legendarische Pessac blanc proeverij

• Peter vdB

Kijk, D. zo ken ik je weer. Als altijd: geweldige aantekeningen! En verdomd, ik moet die witte Pessac Leognan gaan aanvullen in de kelder. Duurt het nog tot mij zestigste voor ik ze een beetje op dronk krijg ;-(

• Hendrik

Prachtig leesvoer heren!

mijn vriendelijke dank

Hendrik

• D

Merci Peter.

Wat betreft het ouderingspotentieel van witte Pessacs: dat is enorm. In ieder geval wat betreft de ‘hogere huizen’.

Maar als je in ogenschouw neemt dat zo'n Chateau Bouscaut 2002 (een chateau dat in België vrij eenvoudig en voordelig te verkrijgen is) door iedereen als goed tot zeer goed werd beoordeeld…dan snap je dat wachten tot je zestigste niet persé aan de orde hoeft te zijn!

Groet,

D.

• Ronald Heijden

Beste heren ,

Het werd inderdaad weer een legendarische proeverij voorzien van de alom bekende brabantse gastvrijheid. De mensen , de wijnen , de tuin , het eten en de zon op ons bolletje maakte het tot een happening. De Pessac-Léognan was voor mij een totaal ontgonnen gebied en dan is het ontzettend leerzaam om nu een hele line-up te kunnen doorproeven. Qua punten kan ik de puntenverdeling van Peter Z. grotendeels volgen , aan de puntentelling van mij heeft toch niemand wat dus die laat ik maar achterwege :) Domaine Chevalier is niet helemaal mijn ding maar vanaf jaargang 2003 slaat men een andere weg in die mij zeker wel kan bekoren. Mijn favoriete PL wijn was de Smith Haut Lafitte 1999. De Pavillon Blanc 2001 sprong er voor mij uit bij het overig wit. Waar ik helaas nog steeds geen antwoord op heb gekregen na deze proeverij is de vraag hoe men het hier voor elkaar krijgt om Sauvignon Blanc zo lang te laten ouderen. Voor mij staat Sauvignon Blanc gelijk aan jong drinken (1-3 jaar) en genieten van het frisse fruit/zuren spel. Na deze tijd vlakt de wijn vaak af en kan ik er geen vreugde meer aan beleven. In de PL krijgt men het echter voor elkaar dat sommige wijnen na 15-20 jaar nog steeds goed drinkbaar zijn er er zelfs op vooruit zijn gaan. Is dat het terroir ? , de eeuwenoude kennis van deze druiven in dit gebied ? , het juiste houtgebruik ? Hoor het graag nog van de kenners.

Klaas nogmaals bedankt voor de toporganisatie.

Groeten,

Ronald Heijden

• chrisW

Het was echt een fantastische proeverij op de mooie zondagmiddag. Hulde aan de organisatie!

De mooiste witte wijnen waren voor mij de Pavillon Blanc 2001, Laville HB 1988, Domaine de Chevalier 1988, Aile d’Argent 2002 en de Haut Brion 2004. Alle scoorde ik tussen de 92 en 94 puntjes op mijn uiterst subjectieve schaal. Van de rode wijnen was de Beaucastel 1990 echt “mijn wijn”, hetgeen mensen die mij kennen niet zal verbazen. De Lynch Bages 2000 was heel goed, maar nog veel te jong en zelfs door zijn enorme kracht nog moeilijk te beoordelen.

Ik denk dat door de omvang van de proeverij en het blinde karakter waarschijnlijk een aantal witte wijnen wat minder uit de verf is gekomen dan wat de wijnen zouden kunnen bieden als je jezelf rustig een avond terugtrekt met een volle fles. Dit gold denk ik voor alle wijnen die wat minder expressief en krachtig waren in de neus, waaronder veel Domaine de Chevaliers en de als laatste geserveerde uiterst delicate Haut Brion 2004 (waarvan het proeven van deze zeldzame wijn natuurlijk alleen al een groot hoogtepunt is). Vanuit dezelfde gedachte denk ik dat enkele jaargangen van Carbonnieux ook als héél hoog gewaardeerde wijnen uit de proeverij naar voren hadden kunnen komen omdat deze net als de aanwezige witte wijnen van Margaux en Mouton toch net een wat meer “punch in your face” gehalte hebben.

