Uit de wandelgangen : Easy WineShopper

• ralph

Udo, ik zal het voor jou even in ‘Jip en Janneke taal’ houden:

“…Verder vraag ik me af hoe de huidige verkopers van dezelfde wijnen gaan denken over deze stap van het wijnhuis…”

Dat vraag ik me ook af. Maar is dat niet hetzelfde als een importeur die zijn wijnen zowel direct aan de consument verkoopt alswel aan wederverkopers? Jouw wederkopers vinden het toch ook niet erg dat jij direct aan de consument verkoopt?

"…..En goedkoper is altijd maar de vraag, de eerste wijn die ik check is op de website van de producent duurder dan een andere aanbieder:

bij www.allacortedibacco.com/shop/manufacturers.php?manufacturerid=10…

is de Lupicaia 2004 - Castello del Terriccio € 95,- en bij Terriccio kost dezelfde wijn € 107,60 (met dank aan Vinopedia)….."

De producent kiest zelf (net als de importeur in het voorbeeld hierboven): geef ik het verschil aan mijn klanten of stop ik het in mijn eigen zak. Evident is, dat de distributie veel goedkoper is. Ergens blijft er geld over.

“…Ik geloof in het concept voor wijnhuizen die nog geen importeurs hebben, maar voor de andere…”

Producenten die voornamelijk in hun eigen regio leveren, zijn uiteraard makkelijker over te halen. Weet wel, dat dat al gauw bij 95% van de kwaliteitswijn producenten het geval is.

gr, Ralph

• Peter vdB

Iedereen waardeert klare taal.

• Jeroen

Gefeliciteerd Ralph,

Toch een vraagje…staan die wjinen nou bij jou in de opsag of bij de producent ?

Als ik je systeem snap is het zo dat mensen nu rechtstreeks bij de producent bestellen en jij ze uitlevert.

Als dit zo is dan begrijp ik het niet helemaal. Wat ik bedoel is dat sommige van mijn producenten van mij ook wel eens orders krijgen vanuit bv Nederland die door spelen naar mij…ik in het geld..ik doe het vervoer….

Wat is het verschil dan ?

• wim

Ralp, veel succes maar toch ook een enkele vraag

Hoe zit het met het recht van retour?

Stel dat een wijn kurk is!

Die moet je als wijnhandelaar verplicht terugnemen en wat als een wijn gewoon niet lekker is. Hoe krijg je dan je euro's terug?

Overigens

Dat er veel producenten zijn die niet aan de bak komen op de exportmarkt geloof ik niet echt. Dat heeft veelal meer te maken met een gebrek aan wijn- en ondernemerskwaliteit. Veel wijnboeren hebben gewoon niet de juiste instelling en bedrijfsorganisatie.

• ralph

Beste Jeroen, het werkt inderdaad anders. Over de exacte inrichting van de processen wil ik liever geen mededelingen doen.

In grote lijnen is het als volgt:

De wijnproducent heeft een eigen webwinkel met zijn eigen wijnen

EWS stelt die winkel ter beschikking en onderhoudt deze. (content en techniek)

Zodra een consument ergens in de EU op deze site bestelt, dan regelt EWS de inning van het geld.

Alle bestellingen van alle producenten worden ook door EWS afgehandeld: orderpicken, verpakken en versturen.

De inspanningen voor de producent zijn nagenoeg verwaarloosbaar in het hele orderproces.

groeten, Ralph

• ralph

Beste Wim,

Er bestaat inderdaad een zogenaamde wettelijke afkoelingsperiode. Tijdens de afkoelingsperiode mag je de gekochte artikelen retourneren. Je mag het zonder opgaaf van reden terugsturen en de verkoper is verplicht jou het geld terug te betalen. Je hebt het product als het ware ‘op zicht’

Nederland kent een wettelijke afkoelingsperiode, echter voor elk EU land is dat weer anders. De afkeolingsperiode geldt alleen niet voor bederfelijke goederen als wijn dus het recht van retour is er niet. Dus: ‘niet lekker’ is jammer. Juridisch gezien, bedoel ik dan.

Als de wijn een fout heeft, dan is dat wat anders. Dat is met e-commerce heel erg lastig. Dat heeft niets met deze dienstverlening te maken, maar daar krijgt elke wijnhandelaar die via internet verkoopt, mee te maken.

Fraude aan de kant van de consument is mogelijk, maar je moet de goede mensen ook niet de dupe laten worden van de slechte mensen. Een handelaar op op afstand kan nooit controleren of er ECHT sprake is van kurk. De ervaring heeft geleerd dat mensen zelden tot nooit een enkel flesje met kurk claimen. Alleen de fikse pechgevallen worden gemeld en daar wordt zelden moeilijk over gedaan. Je hebt vrij snel door als iemand de boel probeert te bedotten. Net als met breuk. Er zijn mensen die ‘breuk claimen’ na het openen van een verzenddoos. Daar heb je trucjes voor om te achterhalen of de persoon de waarheid spreekt of niet.

Over de markt: ik denk zelfs dat ik met mijn schatting van 95% nog conservatief ben. Het is heel erg moeilijk om je wijn te exporteren en het kost de producenten handen vol geld. Er is gigantisch veel concurrentie en er zijn per land maar een 20-50 interessante importeurs voor een producent omdat net deze importeurs in staat zijn redelijke tot zeer goede continuiteit te bieden. De kans dat het lukt een importeur te vinden is al heel klein en als een producent er één gevonden heeft is dat vaak een importeur die naast zijn partime baan een beetje bijklust en hooguit twee palletjes per jaar doet. M.a.w. een importeur die weinig omzet maakt en ook weinig continuiteit biedt.

