Rosé mengen

  • André

    vervolg op : http://www.prikpagina.nl/read.php?f=310&i=103323&t=103323

    Op verzoek zal ik iets van deze proef onthullen, een uitgebreid verslag in de Volkskrant van 20 juni, een dag na de Europese uitspraak over dit onderwerp.

    De test viel in twee delen uiteen 1. het samenstellen van de beste blends met verschillende druivenrassen. 2. Het proeven door een pannel proevers met verschillende achtergrond.

    Best leuk om eens te doen. Als je er bij nadenkt is de witte wijn erg belangrijk, het is 80-90% van de blend.

    Wij probeerden een Bordeaux sauv/-sem, een chenin blanc en een pinot grigio.

    De Chardonnay en gruner veltliner enz. lieten we staan.

    Inderdaad moet je dit met frisse, fruitige witte wijnen doen met enige zuren.

    Als rode wijn gebruikten we een ongehoute Shiraz uit Australië. Vol fruit en krachtig.

    Nu ging het er om de juiste hoeveelheid rood bij te mengen.

    Na enig testen bleek de sauv-sem bij ca. 15% de beste rosé te geven.

    De chenin blanc bij ca. 8%, de pinot grigio ook bij 15%.

    Te veel rood slaat de rosé dood, de frisheid gaat zeker in de neus eruit en er komen natuurlijk bitters en tannines.

    Bij het proeven hadden we totaal 5 blends, waaronder bovenstaande 3.

    Daarnaast drie echte rosés uit de Pays d'Oc en Provence.

    De echte rosés werden bijna door het gehele pannel herkend. Soms ook al aan de kleur. De bleekoranje Provence rosé is moeilijk met blenden te krijgen.

    Toch was de pinot grigio en zeker ook de chenin blanc zeer geslaagd.

    Natuurlijk is dit - als gezegd - geen nabootsing van de werkelijkheid. we werken met gereed product.

    Het lijkt me zeker mogelijk om tot een kwaliteitsniveau van EUR 6 goede rosés te mengen. Betere kwaliteiten lijkt me moeilijk.

    Misschien voor een volgende keer.

    André

  • Robèrt Koopman

    Leuk om te lezen dat Provence rosé moeilijk is na te maken…. :-)

    Maar dat je tot 6 euro een aardige mengrosé kunt maken doet mij meteen denken dat de industrie het zo al maakt?

    Ook al mag het helemaal niet!

    Zou het hier en daar al niet gewoon gedaan worden?

    Of heb ik een te zwarte kijk op de onderkant van de markt?

    Ik lees dat niet alleen Frankrijk het niet wil toestaan, ik heb begrepen dat er ook geluiden in Spanje en Italië zijn waargenomen tegen de mengrosé.

    Misschien moeten we het gewoon niet toestaan, niet elke verandering in regels hoeft tenslotte een verbetering te betekenen?

    Ik heb in de stemwijzers voor morgen er niets over gevonden, het onderwerp staat niet hoog in de verkiezingsprogramma's…. :+

  • Christian Callec

    @ Robert,

    … zeker met chenin blanc, sauvignon blanc, pinot grigio etc. … aangevuld met syrah.

    Een beetje alsof men een rosé champagne wilde proberen na te doen met als druiven sauvignon blanc, cabernet sauvignon en merlot gevinifieerd in wit, het geheel aangevuld met een scheut malbec.

    :D

    Het gaat hier m.i. niet om het namaken, maar om een andere manier van rosé maken.

    Ik erger mij een beetje aan de misleidende berichten vanuit sommige wijngebieden in deze. Alsof men in de Provence geen industriële bochtwijnen kende? Alsof de Loire ook alleen maar top roséwijnen verkoopt, allemaal ambachtelijk gemaakt…

    Met een matig basismateriaal verkrijgt men hoogstens een in de kelder ‘lekker gemaakte’ brouwsel… dat het nou versneden is of als bijproduct van rode wijn wordt gemaakt, bocht is bocht.

    Een mooie rosé vereist goed basismateriaal en een zorgvuldige vinificatie. En ik ben ervan overtuigd dat het versnijden van een goede witte wijn met een scheut goede rode wijn zeker geen bocht als eindresultaat zal geven.