De enorme ouderingscapaciteiten van witte pessacs kwamen duidelijk naar voren. Los van dat enkele Domaine de Chevaliers misschien nog te jong waren, vraag ik me door de proeverij af of deze wijn niet een voordeel zou kunnen hebben van het doorbrengen van enkele uren in een karaf en het niet te koud serveren. Ik ga voor de zekerheid in ieder geval die paar kistjes die ik heb van 2001 en 2002 weer dichtspijkeren en in de komende 10 jaar denk ik maar niet meer openen.

Ik heb ook nog even mijn proefnotities doorgebladerd van een proeverij enkele weken geleden waar ruim een twintigtal witte Pessacs geproefd konden worden. Mijn hoogste scores gingen toen naar wijnen uit 2006, waarbij ik de hoogste score gaf aan de Domaine de Chevalier. Deze was toen mooi expressief (natuurlijk minder dan de carbonnieux), veel meer dan vrijwel alle oudere chevaliers afgelopen zondag, en had heel veel licht citrusfruit en reeds heel beschaafde heel edele houttonen in de neus. De afdronk was heel lang en fris met nog veel fruit en ook reeds goed geïntegreerd hout (en ik hou niet van heel veel hout; een afwijking die ik heb overgehouden uit mijn allereerste wijnavonturen waarbij ik in eerste instantie een voorliefde ontwikkelde voor oude stijl rioja met meer hout dan druiven).

De Carbonnieux, Larrivet-HB, Malartic Lagraviere en de SHL 2006 scoorde ik op die proeverij ook vrij hoog en bij het doorlezen van mijn notities zie ik dat ik van alle huizen (ook Latour Martillac, Haut Bergey, La Louviere, Bouscaut en de Fieuzal) het jaar 2006 een hogere score gaf dan het andere oudere jaar dat ze lieten proeven. Dit andere jaar was naar vrij keuze en varieerde van 1998 tot 2004. Zondag hebben we geen jonge wijnen gedronken en roemde we de ouderingskwaliteiten, maar ik denk dat je deze wijnen ook perfect heel jong kunt drinken en dat sommigen dit wellicht zullen prefereren boven wat geouderde exemplaren. Ik heb het verzuimd bij mijn 2001 en 2002s, maar als ik weer jonge jaren van Domaine de Chevalier ga kopen dan zal ik zeker ook wat flessen in de eerste twee jaar opentrekken.

Nogmaals veel dank aan de organisatie en aan de mede-wijndebielen die er op eerste pinksterdag een mooie wijnbeleving van hebben gemaakt!

ChrisW

• Paul Brasz

Zal een combinatie zijn van wat jij op noemt, en aan de leeftijd van de stokken, in de wijngaard zeer selectief te werk gaan, en het gebruik van natuurlijke gisten.

Gr. Paul

Ronald Heijden schreef:

