Rosé mengen

• Christian Callec

Zooooooo is dat! ;-)

M.vr.gr.

Christian

(die zelf erg veel van chocolade en van aardbeien houdt, maar liever niet samen)

• Cor Balfoort

Christian,

Ik ben niet zo'n gistenexpert, maar heb wel eens een demonstratieklasje in Bordeaux gehad waarin wijnen te proeven waren die van hetzelfde druivenmateriaal waren, maar met verschillen cultures vergist. Verder proefden we daar ook chardonnay die met merlot-gist was gedaan, dus kruisgebruik lijkt te kunnen en is uiteraard steeds minder een probleem naarmate de kwaliteit van je basismateriaal lager is.

Dit soort verschillen waren inderdaad frappant en het lijkt dan ook zeker mogelijk om daarmee het geurprofiel van welke wijn dan ook te beïnvloeden.

Volgens mij heb je dan in feite een onderling onafhankelijke beïinvloeding van kleur en geur van een rosé: lekker licht rose van kleur door weinig bijmenging van rode wijn en toch voldoende rode fruitjes in geur en smaak door een deel wit met rood-cultures te vergisten. In dit soort wijnwereld draait alles om controle en beheersing tegen zo laag mogelijke kosten. Een andere gistculture is dan een heel goedkope oplossing, dus het zou me eigenlijk verbazen wanneer zoiets níet gedaan zou worden.

Opnieuw vergisten is weer een andere kwestie. Ik had er overigens nog nooit van gehoord, maar ik ben zeker niet verbaasd. Hardop denkend lijkt het er dan op dat ze vóór zo'n hervergisting de alcohol uit de eerste vergisting afspinnen? Je spint dan natuurlijk veel meer dan alleen alcoholmoleculen uit de wijn, maar het schadelijk effect daarvan is kleiner naarmate de wijn slechter van kwaliteit is. Bij wijnen zonder enige kwaliteit dus geen enkel probleem :)

Cor

• Christian Callec

@ Cor,

Goed van je, van de spinning cones! Had ik zelf niet aan gedacht! Mij werd in Roemenië toen alleen over het ontzuren verteld. De naam op de facturen was heel erg bekend… Ik vond het toen al erg genoeg. Ik heb toen niet eens stil bijgestaan dat bij een nieuwe vergisting ook extra alcohol zou ontstaan… :(

Het kan overigens ook met vacuüm distilleren heb ik begrepen, al dan niet in combinatie met omgekeerde osmose… (zoals bij Pugibet)

Let echter ook op de aard van de afzetmarkt… in de ex-Comecon landen lust men vaak een wijn met behoorlijk restsuikers… dat zal ook zeker bij helpen.

Dank voor je leerzame aanvullingen!

M.vr.gr.

Christian

• John Copier

Eens kijken of dit bericht nu bovenaan de lijst wordt geplaatst.

John