welke wijnen bij Boef Bourguignon

• theo

Gisterenavond heb ik een van mijn specialiteiten, een overheerlijke Boef Bourguignon, gemaakt. De hele avond en nacht laten sudderen in de oven. Vanmorgen rook het overheerlijk in huis, echt waanzinnig. Het vlees smelt op je tong. Zo goed als nu is ie nog niet eerder geweest, en dat zegt heeel wat.

Vanavond krijgen we 6 vrienden te eten, er gaan zeker een paar flessen bourgogne open, maar nu mijn vraag, zou er ook andere wijn bij geschonken kunnen worden, iets van de Rhone bv, of anders? Vindt het eigenlijk wel leuk een beetje te veranderen.

TG

• Christian Callec

Bij een ‘boef’ hoort misschien een ‘piratenwijn’… :+

Beaujolais de cru, altijd goed.

Crozes-Hermitage, bijv. van Yann Chave, zal zeker niet slecht gaan…

Côtes de Provence rouge, waarom niet, daar doen ze het ook bij hun ‘boeuf (of zelfs oorspronkelijker nog taureau !) gardianne’.

Er zullen zeker veel meer suggesties komen. Ik krijg nu wel honger, verdorie! :D

M.vr.gr.

Christian

• theo

sorry Christian, typfoutje :-)

TG

• Christian Callec

Denk ik niet… heb je een ‘Frans’ keyboard? Of toevallig een Franse versie van Word of wat dan ook… dan wordt ‘boeuf’ automatisch vertaald in ‘b-œ-u-f’ (tweede letter voor wie het niet zou zien = alt-0156) en in Nederland omgezet in ‘boef’…

Gebeurt mij aan de lopende band… bijvoorbeeld als ik menukaarten van een bevriend restaurant in het Frans vertaal vanuit het Nederlands. Op dezelfde pagina heb je Nlse en Fse tekst, en mijn Word wordt er elke keer gek van…

Ik zou het ook uit kunnen zetten, maar ja, voor de rest is het wel handig… Hoewel ik mij een artikel kan herinneren over een proeverij+lunch van Mouton-Rothschild in The Grand, waar bij het kaasplateau de ‘Midden-Beemster’ ineens bij mij of bij de eindredacteur automatisch en ongezien veranderd werd in "Midden-bermster' … grrrrr.

M.vr.gr.

Christian

• Guill

*Christian. Beaujolais en boef. Ik dacht dat je een grapje maakte en Duboeuf bedoelde.

* Theo. Welke wijn heb je bij het vlees gedaan?

Mvg Guill

• Christian Callec

Dat zou ik n-o-o-i-t doen, beste Guill… *D

m.vr.gr.

Christian

• Mathieu Wechseler

Ah, Boeuf Bourguignon,… heerlijk! Die heb ik de laatste tijd ook vaker gemaakt.

Christian noemde al een paar interessante wijnen.

Een mooie Coteaux du Languedoc, type Pic-Saint-Loup, een rijpe Chateauneuf-du-Pape, maar ook een rijpe Barolo (het hoeft niet altijd Frans te zijn), ja zelfs een Oostenrijkse Blaufränkisch kunnen heel goed.

Mijn tip voor de zilveruitjes (uiteraard verse en geen ingemaakte):

I.p.v. deze al die tijd mee te laten smoren, kun je ze ook vlak voor het opdienen van het gerecht apart in een braadpan gedurende ca. 4 minuten in boter laten smoren en licht laten karameliseren. Dan zijn ze beetgaar en smaken verrukkelijk.

Amitiés,

Mathieu

• Christian Callec

@ Mathieu,

Probeer hetzelfde eens met zelfgemaakte geklaarde boter die je dan een of twee weken op kamertemperatuur bewaart… of gewoon ‘ghee’ gebruiken… Het is gezonder dan gewone boter, kan tegen hogere verhittingen op (denk aan acrylamide!) en ruikt / smaakt v-e-r-r-u-k-k-e-l-ij-k … (misschien kun je dat in Frankrijk bij de plaatselijke Arabier vinden onder de naam ‘smen’ of ‘sman’ …)

M.vr.gr.

Christian

• Christian Callec

Zelf gebruik ik deze:

http://www.maharishi.co.uk/products/WhatIsGheeAndWhyUseIt.htm?gclid=CO-ms9-unZgCFQ4i3godwn1yng

M.vr.gr.

Christian

• Mathieu Wechseler

Bedankt voor de tip, Christian. Is die Ghee makkelijk verkrijgbaar, bijv. in een reformwinkel?

Amitiés,

Mathieu