Perswijn in glijvlucht?

• Jasper

Udo,

Misschien is “freak” dan geen goede woordkeuze. Maar als op de voorkant staat “het wijnmagazine voor liefhebbers & professionals” dan lijkt mij evident dat je het niet over het supermarktsegment hebt. Bovendien is de stijl van Perswijn nou niet bepaald zo laagdrempelig te noemen dat de supermarktkoper zich aangesproken zal voelen. En maar goed ook, anders zou ik nooit een abonement hebben genomen.

Breder kijken doe je juist als je verschillende persoonlijke meningen van mensen leest. De afweging welke onderwerpen al dan niet te plaatsen bij verschillende interesses, ligt vervolgens bij de redactie. Zonder dat we hier eigen meningen geven kunnen we wel ophouden.

Jasper

• ralph

Van mening verschillen mag, maar als mensen cijfers en feiten niet meer (willen) geloven, dat houdt natuurlijk alles op. Dan kun je nog beter ‘meekijken’ en ‘niet meedoen’

ralph

• André

Meedoen zal toch ook meer met Perswijn zelf moeten gebeuren.

Dat doet Perswijn dan weer meer met de WIJNVAKnieuwsbrief, die maandelijks wordt ontvangen door ruim 4.000 vakmensen in wijnhandel (3000) en Horeca (1000). Daar kunnen we trouwens altijd proactieve mensen gebruiken. Want daar zijn meer visies nodig om de wijnhandel wakker te maken/houden……. Ralph kan een belletje verwachten….hoewel dat niet zijn bedoeling was natuurlijk. Maar dat krijg je als je je nek uitsteekt… Tot gauw.

André

• André

Nu staat in mijn boekjes dat bij een steekproef 4% al representatief kan zijn.

16% response op een enquete heb ik nog nooit meegemaakt en geeft de grote betrokkenheid aan.

AS

• Christian Callec

Wij verstaan iets anders onder ‘representatief’.

Een ‘steekproef’ onder een representatief deel van de bevolking is m.i. iets anders dan een antwoord van een willekeurig deel van de lezers van een blad. Als je in elke bevolkingsgroep, leeftijdsgroep, geslacht, woonplaats (groot, klein, buiten) etc. etc. etc. een voor NL representatief panel maakt, kun je inderdaad voor een representatief onderzoek voor heel NL zeker al met 1000 mensen ‘representatieve’ resultaten bereiken.. Maar in jullie geval is het toch wel wat anders. De ‘stille’ meerderheid komt dan niet aan het woord (eigen schuld overigens, hadden ze maar terug moeten sturen)

Representatief zal het daarom nooit echt worden, als je alleen maar kijkt naar de verschillen op dit PB over wat in een pracht blad als PersWijn zou moeten komen, blijven, weggaan, groter of kleiner worden etc. Ik denk niet dat je 16% zo maar ‘representatief’ kunt noemen, tenminste niet om daar een beleid op te baseren. Het is te willekeurig.

Het blijft natuurlijk een mooi succes, vaak halen de onderzoeken de 10% niet eens…

M.vr.gr.

Christian

• Robèrt Koopman

Hoe dan ook, ik ben toch blij met een blad als Perswijn.

Natuurlijk is niet elk nummer een top-nummer maar dat kan ook niet.

Wijn is op zich een smalle basis om succesvol een blad uit te kunnen geven.

Perswijn doet dit toch al aardig wat jaren en hadden dit succes vast niet voorzien in de begin tijd.

Zeker in mijn begintijd in de wijn was dit blad een grote bron van kennis en informatie voor mij.

Zodra ik een nieuw nummer ontving spelde ik het van kaft tot kaft helemaal uit.

Voor de gedrukte pers is het tegenwoordig moeilijk om “met de tijd mee te gaan”.

Het internet is nu eenmaal een grote en snelle informatiebron.

Heb in ieder geval alle reacties gelezen en daar zitten leuke dingen tussen, wie weet steekte Perswijn er wel iets op.

Zou het blad weer op een hoger/beter niveau kunnen brengen.

Ik ben op zich een tevreden lezer maar als het blad nog mooie/beter kan worden is dat altijd meegenomen.

Ik zou het in ieder geval jammer vinden als het om wat voor reden dan zou moeten verdwijnen.

M.v.g,

Robèrt

• André

Ik zou het in ieder geval jammer vinden als het om wat voor reden dan zou moeten verdwijnen.

Ha Robert,

Daar hoeft geen vrees voor te bestaan. Het blad leeft met stevige supplementen 2 nieuwsbrieven en een site met 40.000 unieke dagbezoekers per maand een stevige basis. Evenementen die iedereen veel plezier geven en telkens nieuwe abonees opleveren. Ontdek de Niewe Wereld 17 mei met vier wijnmakers uit Argentinië, Australië en Nieuw Zeeland.

De afgelopen 20 jaar is er geen jaar met abonneeteruggang geweest. Bovendien een zeer trouwe schare lezers. O.a. nog 350 abones uit het oprichtingsjaar. Daar kkwamen we achter toen we bij het 20-jarig jubileum iedereen uit wilde nodigen ….

Vorig jaar was een zeer goed jaar. We gaan zo door en zullen zeker naar de geluiden luisteren. Wel is er soms angst bij veranderingen om de huidige tevreden lezers te verliezen. Vaak als we iets nieuws doen krijgen we opmerkingen van bestaande lezers. Dat belet ons niet steeds nieuwe dingen te proberen. Niet zo rigoreus misschien als hierboven voorgesteld.

André

• Tom

hi andré,

gewoon een nieuwsgierigheid : bedoel je 40.000 unieke bezoekers per dag of 40.000 unieke bezoekers per maand ?

groeten,

Tom

• André

Was dat maar waar!

Unieke dagbezoekers per maand. Per dag wordt iedereen eenmaal meegeteld, maar per maand zitten er dubbelen bij van bezoekers, die elke dag komen.

AS

• Tom

gesnopen