 2004

Zwart, paarse rand. Cassis, kruidig,peperkoek, salmiak. Verfijnde wijn met veel balans die knipoogt naar Noord Rhône. Veel potentie. 97/100

Chapoutier La Mordoree 1991

Nauwelijk ontwikkeling. Elegante, weelderige neus die associaties oproept met een Bourgogne. Koel, kruidig, nootmuskaat, peper, rood fruit en viooltjes. Luxe Havana tabak van de fijnste soort. Door de buurman typerend als fluweelzachte boersheid omschreven. 98/100

Jean-Louis Chave Hermitage 2003

Zwarte wijn met paarse rand. Zeer donker fruit, cassis, jeneverbessen, kaneel, veel materie cq stof. Chocolade. Verfijnde wijn, fraaie zuren, finesse puur. 94/100

Clinet 1989

Ontwikkelde rand. Klassiek, geconcentreerd, pruimen, rumbonen, chocolade. Intense, sterke wijn met royaal houtgebruik die net voorbij zijn top is. 94/100

Greenock Creek Shiraz Creek Block 2001

Zwart, oxidatieve tonen, brooddeeg, niet geheel zuiver. Zware, vermoeiende, bijna portachtige wijn. 85/100

Greenock Creek Shiraz Roennfeldt Road 1998

Zwarte wijn met paarse rand, die veel jonger overkomt dan de 2001. Hoewel de wijn beter in elkaar zit, is ook deze wijn vermoeiend zwaar en alcoholisch. 88/100

La Landonne 1985

Veel kleur, vitale wijn. Intens, licht gerookt, aards, truffel, pure chocolade. Complex kruidenaroma van foelie, peper en laurier. Fijne tabak tonen. In de afdronk komt een portkarakter naar voren. Unieke wijn waarin subtiliteit wellicht het sleutelwoord is. 99/100

La Landonne 1999

Donker, paarse rand. De wijn is zich aan het sluiten en toont zich als een half-open bloem. Geconcentreerde, indringende neus, ecoline, zwarte olijven, kruidig. Veel potentie al lijkt de wijn het niveau van de 1985 niet te halen. 95/100

Guigal Hermitage Ex Voto 2003

Zwarte wijn met paarse rand. Zeer moderne neus die meer doet denken aan Zuid-Amerika dan aan de Rhône. Alcoholisch, grafiet, donker fruit. Gepolijste tannines. Mooi gemaakte wijn in zijn soort, heel gelikt. Mist complexiteit en eigenheid. 90/100

Harlan Estate 2001

Zwarte wijn met minimale sporen van ontwikkeling. Paddestoelen in de neus, subtiliteit, cassis, leer, espressotonen. Elegantie en complexiteit. Veel potentie. 99/100

Margaux 2000

Zwarte wijn met paarse rand. Verleidelijke neus, mokka, butterscotch, rumbonen, toffee, zeer luxe houtgebruik. De wijn begint de fruitfase te verlaten en is zich aan het sluiten. Zachte, zwoele, vrouwelijke wijn met enorme elegantie. Groot potentieel. 98/100

Montrose 1990

Diep van kleur, minimale ontwikkeling aan de rand. Enorm geconcentreerde neus van paardenstal, ecoline, zwarte olijven. Pure terroirextractie met sap. Wat de neus belooft wordt waargemaakt in de mond, fraaie balans. Kan nog decaden mee. 99/100

Termanthia 2004

Diep zwart van kleur. Purpere rand. Zeer alcoholische, jonge wijn die erg gelikt is. Mist complexiteit, elegantie en typiciteit. 88/100

Pavie 2000

Zwarte wijn met purpere rand. Zeer geconcentreerd, peper, kruidnagel, foelie, vleesspek. Nog vol in zijn fruitfase, erg vette en sappige wijn. Cassis, laurier,bitterchocolade, mokka. Zeer levendige zuren. Het terroir komt op dit moment nog niet zo uit de verf, maar de wijn heeft nog een lange tijd te gaan. 97/100

Pegau Da Capo 2000

Kurk

Clos St Jean Deus Ex Machina 2003

Zwart van kleur. Zwoel limonadefruit. Mooie kruidenaroma’s van foelie, kaneel en kruidnagel. Ongecompliceerd lekker. 92/100

