De indruk dat hier de truckendoos is geopend om personeel te lozen en leveranciers niet te betalen lijkt mij niet zo vreemd. Een goed bedrijf gaat niet kapot aan een paar mindere maanden. Doorstart? van welk geld dan?
Ik citeer uit uit Brabants Dagblad:
De rechtbank in Den Bosch heeft deze week het faillissement uitgesproken over Wijn Verlinden.
Voortdurende verliezen zijn volgens curator mr. Jan Stadig de oorzaak van het faillissement van het bedrijf waar 29 mensen werken. “Het bedrijf heeft drie verliesgevende jaren achter de rug. Vooral dit jaar is het verlies veel groter dan in de boekjaren 2006 en 2007. Normaal gesproken is het vierde kwartaal het beste kwartaal in deze branche. Door de economische crisis zijn de resultaten over het boekjaar 2008/2009 achtergebleven bij de begroting.”
Het totale verlies over de drie jaren bedraagt volgens Stadig een miljoen euro.
In de hoop op een doorstart zegt Stadig van de banken een machtiging te hebben gekregen om de zaak tijdelijk draaiende te houden. “De rechtbank moet hier nog wel haar fiat aan geven.”
Stadig zegt ‘goede kansen’ te zien het bedrijf voort te zetten. Volgens hem hebben zich twee gegadigden gemeld, waaronder de familie Verlinden zelf. “Het is een vierde generatie familiebedrijf, met een goede reputatie in de markt.”
Bij een doorstart zal er niet voldoende werk zijn voor alle huidige 29 medewerkers. “Er zal een organisatie komen die past bij de omzet.”
Het faillissement is opvallend, omdat het 124-jarige Wijn Verlinden vorig jaar juni een nieuw pand betrok langs de A59 in Nieuwkuijk, dat eigendom is van Jan Heijn Verlinden. Bijna een halve eeuw was het hoofdkantoor gevestigd in villa Zuiderbosch in Hintham. Verlinden levert door heel Nederland.
Nou en dan het goede nieuws omtrent dit drama, van omroep Brabant:
Wijnhandel Wijn Verlinden in Vlijmen is failliet verklaard, maar maakt op korte termijn een doorstart. Dat heeft directeur Groen laten weten.
De hofleverancier is een familiebedrijf dat al 124 jaar bestaat. Vorig jaar verhuisde het bedrijf nog een nieuw pand in Vlijmen. Volgens Groen was faillissement onontkoombaar na een dalende omzet eind vorig jaar en begin dit jaar.
Vooral de horecaklanten nemen minder wijn af. Na de doorstart is er niet voor alle 29 medewerkers nog plaats, maar het is onduidelijk hoeveel mensen hun baan bij de wijnhandelaar uit Vlijmen zullen verliezen.
Boudewijn, welkom op dit prikbord en bedankt voor je toelichtingen. De opmerkingen die hier à bout portant zijn gemaakt op dit nare bericht, beginnen nu toch een zekere geldigheid te krijgen en de visie van Gerda zal er ook niet veel naast zitten. Ik wens de rechtbank die dit moet oplossen veel sterkte toe en als er al in het personeelsbestand gesneden moet worden dan bij voorkeur niet bij degenen die het echte werk moeten doen maar bij het management dat kennelijk de verkeerde beslissingen heeft genomen!
Ruud.
Theo, jij weet donders goed wat ik bedoel.! We hebben de echte managers die werken en slagen. Maar ik doel op de bonusmanagers van de gezondheidzorg, bank- en verzekeringswezen, woningbouwcorporaties etc etc. waar het korte termijn denken en het zakkenvullen belangrijker waren, dan een visie ontplooien.
Ruud.
Leuke curator die van alles openbaar maakt, drie jaar verlies en één miljoen euro armer. De reputatieschade zal enorm zijn en ze zullen een aantal contracten al verloren zijn. Moeilijke doorstart zal dat worden!
Wat is de rol van vader en zoon Verlinden in deze? Waarom komt alleen directeur Groen in het nieuws?
Udo
Udo, het is een bekend Oud Hollands spel Zwarte Pieten, een familie heeft een prachtig bedrijf opgebouwd in 124 jaar. Een investeerder met al of niet geleend kapitaal ziet mogelijkheden in zo'n instituut. De familie die denkt: hé, hé, gelukkig veel cash en even géén wijn. De investeerder gaat ten onder en de familie denkt dan, ja met zoveel cash in kas, kunnen we dit failliete bedrijf gemakkelijk weer terugkopen voor weinig en we gaan het nog een keer proberen, want achterkleinzoon Pieter Jan Hein Floris heeft talenten. Ik hoop het voor hem, maar dit bedrijf heeft een niet uit te wissen reputatieschade opgelopen!
Ruud.
Hoe dan ook, ik blijf het bijzonder spijtig vinden voor de mensen die er alsnog uit moeten.
Klinkt toch een beetje alsof het bedrijf wat te ruim omging met geld en dat er nu personeel de dupe van is geworden.
En inderdaad vreemd dat een curator zoveel informatie op straat gooit.
Een curator verdiend er toch ook weer aan?
Gewoon doorstarten onder de zelfde naam/management is misschien allemaal heel normaal maar ik krijg er een vreemde smaak van in mijn mond.
M.v.g,
Robèrt
En het graaien bij de banken gaat gewoon verder, ING betaald de bonussen over 2008 uit aan de medewerkers.
Dus een bonus hoort erbij ook al gaat het bijzonder slecht met het bedrijf?
En ik hoorde dat de bonus onderdeel uitmaakt van het salaris?
Ik maar denken dat het een “cadeau” was als je goed werk had gedaan en alleen als er geld verdiend was.
Ik werkte bij een grote internationale bank, als gedetacheerde, en als elk jaar de bonusronde kwam dan ging dat om zeer grote bedragen!
Leuk wel dat de zak met geld naar de baas van het kantoor ging, hij nam de helft en gaf de rest door aan de man onder hem, die nam de helft uit de zak en gaf de rest door aan de mensen waar ik mee samenwerkte.
Het bedrag wat dan overbleef was nog altijd 5 cijfers voor de komma.
De bonusronde was altijd een heerlijke tijd, iedereen keek naar elkaar en iedereen hield alles in de gaten….:-)
Ik ging met iedereen om, vanwege mijn werk, en als ik met de ene iets had besproken wilde anderen weten waarover het gesprek dan ging….:-)
U begrijpt, ik als externe kreeg niets uit die zak met geld…
M.v.g,
Robèrt
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?