Uit de wandelgangen : Easy WineShopper

• ralph

Beste Ruud,

Je hebt consumenten die kopen op basis van proeven en net zoveel consumenten op basis van niet-proeven. Het één is niet beter dan het ander. Maar dat de markt van “eerst proeven, dan pas kopen” een interessante is, moge duidelijk zijn.

Echter, jij suggereert dat dit met dit concept niet zou kunnen. Au contraire! :-)

Maar dat zit m in hetzelfde ‘staartje’…

groeten, Ralph

• Jan Sterken

Beste Ralph,

Elk nadeel heeft z'n voordeel. Het voordeel van een importeur is juist, dat de zendingen niet heel klein zullen zijn en dat de wijnproducent niet aan alle particulieren facturen hoeft te sturen, met allerlei verschillende BTW's e.d. De uitzondering van jouw voorbeelden daargelaten, maar zulke importeurs is geen lang (importeurs)leven beschoren.

Dat van die verschillende prijzen kan waar zijn (is mij niet bekend), maar waarschijnlijk hebben we het dan niet meer over ex-works (vanaf fabriek/wijnproducent) prijzen, maar franco thuis geleverd. De transportkosten, accijnsaangifte, BTW, etc. worden immers in geval van ex-works door de importeur geregeld en betaald. Waarom zou iemand in bv. België dan meer of minder betalen voor alleen de fles met inhoud?

Dan de BTW: bij mijn weten ligt dit iets genuanceerder. Als een Belg (particulier)bij een Nederlands bedrijf iets bestelt en afhaalt, moet hij idd BTW betalen. Maar bij leveringen aan een bedrijf is de BTW toch 0%? Dus hoeft de wijnproducent hier zich het hoofd ook niet over te breken als hij een goede importeur heeft.

Je merkt het al, ik ben nog niet overtuigd. Desondanks wens ik je alle succes met deze nieuwe uitdaging!

Hartelijke groet,

Jan

• ralph

Beste Jan,

Het punt is dat meer dan 95% van de producenten nou net die importeur niet weet te vinden die voor de distributie in andere lidstaten kan zorgen.

Ik heb het mbt de accijns en de BTW, over consumentenprijzen. Dus ik praat niet over intra communautaire leveringen met BTW nultarief.

Bij afstandverkopen van accijnsgoederen aan particulieren binnen de EU geldt, dat de verkopende partij het accijnstarief en BTW tarief van het land van bestemming in rekening moet brengen. Sterker nog: ze moeten ook nog in dat land worden afgedragen. Leuke administratie. :-)

Doe je dat niet, dan heb je kans dat er vanuit een lidstaat aan de Nederlandse fiscus een verzoek wordt ingediend voor een naheffing.

Om het allemaal nog complexer te maken: de verzendkosten die berekend worden, geldt het BTW tarief van het land van verzending.

Dus, als producenten geen importeurs kunnen vinden en toch willen exporteren en bovendien niet alle bovenstaande rompslomp willen hebben, zijn ze binnen een week in business in de hele EU.

gr, Ralph

• Ruud Göebel

Beste Ralph, ik lees: Ik heb het mbt de accijns en de BTW, over consumentenprijzen. Dus ik praat niet over intra communautaire leveringen met BTW nultarief.

Bij afstandverkopen van accijnsgoederen aan particulieren binnen de EU geldt, dat de verkopende partij het accijnstarief en BTW tarief van het land van bestemming in rekening moet brengen. Sterker nog: ze moeten ook nog in dat land worden afgedragen. Leuke administratie.

Doe je dat niet, dan heb je kans dat er vanuit een lidstaat aan de Nederlandse fiscus een verzoek wordt ingediend voor een naheffing.

Om het allemaal nog complexer te maken: de verzendkosten die berekend worden, geldt het BTW tarief van het land van verzending.

Dus, als producenten geen importeurs kunnen vinden en toch willen exporteren en bovendien niet alle bovenstaande rompslomp willen hebben, zijn ze binnen een week in business in de hele EU.

Dit zijn derhalve feiten! En dat ga jij nu dan even oplossen? Voor weinig!? Als dat je gaat lukken, neem ik mijn allerdiepste petje voor je af!!

Ruud.

