De prikbord Sylvaner discussie

• Willem Booij

Beste Prikkers,

wordt deze posting de moeder aller Sylvaner discussies? Of wordt dit een doodlopende posting zonder reacties..

Op het wijnplein valt een 2-tal artikekelen van de hand van JB te lezen welke als start kunnen dienen voor deze discussie, ik ga het artikel hier niet kopieren anders krijgt ons de heer JR op ons dak en dat wilt ons ook niet.

Recent dronk is met ons John een Sylvaner van Furst Lowenstein en deze maakte op mij een onvergetelijke indruk, ik proef de wijn nog..

Ik proef vakmatig regelmatig een Sylvaner van een uitstekende producent, echter meestal is dit vrij jong. De wijn met ons John gedronken was al 6 jaat oud.

John B. schrijft in zijn artikel over de haalbaarheid van het behalen van een “grand cru” status voor de Sylvaner, ik geloof daar wel in. Jullie ook?

En zo ja waarom denken jullie dat het mogelijk is?

Ik ben van mening dat de wijnen van de Sylvaner een uitstekende maaltijd begeleider is maar ook op zich zelf geweldige wijnmomenten kan opleveren. Wie heeft concrete ideeen? Eel?

Ik wil wel een Sylvaner proeverij organiseren met als thema:

Is Sylvaner een Grand Cru en een wijn voor opleg geschikt?

Is er belangstelling voor prikkers en zijn we met elkaar in bezit van een breed aanbod in winzers en jaargangen?

Ik hoor het wel..

• Willem Booij

enige basis kennis:

Silvaner - Sylvaner - Grüner Sylvaner - Sylvaner Verde

Berget is van mening dat deze wijnstok afkomstig is uit het Centrale Rijndal (Duitsland), maar hij vergeet niet ie vermelden, dat anderen Stiermarken (Oostenrijk) als het meest waarschijnlijke stamland beschouwen. Goethe op zijn beurt benadrukt in de ‘Ampélographie’ van Viala en Vermorel (1901), dat de meeste wijnkundigen deze wijn afkomstig achten uit Transsylvanië (Roemenië).Maar hij gaf tevens uitdrukking aan zijn eigen mening, dat het land van herkomst van deze wijnstok inderdaad Oostenrijk moet zijn.

Op het ogenblik is de Sylvaner een veel voorkomende wijncultuur, vooral in Centraal Europa (en dit breidt zich zover uit, dat deze zelfs voorkomt in het Franse Departement van de Mosel en de Bas-Rhin en tot het noordelijke en centrale deel van het Italiaanse schiereiland), maar hij komt eveneens voor in Rusland en Californië.

Deze variëteit staat ook bekend onder de naam Crüner Sylvaner of de Silvaner gris, op grond van de lichtelijk grijze tint die het vruchtvelletje soms vertoont.

De rank top middelmatig gespreid, donzig, geelgroen; jonge topblaadjes enigszins gegolfd, licht donzig; bleekgroen met goudgele tinten, soms enigszins rossig aan de randjes; ook de onderste blaadjes zijn gegolfd, lichtgroen en vertonen een borstelige nervatuur aan de onderkant van het blad.

Blad vrij klein, zo goed als rond, gaaf of drielobbig; stengelinplant V- of U-vormig; bovenste zij-inhammen smal en open; de bovenste bladlob is scherphoekig; tobben blijven wat vaag, overlappen elkaar enigszins, de bladschijf is enigszins gegolfd; de bovenkant van het blad is lichtgroen, ondoorzichtig en vertoont allerlei blaasjes; de onderkant is zeer lichtgroen, terwijl de nerven nogal borstelig zijn, groen met een roodachtige basis en verder niet erg duidelijk; de gezaagdheid van het blad is klein van formaat, stomp, met bolle randjes,wel regelmatig.

Bladstengel kort, glad, dun, rossig groen.

