Ik ken een groot aantal wijnliefhebbers, waarvan best aardig wat dames.
Sommigen zeer fanatiek, velen zeer bevlogen.
Heb talloze wijnopleidingen gedaan waar de verhouding mannen - vrouwen nauwelijks afwijkt van 50%-50%.
Feit is dat veel prikkers man zijn… Het zou interessant zijn om te kijken waarom dat het geval is. Ik denk überhaupt dat vrouwen minder hebben met ‘digitale netwerken’ dan mannen. Ik ken de term ‘computerweduwe’, maar heb nog nooit gehoord van een ‘computerweduwnaar’. Misschien dat dat een oorzaak is.
Misschien ook niet. Maar los daarvan, waarom moet een discussie hierover beginnen met ‘dat kan geen toeval zijn’. Waarom niet gewoon een vraag? Waarom een onderliggende suggestie, die overigens super vaak blijft.
Wat is een ‘spierballen rollen-proeverijen’. Gaat dat om de wijnen die spierballen laten zien? Gaat dat om dure wijnen? Of gaat dat om een vermeende ‘sfeer’ tijdens die proeverijen. Waar hebben we het over?
En waarom is dat dan geen toeval? Waarom deze suggestieve manier van formuleren, zonder dat die op enige manier wordt ingevuld?
Ik interpreteer ‘kijk eens wat ik drink’ helemaal niet op een manier zoals ‘kijk eens hoeveel geld ik heb dat ik deze dure fles kan drinken’. En ik vraag me werkelijk af welke onderliggende overtuigingen je moet hebben om zo'n stukje WEL op deze manier te lezen. Ik vind het reuze interessant om iets te lezen over een bijzondere wijn. En als iemand iets over een dure fles wil roepen, be my guest, ik vind dat interessanter dan de proefnotitie van de Beaujolais Primeur van de Hema.
Natuurlijk heb je ‘haantjes’ onder wijnproevers, betweters, mierenneukers, zeurpieten, poenige types.
Maar ik ken ze, van elke soort, zowel in mannelijke als vrouwelijke versies.