100PP,voorlopige uitslag

• Daan J.

DJ heeft natuurlijk gelijk met deze voorlopige uitslag, maar bij mij stond op 3 de Chave Hermitage 2003! Dus bij hertelling zou die ook nog wel eens heel hoog kunnen scoren. Ik neem aan dat de proeflijst inclusief de 100 punten wijnen van de avond ook nog wel weergegeven zullen worden op het prikbord. Dit is mijn eerste kennismaking met het prikbord en behoorde gisteravond dan ook tot de groep DJ die kennelijk op ouderwetse wijze en met ouderwetse hulpmiddelen wijnen delen. Maar ik moet zeggen dat veel prikbordproevers ook voor mij bekende gezichten hadden en dat ik me er dus ook niet voor hoef te schamen in dit gezelschap vertoefd te hebben. Heb net de foto's bekeken die ik zelf gemaakt heb, maar weet niet hoe die eventueel op het prikbord te plaatsen.

Daan

• Ruud Göebel

Daan J. welkom op het prikbord! Foto's even doorsturen naar Robèrt en het komt goed: robert@dwvbb.nl

Ruud.

• Daan J.

er komt een selectie foto's aan,

groeten Daan

• Mathieu Wechseler

Voor me ligt het boekje “100 Parker Punten Proeverij” van zaterdag 15 november 2008. Een fraai staaltje huisvlijt van Willem Geeee, zoals gewoonlijk. Complimenten hiervoor.

De meeste complimenten gaan uit naar de organisatie, Hendrik en D.J. (die ik nog moet leren kennen de volgende keer). Kijk, alweer een legendarische proeverij die door het prikbord is georganiseerd, en dan te bedenken dat 80% niet eens in het vak zit. Gewoon gepassioneerde wijnliefhebbers die alle registers opentrekken om iets bijzonders neer te zetten. En het is weer gelukt!

Als vader van de “vaste” schenker met zijn meer dan lieftallige assistente (hartsvriendin en geliefde) kan ik jullie vertellen dat ik vanmorgen, toen ik wakker werd, 2 uur lang geboeid heb geluisterd naar hun ervaringen van deze bijzondere proeverij. Tot elk detail, is mij alles verteld. Speciale dank aan Jaap (die ik eveneens nog moet leren kennen) voor de goede zorgen van het veilig thuisbrengen van mijn kroost.

Jammer dat ik er niet bij kon zijn, maar dat geldt voor zovele proeverijen waar je zo nu en dan moet zeggen: “even niet nu”, zonder een waardeoordeel hieraan te verbinden.

Ik heb in elk geval genoten van de verhalen (en ook de foto's) waarmee Luc en Lucy thuiskwamen en ze werden met zoveel passie verteld, dat ik het gevoel had erbij geweest te zijn.

Lang leve het Prikbord!!!

Amitiés,

Mathieu

• Mathieu Wechseler

O ja, er was nog een specifieke uitspraak van John van Trijp die indruk heeft gemaakt op Luc en Lucy, en dat was “Ja, ook al worden hier nu wijnen met ‘slechts’ 88 of 90 punten beoordeeld, laten we niet vergeten dat we het hier te maken hebben met de top van de wijnwereld”. Inderdaad even relativeren en elke wijn op zijn waarde kunnen inschatten. Dat getuigt van integriteit jegens de wijn.

Mooi gezegd John.

Amitiés,

Mathieu

• Peter Z.

Het was weer memorabel!!

Hendrik en D-J: Met dank aan de perfekte organisatie! En daarbij niet in het minst hulde aan Luc en Lucy voor de geruisloze logistiek gedurende de proeverij.

Van de line up van 20 wijnen was ik het drie maal eens met de perfekte 100 score: Pavie 2000, El Pison 2004, en Redigaffi 2000. Eveneens was ik zwaar onder de indruk van Chave 2003 (98), La Landonne 1985 (99), Harlan 2001 (98), Margaux 2000 (99+), Montrose 1990 (99), en SQN Just for the love of it 2002 (98). En en om dan toch nog één wijn te noemen van het informele avondprogramma … Climens 2001…hemels! Wat een eer van zoveel mooie wijnen op een avond te mogen genieten. Voor mij waren de Creek Block, Sassicaia, Termanthia, en de Ex Voto het meest afwijkend van de perfekte 100 score.

