sorry:
www.theberlintasting.com
is de juiste
DJ
Ik weet niet of de onderstaande link werkt, maar op het internet vond ik net de uitgebreide beschrijving van de Berlin tasting die op 13 oktober 2008 in Amsterdam werd gehouden.
http://216.7.185.11/~christia/Proeftafel2008BTAMSTERDAM.html
Als de link niet werkt dan kom je er vast wel met de zoektermen: berlin tasting amsterdam.
Dit lijkt me alleen een heel erg commercieel gedreven proeverij geweest te zijn van Chadwick waarbij de opzet van te voren dusdanig is gekozen dat Chileense wijnen een goede kans maken. Ik snap anders niet waarom iemand wijnen als de Lafite/Margaux/Latour 2004 kiest als vertegenwoordiging van de top qua drinkgenot dat Bordeaux nu te bieden heeft. Als ik iets zou moeten kiezen wat nu qua prijs/kwaliteit met grote waarschijnlijkheid een heel slechte indruk achterlaat dan zou ik deze wijnen juist kiezen. Zeker in een blinde proeverij is het denk ik van belang om geen wijnen te presenteren die in een gesloten fase zitten en nog lang niet op de top van hun drinkgenot zitten.
Uit Bordeaux zouden m.i. dus wijnen als Margaux 1990 en Pichon Baron 1990 gematched moeten worden met de top uit andere regio's.
Gegroet,
ChrisW
Zeer mee eens Chris.
Hier mailtje wat ik Hendrik vanochtend stuurde:
De oorspronkelijke Berlin Tasting was een paar jaar geleden in Berlijn en georganiseerd door Chadwick.
Zijn vinedo Chadwick werd daar 1e en de Sena 2e en eidigde dus vóór o.a Lafite 2000 en Margaux 2000.
Er zaten idd geen Napa wijnen tussen.
Deze proeverij overdoen lijkt me weinig fun.
Veel interessanter is om de Napa-Bdx tasting over te doen.
De eerste was niet in 1974 (uit mijn hoofd werkt bij mij alles niet meer zo goed) maar in 1976 en was in Parijs. Chardonnay VS vs Frankrijk. VS won toen overtuigend en Bdx in paniek.
In 1978 werd dit nog eens overgedaan in San Francisco maar nu met Cabernets uit Napa vs Bdx. Ook hier was Napa weer (overtuigend de winnaar).
In de jaren daarna zijn er nog wel enkele mondiale proeverijen Bdx-Napa geweest en voorzover ik me kan herinneren was het toch telkens de clarets uit
Napa die meet de hoogste eer gingen strijken.
Vorig jaar bij Savelber (ik was daar ook) was er een proeverij Bdx-Napa waar ook Napa overtuigend won maar hier zaten uitsluitend Napa wijnen in die volledig op dronk waren (1994 en 1997).
Een Margaux 2000 naast een Harlan 1994 drinken is niet moeijlijk te voorspellen wie de winnar gaat worden.
Een Abreu Madrona Range 1997 naast een Haut Brion 1995 is ook blind al te voorspellen wie met de eer gaat strijken,etc,etc.
Veel interessanter is dus deze rijpe Napa Cabernets te proeven met als tegenhanger rijpe top Bdx ( 1982-1989-1990).
En dan kan de uitslag wel eens héél anders worden.
Greetz,
Peter
Helemaal mee eens.
Een paar Chileense piraten ertussen, en kijken wat er gebeurd! Denk niet dat Eduardo Chadwick dan zijn neus durft te laten zien :+
Misschien lukt het om een hotemetoot uit de bordo zover te krijgen?
Suggesties iemand??
De streefdatum is vooralsnog 14 november 2009 : Het verdikt van Zwolle.
uw Hendrik
Hendrik,
Ben als F%$#e wijndrinker graag van de partij, als de datum klopt en ruim vantevoren bekend is.
Vind inderdaad ook, dat wel “gelijkwaardige” wijnen tegenover elkaar moeten staan.
Overigens komt er toch altijd een factor “smaak” bij kijken, dus helemaal objectief is zo'n proeverij niet, weet nu al dat jij Hendrik, tegen de Franse wijnen zou stemmen.
TG
(die best tegen zijn verlies kan :-)
Theo schreef:
>
> Overigens komt er toch altijd een factor “smaak” bij kijken,
> dus helemaal objectief is zo'n proeverij niet, weet nu al dat
> jij Hendrik, tegen de Franse wijnen zou stemmen.
>
>
> TG
> (die best tegen zijn verlies kan :-)
Het gaat toch blind?
Dan kan Hendrik niet op voorhand tegen de F!@#$)%($e wijnen stemmen.
Maar jij ook niet tegen de A@#($@#@#aanse wijnen…. :-)
Maar ja, die laatste is nooit moeilijk te herkenen.
Laat de wijn even staan en de eikenblaadjes ontspringen al uit de houtvezels in de wijn….:-)
Of je ziet iemand met een zaag de fles openen ipv een kurketrekker…. :+
Ja, nu kan ie wel weer!
M.v.g,
Robèrt (controlegetal alibi)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?