• ralph

Beste Ruud,

Sterker nog: het IS al opgelost. Een producent hoeft alleen maar het contract te tekenen en alles gaat vanzelf. Ook nog eens tegen een ‘no cure no pay’ fee. De producent loopt geen enkel risico.

Echter, er zijn pas 10-15 producenten aan boord (w.o. een paar mondelinge toezeggingen) dus het èchte werk moet nog komen….

Ik zat bij Savelberg naast jou en weet hoeveel je van Napa houdt. Als er 100 producenten aan boord zijn dan mag jij dat petje pas afnemen en open ik een fles Harlan die wij dan samen opdrinken.

groeten, ralph

• Mathieu Wechseler

Inderdaad heeft of “had” 1855.com dat heel goed voor elkaar. Ik weet trouwens niet hoe ze ervoor staan, maar ik krijg zeker nog 2 mailtjes per week van ze met de ene super VIP-aanbieding na de andere.

Als ik het goed begrijp, Ralph, dan wordt het een soort transitohandel. Of vergis ik me daarin?

Hoe dan ook, wens ik jullie heel veel succes met EWS.

Overigens, wat Udo schreef over moeilijke woorden, daar heeft ie wel gelijk in. Als je de content van de EWS-site aan NIMA A-studenten voorlegt, zullen ze er een harde dobber aan hebben, laat staan wijnproducenten. Mijn advies zou ook zijn: vereenvoudig de taal iets, zodat het geheel straks wat begrijpelijker wordt voor de doelgroep.

Amitiés,

Mathieu

• Ruud Göebel

Beste Ralph, ik heb gelukkig een messcherp geheugen en ik zal je aan deze toezegging houden! Die Harlan staat als een dijk.

Ruud.

• ralph

Beste Mathieu,

Dank voor je feedback. Ik ben het voor een deel wel eens met je. Ik denk het probleem dat jij aangeeft zelfs nog een stuk groter is. Het probleem is namelijk dat vrijwel niemand het van papier zal begrijpen, hoe simpel je het ook uitlegt. Het moet vis-a-vis uitgelegd worden en zelfs dan begrijpt de helft niet wat de enorme kansen zijn die hier uit voort kunnen vloeien. Dat vind ik ook helemaal niet gek.

Ik geloof ook namelijk niet dat er uberhaupt producenten zullen zijn die naar aanleiding van de website zullen zeggen: ‘oh, laat ik dat nou eens doen’. De website is derhalve ook niet primair bedoeld als klantenwerver, omdat de werving via internet in mijn ogen zowiezo een onbegonnen zaak is. Een producent moet het verhaal horen en als het kwartje niet binnen een kwartier valt, dan kun je beter ophouden. Althans, zo is mijn ervaring tot zover.

We zijn wel een complete film aan het ontwikkelen om het verhaal en alle processen tot in detail te verduidelijken. Deze wordt tzt op de site geplaatst, maar omwille van concurrentie overwegingen waarschijnlijk achter login en password.

De bal moet gaan rollen. Het is m.i. overduidelijk een ‘kritieke massa /vliegwiel - spel’

gr, Ralph

• Olaf

en er is een legio consumenten/wijnliefhebbers die een wijn ergens gedronken heeft en daarna gaan kijken op het internet waar ze hem het goedkoopst kunnen aanschaffen…..

• John Copier

Ralph,

Prachtig initiatief. Ga nu niet al je kruit hier op het forum verschieten en alles uit de doeken doen. Dit zou voor Perswijn een prachtig verhaal opleveren. Omdat het uiteindelijk ook succesvol moet zijn is het zaak voor Perswijn met enige regelmaat te bekijken hoe dit llopt. (Hoeft voor mij geen Perswijn te zijn en kan elk ander wijntijdschrift zijn). Wanneer je alles zo leest vraag je je toch af waarom dit niet eerder is uitgevonden. Maar dat is met alles. Hiermee wordt de verkoop van wijn ook wetenschap. En wetenschappers hebben een zeer belangrijke eigenschap; “zij onderzoeken alles, ook het ongerijmde”. Geweldig Ralph, wanneer dit van de grond komt dan zijn er alleen maar winnaars. Mijn onderbuikgevoel zegt dat de huidige maatschappelijke financieel economische problemen wel eens een goede voedingsbodem kunnen blijken te zijn.

John