>

> Beste heren ,

>

> Het werd inderdaad weer een legendarische proeverij voorzien

> van de alom bekende brabantse gastvrijheid. De mensen , de

> wijnen , de tuin , het eten en de zon op ons bolletje maakte

> het tot een happening. De Pessac-Léognan was voor mij een

> totaal ontgonnen gebied en dan is het ontzettend leerzaam om

> nu een hele line-up te kunnen doorproeven. Qua punten kan ik

> de puntenverdeling van Peter Z. grotendeels volgen , aan de

> puntentelling van mij heeft toch niemand wat dus die laat ik

> maar achterwege :) Domaine Chevalier is niet helemaal mijn

> ding maar vanaf jaargang 2003 slaat men een andere weg in die

> mij zeker wel kan bekoren. Mijn favoriete PL wijn was de

> Smith Haut Lafitte 1999. De Pavillon Blanc 2001 sprong er

> voor mij uit bij het overig wit. Waar ik helaas nog steeds

> geen antwoord op heb gekregen na deze proeverij is de vraag

> hoe men het hier voor elkaar krijgt om Sauvignon Blanc zo

> lang te laten ouderen. Voor mij staat Sauvignon Blanc gelijk

> aan jong drinken (1-3 jaar) en genieten van het frisse

> fruit/zuren spel. Na deze tijd vlakt de wijn vaak af en kan

> ik er geen vreugde meer aan beleven. In de PL krijgt men het

> echter voor elkaar dat sommige wijnen na 15-20 jaar nog

> steeds goed drinkbaar zijn er er zelfs op vooruit zijn gaan.

> Is dat het terroir ? , de eeuwenoude kennis van deze druiven

> in dit gebied ? , het juiste houtgebruik ? Hoor het graag nog

> van de kenners.

>

> Klaas nogmaals bedankt voor de toporganisatie.

>

> Groeten,

>

> Ronald Heijden

• Klaas Vaak

Hoi Chris,

dank voor je mooie woorden en weloverwogen commentaar. Ik kan me heel goed vinden in je verhaal.

Ben het helemaal met je eens dat de Chevaliers door de opzet van de proeverij mogelijk met een achterstand aan de race begonnen. Dit zijn wijnen die, ten eerste, de meeste tijd nodig hebben om tot volle wasdom te komen en vervolgens zijn ze ook nog in een klassiekere, strengere, meer gecorseerde stijl gemaakt. Het is een wijn waarin je daadwerkelijk op zoek moet naar de subtiele smaakindrukken en waar de ontwikkeling in het glas gedurende de avond een reis op zich vormt. Op een proeverij als deze is er natuurlijk de gelegenheid niet om, zoals je suggereert, jezelf terug te trekken met een fles, een glas en een zee van tijd.

Op deze middag lieten ze zich soms lastig doorgronden en werden regelmatig door hun meer flatteuze conculega's overdonderd. Toch denk ik dat veel deelnemers de kwaliteit en het potentieel van het huis erkenden en wellicht in de toekomst met een gerijpte witte Chevalier een avondje op de bank (of beter nog: aan de dis) doorbrengen.

En uiteindelijk kan het natuurlijk ook gewoon zo zijn dat men niet warm wordt van deze stijl; ook prima.

W.b. het decanteren: ik weet het niet. Ik kan me voorstellen dat de jongere jaargangen (in een duidelijk andere, lees modernere, stijl) daar momenteel van op zouden knappen. Alhoewel dat ik vermoed dat het verschil niet echt groot zou zijn. Ik opende alle wijnen tussen 11 en 12 's ochtends en de Chevaliers van 2002, 2003 en 2004 stonden dus al 4 tot 6 uur open.

De temperatuur was inderdaad lastig op deze zonnige dag. Mijn indruk was dat de wijnen zeker niet te koud op tafel kwamen (ik schat een graad of 12) en soms zorgde de zon voor een snelle opwarming :D

Tenslotte ben ik het met je eens dat je de kisten 2001 en 2002 maar even moet vergeten en dat het uitermate leerzaam en zelfs heel erg lekker kan zijn om dit soort wijnen in hun eerste jaren open te trekken. Vergeet dan niet even te bellen, ik help je graag mee! :D

Fijne avond,

Klaas :Z

• Robèrt Koopman

WillemG bedankt voor het toezenden van de foto's!

• Roel

Let u vooral ook op de Falschirmjager die ook wat Grote Wijn wilde, maar helaas de landingsplek miste….

• Robèrt Koopman

:D

Ik heb ook geen idee wat het is maar kreeg het zo binnen… :+