Dat men gebrek heeft aan ondernemerskwaliteiten en niet de juiste instelling heeft, kan ik niet zo beoordelen. Wat ik wèl zie, is dat het hen simpelweg niet lukt de wijn uit hun land te krijgen. De reden is voor mij niet interessant.

Inmiddels ben ik twee keer bij het kabinet van de Euro Comissaris Fischer Boel geweest. Het algemene feit dat producenten doorgaans niet verder komen dan hun thuisland, was voor de hen de reden, dit hele concept nog eens uit te diepen alvorens de weg naar subsidie in te zetten. De grap is namelijk dat met EWS, deze producenten niets, maar dan ook helemaal niets hoeven te doen om hun wijnen geexporteerd te zien naar alle EU landen en hopelijk spoedig naar de VS, Canada, Australie en China.

Maar zoals altijd, zit het ‘venijn’ in de ‘staart’. De extra toegevoegde waarde voor de producent zit m ook nog ergens anders. Op deze wijze creeeren alle producenten gezamelijk namelijk de ‘long tail’…

gr, ralph

• Mathieu Wechseler

“Alle bestellingen van alle producenten worden ook door EWS afgehandeld: orderpicken, verpakken en versturen.”

Dus een Franse wijn die in Frankrijk door een EWSer wordt besteld, gaat vanuit NL weer terug naar Frankrijk!!!?

• Jan Sterken

Beste Ralph,

Ik lees dit draadje met meer dan gemiddelde belangstelling en eerlijk gezegd begrijp ik het niet helemaal. Heb zelf jaren in de internationale handel gezeten. En als ik dan lees dat EWS het orderpicken, verpakken en versturen afhandelt, zou ik denken dat bij elke wijnproducent iemand van EWS fysiek aanwezig is. Of bedoel je, dat je een mail o.i.d. naar de wijnproducent stuurt als er een order binnenkomt?

Als er niet iemand van EWS fysiek aanwezig is, zie ik geen verschil met “mijn” werkwijze. De order noteren, de order picking en factureren is het enige dat de leverancier doet. De rest regel ik zelf. Het factureren kan als nadeel worden geschrapt, want dat doen ze hoe dan ook.

Kun je een tipje van de sluier oplichten? Ben zeer benieuwd.

Met vriendelijke groet,

Jan

• Ruud Göebel

Welnu Ralph, de producent gaat nu niet meer zitten te wachten op orders, maar zal stevig aan de bak moeten achter zijn computer. Eén van de gedachten van jou was toch, dat de producent met zijn klant moest kunnen communiceren? Want een wijnconsument koopt toch echt alléén wijn als hij of zij ervan overtuigd is dat dit nu precies het product is waar op gewacht wordt. Mijn overtuiging is dan ook dat een klant pas wat koopt als er geproefd- en goedgevonden is! Ikzelf bv. zal nooit wijn kopen omdat ergens op het www. staat dat een gids, W.S, R.P, J.R. beweert dat de wijn lekker en goed is, maar ook niet als een producent dat zegt! Ik bepaal dat zelf en als een importeur of tussenhandelaar mij de gelegenheid geeft de wijnen te proeven en te communiceren dan betaal ik gewoon zijn prijs, ook al is dat wellicht wat duurder dan rechtstreekse afname van de producent en dan kan ik ook nog eens gebruik maken van zijn service, als de wijn toch tegen blijkt te vallen of bij een valse fles. Ik begrijp best dat dit een onvoorstelbaar ouderwets standpunt is, maar ik doe het er graag mee. Niet alles in het leven gaat alléén maar om de laagste prijs. Maar gezien de geweldige berg werk die jij verzet hebt, wens ik je alle succes en hoop dat jij iets gezien hebt dat werkelijk uniek is.

Ruud.

• ralph

@ Mathje

Bijna goed. Zoals gezegd, ik wil niet te veel in detail treden mbt de processen. Echter, een tip van de sluier wil ik oplichten:

mensen zijn snel geneigd te logistiek gezien te optimaliseren op kilometers, daar waar je m.i. moet optimaliseren op prijs…

@ Jan

Producenten zijn niet uitgerust om hele kleine orders te orderpicken. Daarbij zijn verzendkosten voor B2C zendingen binnen de EU ook nog eens torenhoog voor ze.

Een ander nadeel is dat producenten geen facturen kunnen sturen aan consumenten. Dit heeft o.a. te maken met de EU regels voor afstandverkopen van accijnsgoederen. Door gebruik te maken van EWS kan men ineens voldoen aan de Europese regels.

Log maar eens in op de site van een van deze producenten en verander je land van bestemming maar eens in Denemarken. Je zal zien dat de prijzen verschillen. Verander dan het land maar eens in Belgie, en de prijzen worden weer anders.

Het is verplicht de Belgische BTW en Belgische accijns in rekening te brengen zodra een Belg op de site van een Nederlandse wijnhandelaar wijn koopt. En dat geldt ook voor alle 26 andere lidstaten. Geen enkele producent die dat eventjes regelt. Met een webshop van EWS is dat wèl zo geregeld.

Overigens, vrijwel geen enkele online wijnshop binnen de EU die dit goed doet. De enige waarvan ik weet dat ze het goed doen is 1855.com. Als dat maar geen voorbode is…

gr, Ralph