Quilceda Creek cabernet sauvignon 2002

Donker van kleur, paarse rand. Complexe neus met bloemen, rijp zoet rood fruit, rozebottel. Doorstoofde wijn met een zweem van appelstroop. Grove structuur. Zit iets te ruim in zijn alcohol. 94/100

Sassicaia 1985

Donker granaat, aan de rand lichte sporen van ontwikkelling. Intens grafiet in de neus, aardse tonen, ijzer, rood fruit van kersen, rozenbottel en bosaardbei. Stoffige wijn, kalk,fijne tannines met milde droogheid. Tabak, hazelnoot, lengte+. Mist voor mij toch wat complexiteit om groots te zijn. Desalniettemin een voorrecht om deze wijn te mogen genieten. 93/100

Sine Qua Non just for the love of it 2002

Bijna zwarte wijn met paarse rand. Gefocussed, elegante Syrah. Foelie, peper, rijp fruit. Tikje alcoholisch en de afdronk is voor een wijn in deze categorie wat kort. Nog zeer jong. 94/100

Taylor Fladgate vintage port 1992

Een nog jeugdige wijn, volop rood fruit met fraaie lengte. Intense port, geheel in balans. Mist in deze fase de complexiteit om werkelijk groots te zijn. 92/100

Tua Rita Redigaffi 2000

Zwarte, paarse rand. Rijp, rode paprika, zongedroogde tomaat, machtige concentratie. Laurier, ceder, leer en vuursteen. Vegetale tonen. Zachte aanzet, gul sap, heel intens. Enorme lengte. Complex glas. 99/100

Thijs

• Robèrt Koopman

De eerste foto's, van Udo, heb ik al gekregen!

M.v.g,

Robèrt

• Tom

het was weer geweldig en memorabel !!!!

aan alle aanwezigen niets dan dank, niet enkel de wijn was fantastisch maar ook het gezelschap.

nog een speciale dank aan

- hendrik : overall organisatie

- willem : boekje

- dj : strakke leiding

- ronald : voor het exclusief collector's item

- john & peter z : goed idee om de after tasting aan onze tafel te regelen

- één of ander taxichauffeur om mij veilig en wel naar de b&b te voeren

- b&b eigenares : voor het tasje koffie, de geperste fruitsap die ik deze morgen meer dan nodig had

• Tom

luc en lucette/lucie/… (de naam is mij ontglipt) : uiteraard ook heel veel dank !!!

• romke van dijk

Wow,

Wat een ervaring!

Iedereen die hier aan mee heeft gewerkt hartelijk dank!

1985 La Landonne… ik werd echt bij mijn strot gegrepen J.C. wat een schoonheid, en een ontroering veroorzakende wijn.

Beste bijdrage van de Librije deze dag.

99,5 punten voor mij.

2000 Margaux wat een absolute klasse wijn is dit de spanning, kracht, elegantie, finesse werkelijk schitterend. Alles is aanwezig maar naar aanleiding van Margaux 2000 kenners gaat hij/zij nu een wat moeilijke periode in, maar alles is er.

99 punten.

Montrose 1990

Wat een ervaring, zo complex, fijn, krachtig, echt super!

99 punten.

En nog heel wat hele mooie wijnen.

Zou graag een 20 punten Jancis proeverij willen meemaken.

Ben nog steeds niet geland…

Groet,

romke

• Pedro

Tjonge jonge wat moet dat een ervaring geweest zijn.. ik zie dat de omgeving ook geweldig is geweest (voormalige vrouwen gevangenis) Librije..jammer dat ik dit grootste gebeuren niet live heb mee kunnen maken. Prachtige lijst enne mooie PN Thijs…jullie lopen voorlopig met kippevel op de armen in het rond schat ik zo in…

Sante

Pedro

• Hendrik

Alle deeleners heel hartelijk dank, jullie waren stuk voor stuk 100 punters.

Mijn top 3:

De La la van Therese 105, punten, Margaux 2000 en El Pison 2004 100 punten

uw Hendrik, die overal last van heeft behalve van kippenvel! :+