Zoals Daan al schreef, er waren bij het formele proefgedeelte duidelijk twee groepen, prikkers en niet-prikkers. De ware liefde voor wijn blijkt dan weer het smeermiddel bij uitstek, en ik heb dan ook met plezier kennis gemaakt met een aantal (nog) niet-prikkers tijdens het avondprogramma.

Nog even nagenieten…

• Ronald Heijden

Beste Prikkers ,

Wat een feest gisteren in Zwolle ! Nog nooit een 100 punten wijn gedronken en dan gelijk 20 stuks in een paar uur. Voor mij waren de winnaars van de dag de El Pison 2004 , La Landonne 1985 , Pavie 2000 , Redigaffi 2000. Iedereen die deze dag tot een onvergetelijke dag heeft gemaakt nogmaals bedankt. Ik hoop nog vele prikbordproeverijen mee te mogen maken en dan mag het best met wat minder Parkerpuntjes zijn hoor :)

Groeten,

Ronald Heijden

• Peter V

Weer een prachtige wijnmiddag en avond mogen beleven.

Hulde aan Hendrik en Derk Jan voor dit uniek wijnmoment.

En dank aan Wechseler junior voor zijn weer verbluffende inbreng,klasse Luc ! ;)

Prachtige wijnen,heerlijk eten( had wat meer mogen zijn,gelukkig hebben ze in Zwolle ook nog de Febo),weer wat leuke nieuwe mensen ontmoet.

Wat me het meest is bijgebleven is dat die Parkerpunten toch eigenlijk héél betrekkelijk zijn :D

En dat het retemoeilijk is om serieus 20 topwijnen diepgaand te analyseren.

Sommigen volledig op dronk,anderen toch nog erg jong,misschien wel té jong ( zelfs voor mij) en weer anderen toch in de reductieve fases.

Top voor mij was Montrose,Pavie en Margaux,en een coup de coeur voor de Landonne 1985.

Enfin,het feest was er weer, op naar de volgende ronde.

Saluut,

Peter V

• Willem G

Wat een feest! Dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt!

Voor mij waren de El Pison en Pavie de 100 punters. Margaux 2000 verdient dat eigenlijk ook, want dat is zo verschrikkelijk mooi! Echter, de wijn is zich aan het sluiten en een jaar geleden was de genotsfactor een fractie hoger. Daarom, samen met de La Landonne 1985 99+ punten. De Harlan 2001, Sine Qua Non 2002 en Redigaffi 2000 allen 99 punten. De andere wijnen slechts een fractie lager. De grootste afwijkende score was bij mij de Creek Block.

Verder heb ik geleerd dat het lastig is om wijnen van dit kaliber uit te spugen. Dat was ook geen probleem. Maar al het lekkers wat daarna nog tijdens het diner op tafel kwam, heeft er wel voor gezorgd dat vandaag een zware dag was.

De watten in mijn hoofd zijn morgen weer verdwenen, maar de herinnering blijft: Wat een feest!

• Udo

Een eer om er bij morgen zijn, dank aan iedereen voor het meenemen van grootse wijnen. Zeker ook bij het diner, wat een verscheidenheid aan prachtige wijnen! Palmer 1990 kon met gemak mee met de middag-sessie en zou de meeste 100-punters verslagen hebben.

Op eenzame hoogte stond voor mij La La 1985, de enige wijn die ik 20/20 heb gegeven. Daarna een waslijst aan 19,5/20. Opmerkelijk was het puntenverschil tussen de proevers voor de eerste wijn op de proeverij: Sassicaia 1985. Een wijn met een waanzinnige verfijning en elegantie en nu perfect op dronk: 19,5/20.

Volgende keer JR 20/20 proeverij met uitsluitend wijnen ouder dan 10 jaar?

Udo