Tros klein (10-12 cm), cilindervormig, vaak gespreid, tamelijk dicht; de steel niet erg lang, niet verhout, vruchtsteeltjes kort en groen; vruchtbodem tamelijk verdoken, groen en wrattig; vruchtvoetje klein en groen.

De druif middelgroot (gemiddelde doorsnede 14,4 mm), rond of enigszins eivormig (kan ook veroorzaakt worden door de onderlinge druk van de druiven op elkaar); velletje rijk ‘berijpt’, groengeel, dik, zacht, gevlekt met een duidelijke navel; vruchtvlees mals met een zeer eigen smaak.

Pitjes gewoonlijk twee per druif, regelmatig van vorm en middelgroot.

Takken tamelijk kort, niet erg vertakt, doorsnede enigszins elliptisch; gladde bast, leden kort (6-7 cm); knopen niet erg opvallend, roodbruin van kleur. Kweekkwaliteiten en -gedrag behoorlijk sterk en behoorlijk productief; onderste vruchtdragende rank ontspruit aan de tweede knoop; gemiddeld aantal bloemtrosjes per scheut: 1-2; vruchtbaarheid van de uitlopers: geen; weerstand tegen plantenziekten en andere ongunstige beïnvloedingen: behoorlijk goed. Deze wijnplant is wel enigszins ontvankelijk voor schimmelziekten.

Rijpt iets eerder dan de Riesling en is bijzonder geschikt voor delicate droge wijn.

De middelgrote druif heeft een neutraal boeket met zachte zuren en geeft een stevige droge wijn. Typische geuren van kruisbessen, hooi, peren, karamel en rook van gebrand hout of getoast brood.

• john

Hey Willem,

Ik doe graag mee. Ken de Sylvaner eigenlijk helemaal niet zo goed, maar deze Asphodil van Fürst-Löwenstein is helemaal mijn ding! Waanzinnige wijn waar ik het afgelopen jaar al diverse keren enorm van uit mijn dak ben gegaan. Weet nog goed dat ik een magnum van deze wijn meenam naar een diner aan de chef's table van de Librije. We waren met 16 personen en hadden 20 magnums bij met topwijnen. Therese proefde alles voor en had de vrije hand in de volgorde….na het voorproeven kwam ze mij even in mijn oor fluisteren dat de Fürst Löwenstein niet uitgeschonken werd omdat hij mee ging naar huize Boer……:D kortom: ze was er weg van!

Maar ere wie ere toekomt: Ik heb deze wijn leren kennen via de sommelier van restaurant Le Defi in Sprang-Capelle. Net zoals al mijn Oostenrijkse ontdekkingen trouwens! Michael, nogmaals bedankt!

Willem, laat maar weten hoe en wat en ik doe mijn best om zoveel mogelijk top sylvaners mee te nemen….

Hasta Luego

John

• Cor Balfoort

Was vanmiddag op een proeverij en maakte daar kennis met de Frankenwijnen van een meneer Hans Wirsing. Daar zaten Sylvaner trocken Grosses Gewächs wijnen bij en die zijn bepaald wel serieus te noemen. Maar Frankenland is ook wel een bijzonder terroir voor deze druif, die ik in andere gebieden vaak wat weinig uitgesproken vind, en doorgaans geen niveau vindt bereiken dat ik met grand cru zou associëren. Maar dit was jammiejammie.

Cor

• Willem Booij

Cor,

jij hebt er voor doorgeleerd :D

Dus wat maakt het terroir in Frankenland geschikt voor het maken van een topwijn van de Sylvaner druif?

Hans Wirsching (juiste schrijfwijze) Furst Lowenstein, Zenthof en in de Elzas Schaetzel zijn de wijnboeren welke mijn referentie kader vullen.

gr

• Patrick Woesthoff

Willúúúm

3 jaar gelee liep ik met Mat bij een overzichtsproeverij van Provignoble tegen een aantal prachtige Sylvaners aan

Domaine Weinbach - Faller (Kayserberg)

Sylvaner Réserve 2001

Clos des Capucins

Samen met Mathieu ff doorgeproefd.

