Beste Ralph, ik lees: Ik heb het mbt de accijns en de BTW, over consumentenprijzen. Dus ik praat niet over intra communautaire leveringen met BTW nultarief.
Bij afstandverkopen van accijnsgoederen aan particulieren binnen de EU geldt, dat de verkopende partij het accijnstarief en BTW tarief van het land van bestemming in rekening moet brengen. Sterker nog: ze moeten ook nog in dat land worden afgedragen. Leuke administratie.
Doe je dat niet, dan heb je kans dat er vanuit een lidstaat aan de Nederlandse fiscus een verzoek wordt ingediend voor een naheffing.
Om het allemaal nog complexer te maken: de verzendkosten die berekend worden, geldt het BTW tarief van het land van verzending.
Dus, als producenten geen importeurs kunnen vinden en toch willen exporteren en bovendien niet alle bovenstaande rompslomp willen hebben, zijn ze binnen een week in business in de hele EU.
Dit zijn derhalve feiten! En dat ga jij nu dan even oplossen? Voor weinig!? Als dat je gaat lukken, neem ik mijn allerdiepste petje voor je af!!
Ruud.