    Het gaat hier niet zozeer om de techniek, wel of niet versnijden. De bezwaren zijn vooral van economische aard, en die zijn zeker serieus te nemen. Je kunt wel een industrieel product maken op basis van anonieme, overtollige wijnen. Zoiets wordt al decennia door de grote bottelaars gedaan, ook in Frankrijk. Maar dan hoor je natuurlijk geen AOC te krijgen. Als je die krijgt is dat m.i. een zwakte van de eigen controles of een compliment voor het resultaat. Zo lang industriële bocht een AOC kan krijgen omdat het economische, sociale en politieke gewicht van de handel zo groot zijn, dan moet men zijn niet altijd even wijze vingen naar Brussel richten… maar wat meer aan introspectie doen.

    Waar mensen vooral bang voor zijn is dat er een tsunami aan goekope ‘rosé’ wijnen op de markt komt, met name in de supermarkt. Die angst is terecht en het zal hard aankomen.

    Voor mij is het belangrijk dat de consument de KEUZE krijgt, en dat kan alleen als er op het etiket duidelijk te zien is of de wijn ‘traditioneel’ is gemaakt of via versnijding. Maar of het gros van de consument zich daar iets van aan zal trekken, betwijfel ik. Als de prijs en de smaak maar ‘goed’ zijn…

    Wat ons terugbrengt tot de essentie, de grote economische impact, en niet de kwaliteit.

    Maar ik kan mij natuurlijk vergissen…

    M.vr.gr.

    Christian

    (dol op witte, rode, rosé, mousserende, stille, droge, zoete… wijnen met karakter, gemaakt met liefde, kennis van zaken en vooral hardwerk in de wijngaard).

  • André

    Hallo Christiaan,

    Zoals altijd raak je weer een aantal belangrijke zaken.

    1. Mag het wel of niet

    2. Als het wel mag, moet er dan op het etiket een onderscheid zijn.

    Mag je mengen als je weet dat dit een lage kwaliteit rosé oplevert

    Hoe bescherm je de producenten van kwaliteitsrosé, wat dat ook mag zijn..

    (Voor mezelf weet ik dat wel)

    Wil je dat de consument het verschil tussen meng- en “Echte” rosé bij

    aankoop kan zien? Dat is alleen uit bescherming van de

    Er is vraag naar rosé, en een overschot aan witte wijn. Mengen is een

    oplossing. Uit de test bleek echter al dat je van slechte witte wijn geen goede rosé maakt.

    Toprosé maken lijkt mij onmogelijk. Economisch dus wel een oplossing in de

    lagere segmenten.

    Ik denk dat de toestemming er komt. Het is ook in het belang van de Europese productielanden (uitgezonderd een paar productiegebieden).

    Ik vrees dat de consument - die toch niet weet hoe rosé gemaakt wordt - gewooon voor de lekkerste rosé gaat of voor de laagste prijs. Dat betekent dat goedkope saignéerosé's een geduchte concurrentie krijgen. Zij zullen hun kwaliteit moeten verbeteren. De betere rosé onderscheidt zich nu al en zal m.i. niet veel te duchten hebben.

    André

    P.S. Mengrosé per definitie de A.O.C onthouden is natuurlijk een prima oplossing.

    Dat vergt maar een kleine wetsaanpassing.

  • Christian Callec

    @ André,

    Mijn idee…

    Zeker omdat de AOC's op niet al te lange termijn wereldwijd het onderspit gaan delven (in volume) van de cépages wijnen aan de onderkant van de markt. Merken zullen het winnen van dubieuze herkomstbenamingen in de populaire sector. Het is al duidelijk aan de gang. Het gros van de consumenten interesseert het helemaal niet meer waar die wijn precies vandaan komt… Hij/zij wil een ‘chardonneetje’, een ‘merlootje’, een ‘roséetje’, een ‘proseccootje’…

    Het is daarom een illusie om te denken dat deze discussie uiteindelijk alleen over kwaliteit gaat.

    Voor mij is het absoluut mogelijk om een prachtige rosé te maken van blauwe en witte druiven, waarom zou het niet mogelijk zijn om een prachtige rosé te maken van rode en witte wijn?

    Slechte basiswijn zal nooit een kwalitatief hoogwaardig product leveren. Door zo publiekelijk bang te zijn voor deze concurrentie laten de ‘traditioneel’ (wat dat ook mag betekenen) roséproducerende wijngebieden dat zij bang zijn… Waarom eigenlijk? Als zij hun kwaliteit weten te handhaven, mikken ze op een ander publiek.

    Het gros van de consumenten heeft toch geen boodschap aan ‘Provence’ of ‘Loire’… maar gewoon aan ‘goekoop en lekker roseetje’.

    Ik maak mij zelf niet zo veel zorgen voor de producenten van toprosé…

    Maar ja, daar heb je het weer… Wat is het economische, sociale en dus politieke gewicht van pakweg 10-25% van de hele productie aan roséwijnen?

