Perswijn in glijvlucht?

• ralph

Inderdaad Udo, gewone wijnliefhebbers willen weten wie dit jaar 'Whynkoopherije van het Jaehr' geworden is…dat benne de informatie! :(

Voorbeeldje:

Ooit van Der Weinlakai gehoord? Wil je weten hoeveel wijnliefhebbers deze meneer aan zich heeft weten te binden? Deze man geeft kooptips naar aanleiding van recensies in Wine Spectator, Parker, Wine Enthusiast, WeinWisser, Gambero Rosso, Decanter, Penin, etc, etc. Instanties die ECHT als authoriteit gezien worden. Terecht? Geen idee. Het is werkelijkheid.

Dit kan uiteraard gepareerd worden door te stellen dat deze Weinlakai een naprater is met weinig orginaliteit. Maar zijn functie is duidelijk: ‘determineer de ’must haves' uit het woud van recensies en serveer ze panklaar aan de druk bezette lezer'. Dat is wat de mensen kennelijk willen. Ook nog eens info erbij waar je het direct kunt kopen! (dus niet zoals in NL: de exclusieve importeur in Nederland voor deze wijn is “Whynkopery Anno 1648”, blabla waardoor de consument weer vastloopt)

Wat doet men in Nederland? Hier lijkt men daar de neus voor op te halen en hier gaat men weer uit van zichzelf en begint weer te zenden zenden en nog een zenden. Luisteren naar wat het publiek wil is er niet bij.

Dus Udo, als jij zegt dat jij de grote veranderingen niet gezien hebt dan ben ik het daar hartgrondig met je eens. In Nederland dan….

groeten, Ralph

• Udo

@ Jan: De wijnhandel zit volgens mij middenin een grote verschuiving en jij als geen ander hebt hierop ingespeeld met jouw onderneming en (leuke) blog.

Waar voltrekt zich die grote verschuiving dan? Het langzame groeien van Internetverkopers zie ik niet als grote verschuiving, eerder een evolutie. Ik verkoop zo'n 30.000 flessen per jaar, dat is de helft van wat G&G per dag verkoopt en AH verkoopt dat in een paar uur. Als je alle internetverkopen optelt kom je hooguit tot een paar miljoen flessen, oftewel een zeer klein deel van de totale verkopen. Ik verwacht een langzame groei, maar geen revolutie.

Nog een wijnforum? Er zijn er zo'n 10 in Nederland en allemaal mislukken ze op dit fijne prikbord na. Waarom zou je geld en tijd stoppen in iets wat op zeker gaat mislukken?

Nederland is nou eenmaal klein, dat kunnen we gewoon accepteren en verder niet zo moeilijk doen. Die paar freaks die meer willen dan nu in Nederland wordt aangeboden hebben genoeg aan de buitenlandse initiatieven.

Udo

• JoostB

@ Udo,

Als je verschuiving in de markt wil waarnemen moet je wel een homogene markt zien. Doorsnee NL koopt zijn wijn bij de Super, omdat voor hen wijn niet meer dan kruidenierswaar is, ze kennen eigenlijk ook niet meer dan 4 soorten wijn, rood, rosé, wit en bubbels… Mijns inziens mag je dit dan ook niet rekenen tot wijnhandel… De G&G is wel een wijnhandel, maar is toch vooral ook een ‘verlengstuk’ van de supermarkt, met aanpalend prijssegment (zeg van 5-10 euro en een beetje daarboven)…

Mensen die meer uitgeven aan wijn en ook vooral op zoek gaan naar specifieke wijnen (zeg wijnen vanaf 10-15 euro), daar is de markt weldegelijk aan het veranderen. In deze markt zitten veel prikkers, maar deze markt is absoluut groter dan alleen de prikkers… Hier wordt volgens mij al meer dan de helft gezocht of gekocht via internet en dit wordt met de dag groter… En dit wordt met de dag internationaler… Dit is voor een belangrijk gedeelte ook jouw afzetmarkt…

Ik snap dan ook niet zo goed dat je jezelf probeert te vergelijken met de AH en de G&G…

Santé,

Joost

• Jan2

Jan

Het zijn gewoon te vaak simpele verhaaltjes en te weinig echt nieuws,

of zelfs achterhaald nieuws wat niet met de feiten klopt!

JvL had kort geleden een passage over een wijnmaker die al 5 jaar met pensioen is. Lekker actueel

Maar PW pakt die blunder ook niet op!

• Udo

@ Joost: ok, wellicht moeten we dan eerst een definitie geven van wijnhandel. Voor mij is dat alle wijn die ingekocht wordt en weer verkocht. Aan consument, tussenhandel en horeca.

Jij ziet wijnhandel alleen als handel in wijnen vanaf 10 euro? In dat segment zijn er wel veranderingen, maar ook geen revolutie. Is ook minder dan 1% van de consumptie in Nederland, althans dat is mijn inschatting.

Mensen die meer uitgeven aan wijn en ook vooral op zoek gaan naar specifieke wijnen (zeg wijnen vanaf 10-15 euro), daar is de markt weldegelijk aan het veranderen. … Dit is voor een belangrijk gedeelte ook jouw afzetmarkt…

Ik kan moeilijk oordelen over andere wijnhandels wel over de mijne. Maar ik geloof er niets van dat de handel in specifieke wijnen via Internet een grote handel is. Voor mij hoogstens 1% van de handel. Kan me voorstellen dat het voor dure Bordeaux of bekende Spanjaarden anders is, maar dan nog stelt het niet veel voor. Klanten laten zich over het algemeen leiden door het aanbod en de aanbieder.