Prachtig mineralig, zweempje petrol, licht kruidig en een heerlijk (op en op rijp) zuurtje.. juuuummm

Deze wijn lag samen met nog veel meer andere “toppers” in een TON !!

€ 2,50 per fles welteverstaan. 12 halen 10 betalen.. :+ gheghe

heb helaas naks meer liggen :-(

ciao

Pat.

• Gert Maas

Ik geloof zeker in de potentie van Silvaner en doe daarom graag mee. Erg toepasselijk om een grote Silvaner proeverij te organiseren aangezien dit jaar 350 jaar Silvaner in Duitsland wordt gevierd.

Omdat ik zelf Duitse wijnen importeer komen er zeer regelmatig Silvaners op mijn pad. Van verscheidene Silvaners die ik zelf voer heb ik 2 of 3 verschillende jaargangen voorhanden.

De meeste van de Silvaners in mijn eigen voorraad komen uit Franken en Rheinhessen. Het lijkt me goed om een zo breed mogelijk aanbod bij elkaar te krijgen, uiteraard inclusief de Elzas.

Kortom, zet mij maar de op lijst!

Gert.

• Jacob Molendijk

Het eerste artikel van JB op Wijnplein was wel vermakelijk maar over Silvaner steek je er weinig over op.

De opmerking dat zo’n reis de gelegenheid is voor de journalist om van alles over silvaner te weten te komen wat nooit in de boeken te lezen valt, mij natuurlijk vol spanning naar het tweede deel deed uitkijken.

Maar als ik daar dan de vraag - wordt de Duitse Silvaner ooit een “Grand Cru” lees - dan verbaas ik me toch echt.

Immers in Franken heeft Silvaner allang de status van “Grosses Gewächs”, de genoemde Asphodil van Fürst Löwenstein is een Silvaner Großes Gewächs" .

Blijft dus de vraag of Silvaner in Rheinhessen de status van GG zal bereiken.

Het door JB geciteerde diplomatische antwoord van Philipp Wttmann is heel duidelijk - voorlopig niet.

In tegenstelling tot Franken is er in Rheinhessen maar een klein aantal Winzer die een Silvaner heeft die hiervoor in aanmerking komt. Na Wittmann, Wagner-Stempel en Keller misschien nog Battenfeld-Spanier of Gutzler?

Daarnaast is er voor de wijnboer, naar mijn mening, bij de huidige economische situatie al alle hens aan dek nodig om de Riesling GG zoals MORSTEIN, HEERKRETZ, HUBACKER met een verkoopprijs van € 30+ aan de man te brengen.

Interessant is zeker de vraag is een droge topsilvaner uit Franken c.q. Rheinhessen een wijn is die voor opleg geschikt is ?

Hierbij denk ik aan een periode van 10 maximaal 15 jaar.

Graag doe ik mee aan het opzetten van een dergelijke proeverij.

Wat de Franken silvaners betreft misschien interessant om gelijk de verschillen tussen de drie delen van Franken, met ieder zijn eigen terroir, me te nemen.

Buntsandstein in het westen ( Mainviereck)

Muschelkalk in het midden ( Maindreieck)

Keuper in het oosten ( Steigerwald)

Wiilem ik neem per separate mail kontakt op hoe verder.

Groet,

Jacob Molendijk

RieslingPartners&Co

• wim

Schrijfwijze:

Silvaner voor Duitse exemplaren en Sylvaner voor Elzas wijnen.

JB heeft alleen totaal niet begrepen dat in Franken de Silvaner al geclasseerd is voor het Grosses Gewächs.

Niet erg slim lijkt mij?

• john

zeg je nou Elzas? ben je nou helemaal van de pot gepleu…? Schiet op…NAAR BED!

Hasta Luego

John