    En het probleem is niet alleen bij de roséwijnen, hoor… Kijk naar een van de meest prestigieuze herkomstbenamingen uit Frankrijk, Champagne. Crisistijden en de zware concurrentie met crémants, cavas, prosecci etc. brengen grote klappen aan de onderkant van de markt. Vorige week is al de eerste CHAMPAGNE onder een eurotientje aangeboden in Zuidfranse hypermarkten… Eerder al Bordeaux en Bergerac voor rond 2 euro…

    M.vr.gr.

    Christian

  • André

    hallo Christiaan,

    Er is plaats voor A.O.C.'s die kwaliteit en typiciteit nastreven. Onderscheid in smaak en kwaiteit. Hoeveel zijn er dat?

    De grote strijd is in de midden - en ondersegmenten. Maar ook voor de duurdere wijnen wordt substitutie gezocht (Champagne inderdaad).

    “Voor mij is het absoluut mogelijk om een prachtige rosé te maken van blauwe en witte druiven, waarom zou het niet mogelijk zijn om een prachtige rosé te maken van rode en witte wijn?”

    Er is qua uitkomst een verschil tussen rode druiven (even) mee laten gisten, of mengen met kant-en-klare rode wijn. Verschil in aroma's taninnes enz.

    Daarom waren wij het na de mengsessie over eens dat een elegante klassiek gemaakte Provencerosé niet met klare rode druiven na te maken zou zijn.

    Er is ook geen witte wijn, die deze smaak benadert, ook al doet men er fruitige rode wijn bij. Dit is mijn idée na zelf een dagje mengen. Misschien kunnen de vinificatiespecialisten hierover uitspraak doen.

    Laat onverlet het economische aspect. Dat we er veel meer drinkbare, zelfs lekkere rosé bijkrijgen. Een verhaal met nuances…….

    André

  • Christian Callec

    @ Aandrée (geintje… mijn naam is ChristiAn, niet ChristiAAn),

    AOC… kwaliteit en typiciteit ZOU een MUST moeten zijn, dat is het zeker niet…

    Verschil in uitkomst m.b.t. tannines en aroma's enz.

    Tja, dat vind ik niet helemaal terecht. Je gaat ervan uit dat men BESTAANDE wijnen gebruikt voor het namaken van BESTAANDE roséwijnen…

    Echter, als de nieuwe wet doorgaat, zal er beslist worden gevinifieerd op dit doel, wijnen die prima kunnen combineren en als eindresultaat een vergelijkbaar product kunnen maken. Ik zou niet weten waarom het wel met andere wijntypes gebeurt en niet met rosé zou kunnen gebeuren. Technisch is bijna alles mogelijk (jammer genoeg voor de puristen als ik).

    Over Provence rosé moet ik je wel teleurstellen… Met mooie basis roussanne/marsanne + grenache/mourvèdre gevinifieerd in blanc, aangevuld met een slok (max. 15%) ‘gris’ van mourvèdre en/of grenache noir, zijn wel uiterst acceptabele resultaten te boeken. Geen ULTRA TOP NIVEAU misschien, maar ik weet het bijna zeker dat zelfs de meest ervaren proevers het niet uithalen.

    Maar ja, de toekomst zal het bewijzen… ;-)

    M.vr.gr.

    Christian

  • André

    Beste Christian,

    Helemaal eens!

    André

  • Christian Callec

    @ André,

    Ineens schiet mij iets te binnen…

    Waarom horen wij nooit iets over een volkomen legale manier van coupage, wijd gebruikt in bijvoorbeeld Spanje, voor het produceren van een ‘clarete’… een rode wijn met 20% witte wijn versneden… Nooit iemand daarover horen klagen… ;-)

    M.vr.gr.

    Christian

  • Olaf

    Ook in de Bandol mag men witte wijn in hun rosé blend gebruiken.

    Uit de Bandol AOC regelementatie mbt rosé:

    Cépages principaux : mourvèdre, grenache et cinsaut

    en dan komen ze….

    “Cépages accessoires : bourboulenc blanc, ugni blanc, clairette Blanc, carignan Noir, syrah. La proportion de chacun de ces cépages ne peut être supérieure à 10 % de l’encépagement. La proportion de l’ensemble de ces cépages ne peut être supérieure à 20 % de l’encépagement. Les vins rosés proviennent de l’assemblage de raisins ou de vins issus de deux au moins des cépages visés au présent paragraphe, dont un cépage principal.”