Udo

• André

Christiaan,

De laaste enquete werd door 16% van de lezers (abonnees) geretourneerd. Een record en dus ook zeer representatief. Uit je vraagstelling lijkt het alsof wij uitgaan van niet represntatieve gegevens. Lijkt me niet slim. Of niets met representatieve gegevens doen. Lijkt me nog dommer.

Het is alweer bijna twee jaar geleden, dus misschien weer tijd voor een ledenraadpleging. Hoe frequent kan je dat doen vraag ik me af.

Elsevier is een opinieblad. Even gechargeerd : wat willen consumenten weten van de producenten van hun FMCG? Wijn is natuurlijk anders, maar het is niet vanzelfsprekend, dat consumenten marketing en businessachtergronden willen.

Ik blijf erbij dat het in lichte vorm in de interessante wijnbusiness wel interessant is. Ik hoop dat de volgende enquete dat uitwijst.

André

• Christian Callec

Beste André,

Ik bekijk het puur zakelijk.

16% retour is voor mij niet echt representatief. Niets met jullie te maken. Niet voor niets wordt er in de politiek een ondergrens (en die vind ik sowieso te laag) van 35% gehouden.

Wat ik ermee bedoel is dat de mensen die een enqueteformulier terugsturen niet per definitie representatief zijn voor de hele groep lezers.

Een keer per jaar een ‘raadpleging’ lijkt mij zeker geen overbodige luxe, hoor.

Elsevier is inderdaad een opinieblad. Maar ik had het ook over Quote, Miljonair etc. kunnen hebben.

Ik ben het met je eens dat het gros van de lezers er niets van marketing en business wil hebben, maar daar gaat het niet om. Er is wel een deel (en niet de minst kapitaalkrachtige) dat er WEL iets van wil hebben. Het zou pas heel erg dom zijn om dat deel te negeren.

Ik geloof in een gulden middenweg… en ik geloof zeker in PersWijn!

Jullie zijn het enige wijnblad in NL waar ik echt volledig achter kan staan…

M.vr.gr.

Christian

• Jasper

@Udo,

Het klopt dat de omzet via internet maar een klein gedeelte van de totale wijnomzet in Nederland is. Maar ik denk dat het percentage omzet via internet binnen de doelgroep van Perswijn veel hoger ligt. De supermarktkopers gaan zich niet abonneren op Perswijn. De “freaks” waar je het over hebt is nu net waar Perswijn het van moet hebben. Dan kun je je maar beter richten op wat je doelgroep interessant vindt lijkt me.

@André

Allereerst: Goed van je dat je je openstelt voor opbouwende kritiek!

Je zegt dat de lezers niet zitten te wachten op business- en marketingverhalen. Ik vraag me af of dat zo is: het is maar net wat je er onder verstaat.

Wat ik niet lees in Perswijn, wel interessant vindt en misschien wel onder het kopje “business en marketing” valt: Hoe zit die wereld achter de wijn nu eigenlijk in elkaar? Hoe wordt het spel tussen producent, agent, importeur, groothandel en detailhandel nu eigenlijk gespeeld? Waarom is de Bordeaux in Bordeaux nog duurder dan in NL, en waarom de Bourgogne half zo duur? Welke invloed heeft Internet op de wijnhandel? Kun je geld besparen door via Internet te kopen, hoe werkt dat dan en welke risico's loopt je? Dat lijkt me niet alleen interessant voor vakmensen (die dat wel doorhebben), maar juist ook voor consumenten.

Waar ik niet op zit te wachten qua business en marketing is op het verhaal van individuele wijnhandels en hoe geweldig ze wel niet zijn. Maar dat is wel wat ik elke week in Perswijn kan lezen (de rubriek “Winkelen”, die ik dan ook steevast oversla). Dus als je zegt dat Perswijn “niet gefinancierd wil worden door gesponsord redactioneel” denk ik: gauw schrappen die rubriek, je hebt de schijn zo tegen je.

Juist daardoor, in combinatie met het gebrek aan aandacht voor niet-adverterende Internet handels, krijg ik soms het gevoel dat ik een “sponsored magazine” zit te lezen. Maar misschien is een andere opzet economisch gewoon niet haalbaar gegeven de beperkte doelgroep van wijnfanaten in NL.

Ik neem aan dat de redactie van Perswijn ook meeleest en ik hoop dan ook op een inhoudelijke reactie van hun kant via dit moderne, interactieve, onafhankelijke en buitengewoon informatieve gratis medium. (Een Perswijn forum lijkt mij ook overbodig, maar aandacht schenken aan zo'n mooie faciliteit als het Prikbord mag onderhand wel eens).

Jasper

• Ruud Göebel

Beste Jasper, dit is een onwaarschijnlijk goede bijdrage aan deze discussie!

Hulde!

Ruud.

• Udo

@ Jasper: jij, wij nemen maar aan wat de doelgroep van Perswijn is. Mijn perceptie is dat de doelgroep juist niet de ‘freaks’ zijn en jij neemt aan van wel. De ‘freaks’ als doelgroep zou zeer onverstandig zijn want die groep is veel te klein en heeft voldoende informatiebronnen op internet.

Er is wel iets aandacht voor internet, ook in het laatste nummer (rubriek Smaakmakers), maar het kan beter. Ik lees de rubriek ‘Winkelen’ juist wel graag en dat geeft meteen het probleem aan. Wat de een wil lezen, leest een ander niet.

Veel van de reacties die ik lees zijn gebaseerd op eigen mening, eigen ervaring en eigen belang. Kijk eens wat breder!

Udo