Leuk experiment, André!
Was wel geen rosé, maar heb ooit een klasje van Bollinger gehad waarin we met pinot noir, chardonnay, pinot meunier en vin de reserve aan de slag mochten om een beetje idee te krijgen van de uitdaging waar een beetje ‘champagnebouwer’ voor staat.
Wat mij uit deze en nog wat eigen ervaring hiervan is gebleven: zo snel als je gaat blenden is het qua bouquet even helemaal afgelopen met een mengwijn. Smaken kun je veel makkelijker blenden, lijkt het. Als je een aanvankelijk ‘blinde’ mengwijn echter een half uurtje of zo laat staan, begint zich weer bouquet te vormen. En dat is dan ook ‘mengbouquet’.
Geurtechnisch vond ik dat heel verrassend omdat geurmoleculen doorgaans veel lichter (vluchtiger) zijn dan smaakmoleculen, en op grond daarvan zou je verwachten dat geur dus sneller mengt dan smaak. Misschien iemand die daar een idee bij heeft?
Als je direct na het mengen geproefd hebt, verbaast het me niet dat je panel de ‘echte’ rosé's er vrij makkelijk uitpikte. Een fabrieksgemengde krijg echter even tijd om te assimileren en misschien kun je eens proberen dat na te bootsen door je mengsels een dag later nog eens te proeven? Weet niet of je iets bewaard hebt?
Cor