De prikbord Sylvaner discussie

• Willem Booij

Heren,

het gaat ergens op lijken :D

Laat mij helder zijn dat jet artikel van JB voor mij met name wordt gebruikt als trigger voor deze discussie. Ik ben het gedeeltelijk met Jacob eens als je naar de inhoud kijkt. Ik vond het artikel zelfs vermakelijk worden toen ons “orakel” er ook in naar voren kwam, dat het orakel een discussie met een wijnboer kreeg als door JB omschreven verbaast mij niets :D

maar daar gaat het niet om..

Ik leer nu al weer bij, maar ben nieuwsgierig of er onder ons kenners zijn welke iets specifieks kunnen vertellen over het “terroir” van/voor de Sylvaner, de karakter eigenscahppen van de Sylvaner en de technieken van de Winzers. Gebruiken ze allemaal natuurlijke gisten, fabrieksmeuk of beide?

gr

• john

nu je toch zo kritisch naar de juiste schrijfwijze kijkt heb ik hier nog wat umlautjes voor je……. “ ” ………..kan je ze op furst lowenstein plakken……:D

Grüss Gott

John

• Robèrt Koopman

Altijd interessant om iets te leren op het prikbord!

Ga vooral verder met deze wijnen, zijn redelijk onbekend voor mij.

Weet nog wel van lang geleden dat ik deze druif al dronk in Luxemburg.

Die zullen uiteraard niet van de kwaliteit zijn als de wijnen die hier nu langs gaan komen.

Ik blijf het draadje volgen!

M.v.g,

Robèrt

• romke van dijk

Willem,

Mooi plan, ben heel graag van de proefpartij, neem graag een Sylvaner/Silvaner uit Nieuw Zeeland mee.

Groet,\

romke

• Albert de Jong

Mijnheer Booij,

Voor alle duidelijkheid mijn naam is gewoon: Albert de Jong

Verder wil ik wel even kwijt, naar aanleiding van JB op WP, dat ik met Teschke in discussie was over zijn geweldige 2003 Sylvaner en dat hij die alleen maar gemaakt kon hebben door “ervan af te blijven”. Dit glas is namelijk uniek en weer een bewijs dat juiste 2003 wijnen uitzonderlijk zijn!!

Helaas verhinderde een collega de verdere discussie maar we hebben afgesproken dat we op (zeer) korte termijn verder praten op zijn wijngoed.

Deze man heeft uitzonderlijke ideeën en hij was ook niet aangeschoten, alleen zeer gedreven in zijn expressie!

In Drankendetail later veel meer over Silvaner: schrijfwijze, klonen, geschiedenis, rijpingcapaciteit, vinificatie, wijngaarden, terroir ect.

• romke van dijk

Gaaf Albert,

Alle informatie is meer dan welkom.

Hartelijke groet,

romke van dijk

• Felix Warners

Hallo Willem,

Mijn broer en ik zijn graag van de partij als er zo'n proeverij plaats vindt.

groeten,

Felix

• Ronald Heijden

Morgen Willem,

Als er nog een plaatsje over is (desnoods op een keukenkruk) ben ik gaarne van de partij. Weet niks van Silvaners af maar ben bereid om te leren.

Ronald

• Willem Booij

Voordat een ieder mijn bericht anders gaat invullen dan ik bedoelt..

ik ga een proeverijtje doen zoals ik het wil hebben, daarbij houdt ik geen rekening met andermans wensen..

dus:

- Maximaal 8 deelnemers ( 7 plaatsen vrij dus naast mijn )

- louter Silvaner en dan absolute top, minimaal 5 jaar oud

- naast absolute top GV en type Rhone weelderig wit (beide minimaal 5 jaar oud)

- inclusief diner 4 gangen

- geen zoektocht naar diepe kennis omtrent Silvaner, maar liefhebbers welke de top willen vergelijken en op waarde schatten

- ik selecteer de evt. deelnemer (criteria is de wijn 50%, 50% de persoon)

Gr

-

• Pierre

In de discussie tot nu toe over Silvaner mis ik - of ik moet er overheen hebben gelezen - het sleutelwoord: rendement.

In mijn beleving is Silvaner alleen maar de moeite waard bij producenten die het rendement halveren, helaas met verdubbelde prijzen tot gevolg.

Hoeveel consumenten nemen een prijs van 20, 25, 30 Euro voor lief?

———————————————————————————–

De ‘Ajax - Feijenoord’ strijd tussen Duitsland en Elzas zet Alto Adige - Südtirol (voor de gelegenheid omgedoopt tot Heerenveen) ten onrechte in de schaduw met betrekking tot Silvaner. Heb een heel prettig exemplaar geproefd!

———————————————————————————–

Zou Silvaner niet echt een lollige druif zijn om in Zuid Limburg te verbouwen? Müller Thurgau doet het hier wel aardig, maar echt super spannend wordt het met MT zelden.