Zorgvuldigheid...

• Guill

Nee, het is sémillon.

Mvg Guill

• Christian Callec

… als het om een FRANSE wijn gaat, wel.

Maar bijvoorbeeld in Australië en andere ‘so-called’ Nieuwe Wereld landen, wordt het vaak ‘semillon’ geschreven (en ook uitgesproken, geen see-mie-jo(n), maar seu-mie-jo(n)).

:+

M.vr.gr.

Christian

• Guill

Dit doet me aan hetvolgende denken.

Ik had net uitgelegd dat in het Frans een -e achter het vrouwelijk bijvoeglijk naamwoord geschreven wordt als het bijv.nw. niet op een -e eindigt. Eindigt het bijv.nw. op een -é dan moet je de -e er wel achter schrijven.

“Jij schrijft Aimee. Volgens mij hoort op de voorlaatste e een accent aigu te staan. Volgens mij moet je dus Aimée schrijven”.

De volgende dag. “Ik heb het aan mijn ouders gevraagd en die zeggen dat Aimee de Engelse schrijfwijze is”.

Over zorgvuldigheid gesproken. Laatst kocht ik een fles vin de pays d'oc van Jean-Claude Mas. Op het achteretiket staat: “C'est l'adjonction du Viognier à la Shiraz”.

Christian is dat de nieuwe Franse spelling van Syrah? De wijn is trouwens best binnen te houden.

Mvg Guill

• Christian Callec

@ Guill,

“Jij schrijft Aimee. Volgens mij hoort op de voorlaatste e een accent aigu te staan. Volgens mij moet je dus Aimée schrijven”.

De volgende dag. “Ik heb het aan mijn ouders gevraagd en die zeggen dat Aimee de Engelse schrijfwijze is”.

:D:D:D

Mijn vrouw heet Jantine Héléne … ja ja… zo geschreven. Ik heb alles geprobeerd om er Hélène van te maken, maar kreeg telkens te horen dat het door haar ouders als ‘Héléne’ was bedoeld, en niet ‘Hélène’ of ‘Heleen’ … maar gewoon dus ‘Héléne’… zo, daar sta je dus… :+

Shiraz i.p.v. syrah als het om een Franse wijn gaat is een beetje gek… Sommige Fransen zien waarschijnlijk dat enkele Italianen beter scoren in de VS door hun wijn ‘zinfandel’ te noemen i.p.v. ‘primitivo’, dan proberen ze het ook wel door ‘syrah’ te vervangen door ‘shiraz’… ach… moet kunnen. En om eerlijk te blijven, wereldwijd wordt meer wijn gemaakt van de ‘shiraz’ dan van de ‘syrah’… Dus, ongelijk kun je ze ook niet geven. ;-)

M.vr.gr.

Christian

• Ruud Göebel

Late reactie van mij!! Ik heb een telefoon- televisie- en computeraansluiting bij Ziggo en dan kan het zomaar gebeuren dat alles het een hele dag niet doet. Mijn achternaam is Göebel en dat is te danken aan een ambtenaar van de Burgelijke Stand in de 19e eeuw. Bij het inschrijven van mijn voorouders, die om economische redenen gevlucht waren uit Duitsland, nam hij geen enkel risico. Het werd dus geen Göbel of Goebel maar Göebel. De traceerbaarheid van mijn stamboom werd daardoor wel een stuk simpeler.;)

Ruud.

• Christian Callec

Marre, beste Ruud, hoe moeten wij dat nou CORRECT uitspreken?

:?

M.vr.gr.

Christian

• Hendrik

Nu we het over correcte uitspraak hebben:

het is KLOS Mogador ! :+

• Ruud Göebel

Beste Christian, gewoon Geubel *D

Ruud.

• Christian Callec

Hoezo ‘gewoon’… ?

Is het GEU net als GIJ maar dan GEU…