Zorgvuldigheid...

• Ruud Göebel

Prikkers, wellicht is het goed om in de toekomst enige criteria in acht te nemen om hinderlijke kritieken uit de bovenwereld te voorkomen. Let goed op de spelling van: wijnhuizen, châteaux, wijngebieden etc. Er is slechts één DRUIVENSOORT dat er toe doet voor het maken van wijn en dat is de Vitis Vinifera en van hieruit spreken we over druivenrassen! Dus: chardonnay, pinot noir, cabernet sauvignon, semillion, sauvignon blanc etc. etc. zijn rassen en geen soorten. En we schrijven ze zonder hoofdletters! (contrôlegetal is fjuut :) )

Ruud.

• Klaas Vaak

't is toch “semillon” ?

:)

Groet, Klaas, met controlegetal mwmbh (hoezo getal?)

• Ruud Göebel

Nou Klaas dit was dus een test voor “slaperige personen” maar je bent geslaagd!! :D

• Robèrt Koopman

Beste Ruud,

Je zal best gelijk hebben, zoals wel vaker… :-)

Maar ik ben eigenwijs en blijd de naam van de druif toch lekker met een hoofdletter schrijven, dus ik blijf Chardonnay en Pinot Noir en Cabernet Sauvignon en Sauvignon Blanc schrijven.

Gewoon uit eerbetoon voor de druif….. :+

Ja, ik weet het, ruim na 23:00 maar ik ben bij volle bewustzijn… :-)

M.v.g,

Robèrt

• Jan

Hinderlijke kritieken vanuit de bovenwereld?

Boeit dat?

Het feit dat deze lieden er toch telkens voor kiezen om hier even te buurten, geeft aan dat zij dit ook een plekje vinden die de moeite waard is.

Groeten,

Jan (controlegetal: ‘de bovenwereld moet niet zo zeiken’)

• Bert Wieman

Let dan ook goed op de overige spelling: een druivensoort DIE er toe doet…

• Tom

en het is ofwel Göbel, ofwel Goebel … :-)

• Robèrt Koopman

Spellingsregels gelden niet voor namen …. :-)

• Tom

voor namen zijn het spelingsregels ipv spellingsregels

• Christian Callec

… over de schrijfwijze van druivenrassen zijn niet alle instanties, persorganen etc. eens.

Logisch is wel met ‘cabernet sauvignon’ als je het over een druif hebt, maar volgens sommigen met hoofdletter als je het over ‘De Cabernet Sauvignon van Santa Rita’ hebt… en weer met een kleine letter als het gaat over ‘EEN van de vele cabernet sauvignon wijnen…’.

Vele malen moeilijker vind ik om ‘EEN bordeaux, … een glas bordeaux… ’ te schrijven, hoewel het zo hoort. Een wijn uit Bordeaux, de Bordeaux herkomstbenaming, maar ‘EEN bordeaux…’. Ik heb wel minder problemen bij het schrijven van ‘een bordootje, een bourgognetje, etc.’ omdat ik zulke verkleinende uiteinden slechts gebruik voor doorsnee ‘wijntjes’. :+

M.vr.gr.

Christian