Beste André,
Ik denk dat de Nederlandse wijnpers de online boot (vooralsnog) totaal gemist heeft. De enige die online m.i. een klein beetje met de tijd meegaat is Hamersma. De rest houdt m.i. authistisch vast aan het oude bekende. Dat Perswijn meekijkt is niet genoeg. Je moet meedoen, niet meekijken.
Waarom is Perswijn niet zelf een wijnforum begonnen? Waarom is Perswijn geen weblog begonnen, waar diverse gastschrijvers stukjes schrijven? Inhoudelijke stukjes, proefnotities, belevenissen, stukken over de internationale markt, stukjes over trends en ontwikkelingen, etc, etc? Waarom is Perswijn hier geen frontrunner in geworden waardoor men bereik rondom deze content creeert en deze vervolgens exploiteert. Waarom heeft men niet zelf wijnmakers uitgenodigd om deel te nemen aan online discussies of ‘meet and greets’ evt. tegen betaling? Misschien had men wel ‘community driven innovation’ kunnen faciliteren binnen de wijnmarkt en heel veel geld kunnen verdienen aan producenten en importeurs die willen leren wat er onder de mensen speelt.
Ik lees Perswijn ook. Althans, diagonaal. Ik ben het niet met je eens André, dat Perswijn niet alleen luistert, maar ook iets met de geluiden doet. Het afgelopen jaar heb ik geen enkel artikel gelezen over wat er allemaal gaande is in de wijnmarkt. Initiatieven als Vinoo, wordt karig belicht. Laat die man van Vinoo eens aan het woord. Jasper die met een waanzinnig initiatief bezig is. Dat hij hier op het prikbord komt, wil nog niet zeggen dat hij valt onder het gepeupel. Kijk eens door de oogharen heen, en dan zie je wat er gaat gebeuren. Weet jij wat Vinopedia in petto heeft? 90% zie je niet, maar staat er wel aan te komen. Desnoods doe je een online interview met Adon Kumar en brengt die samen met Jasper. Dat wordt nog eens vuurwerk. Waarom wordt er niets geschreven over Wine 2.0? Over OpenWineConsortium, Snooth, Cruvee? Over Amazon.com en wijn? Kan Amazon.com dat wel aan? Initiatieven op het gebied van Direct to Consumer trade, zoals Inertia Beverage Group, e-WinerySolutions, etc. Wat zijn hun verschillen?
Of over de Europese wetgeving mbt exlusiviteiten, producenten die onder druk gezet worden om niet te leveren aan collega's.
Waarom niet over de Nederlandse online markt? Vertel eens wat er gebeurd. Er gebeuren best interessante dingen. Deskresearch had kunnen opleveren dat vrijwel iedere Nederlandse online wijnwinkel die buiten Nederland verkoopt in strijd handelt met de Europese wetgeving voor BTW en accijns en daar fikse boetes voor kan krijgen. Jarenlang hebben hier op het prikbord discussies plaatsgevonden over accijns mbt afstandsaankopen. Moet je nou NL accijns betalen als je op een Duitse site wijn koopt? De Nederlandse wijnpers, had daar het antwoord op kunnen geven, of in ieder geval interessante stukken over kunnen schrijven na hoor en wederhoor toegepast te hebben.
Waarom niets over grote buitenlandse webshops? Het verhaal 1855.com? Of Wine.com, hoe men daar al meer dan 200 mio dollar heeft verbrand.
Er gebeurd zo gigantisch veel en er wordt niets, maar dan ook helemaal niets mee gedaan.
Hier in Nederland lees ik stukjes over vermeend plagiaat rondom het gebruik van de titel ‘Wijnkoperij van het Jaar’.
Alleen al de naam “wijnKOPERIJ”…. Het ten grave dragen van deze naam is het minimale wat de Nederlande wijnpers moet doen om de eerste stap in de goede richting te zetten. Dat is namelijk een naam die nog valide was vóór het Verdrag van Maastricht in 1991….
Beste groeten,
Ralph