Rosé mengen

• Christian Callec

Precies… en andersom heb je ook de Côte Rôtie, de Chianti, de Châteauneuf, de … de… de…

En wat zouden de Bordeaux wijnen zonder ‘assemblage’, een chiquer woord voor ‘coupage’…

Zo veel energie, zo veel tijd, zo veel geld om wat precies eigenlijk?

Waar hebben wij het nog over… ?

Afijn…

Dank Olaf!

M.vr.gr.

Christian

• sjaak Kaptein

Uiteindelijk vind ik dit onderwerp een non onderwerp.

Nauwelijks interessant.

Sjaak Kaptein

• Christian Callec

Het onderwerp is inderdaad nauwelijks interessant, beste Sjaak. Helemaal met je eens. Maar het is wel interessant om te zien hoe mensen met specifieke doelen de werkelijkheid weten te vervormen en te manipuleren…

En nee, ik heb het niet eens (echt) over de prognoses van deze Europese avond… :-(

M.vr.gr.

Christian

• Olaf

of zou het in de Bandol misschien een gezamelijke fermentatie zijn van de witte druiven met de rode?

• André

Dat dacht ik ook. Eigenlijk weet ik dat wel zeker.

Daardoor intbreken de tannines. Bij mengen met mouvedre - ook al is het 10% - zou het geen mooie rosé worden.

Zo zie je dat een (Franse) tekst nog verkeerd kan worden uitgelegd.

André

• Cor Balfoort

Leuk experiment, André!

Was wel geen rosé, maar heb ooit een klasje van Bollinger gehad waarin we met pinot noir, chardonnay, pinot meunier en vin de reserve aan de slag mochten om een beetje idee te krijgen van de uitdaging waar een beetje ‘champagnebouwer’ voor staat.

Wat mij uit deze en nog wat eigen ervaring hiervan is gebleven: zo snel als je gaat blenden is het qua bouquet even helemaal afgelopen met een mengwijn. Smaken kun je veel makkelijker blenden, lijkt het. Als je een aanvankelijk ‘blinde’ mengwijn echter een half uurtje of zo laat staan, begint zich weer bouquet te vormen. En dat is dan ook ‘mengbouquet’.

Geurtechnisch vond ik dat heel verrassend omdat geurmoleculen doorgaans veel lichter (vluchtiger) zijn dan smaakmoleculen, en op grond daarvan zou je verwachten dat geur dus sneller mengt dan smaak. Misschien iemand die daar een idee bij heeft?

Als je direct na het mengen geproefd hebt, verbaast het me niet dat je panel de ‘echte’ rosé's er vrij makkelijk uitpikte. Een fabrieksgemengde krijg echter even tijd om te assimileren en misschien kun je eens proberen dat na te bootsen door je mengsels een dag later nog eens te proeven? Weet niet of je iets bewaard hebt? :)

Cor

• Christian Callec

@ Olaf + André,

Je MOET minstens 2 druivenrassen gebruiken waarvan zeker 1 van de verplichte lijst… de wijn kan resulteren van een gemengde vinificatie OF van het assembleren van twee apart gevinifieerde wijnen (staat er duidelijk bij in de tekst van Olaf).

Met andere woorden, niets staat tegen in de AOC Bandol rosé het produceren van een roséwijn door het assembleren van een wijn van grenache noir (principal) vinifié en blanc met een scheut van carignan noir (accessoire) wijn … bijvoorbeeld.

Of dat gedaan wordt, betwijfel ik… maar de tekst van de AOC laat het simpelweg toe.

Dus, waar praten zij nog over in de Provence…

8-)

M.vr.gr.

Christian

• André

Les vins rosés proviennent de l’assemblage de raisins ou de vins issus de deux au moins des cépages visés au présent paragraphe, dont un cépage principal."

Je hebt gelijk Christian, zou dit in de A.O.C. Provence ook staan?

Moet eignlijk wel, want anders zou hier meer mogen dan elders.

Maar ik concludeer niets meer, ik zie zondag veel Roséproducenten in Zandvoort.

Je hoort van mij……

André

• Christian Callec

@ Cor,

Stel: er zijn nu al voorbeelden zat van grote bottelbedrijven die ‘mislukte’ wijnen in bulk kopen, met name te zure wijnen die anders naar de azijnfabriek zouden gaan. Deze worden ontzuurd en verder opnieuw vergist, waarna ze voorzien van een chique habillage met ‘Grand Vin de France’ bijvoorbeeld naar ex-Comecon landen met grove winst worden verkocht. Stel dan dat men voor het produceren van fabrieks ‘mengrosé’ de basiswitte wijn en de basis rode wijn opnieuw zou laten vergisten met toevoeging van suiker en gistselecties die de geur van rode vruchtjes bijvoorbeeld kunnen produceren… Zou dat kunnen?

En als het niet werkt, is het misschien altijd mogelijk om stiekem een beroep te doen op bijvoorbeeld http://www.givaudan.com.

Wat denk je?

M.vr.gr.

Christian

• John Copier

Even Off-topic. Dat geurmoleculen doorgaans veel lichter (vluchtiger) zijn dan smaakmoleculen heb ik vanochtend ook vastgesteld. Heeft dus weinig met wijn te maken. Ik kon een kistje van 4 Kg aardbeien krijgen en vrouwlief had bedacht dit voor vanavond als dessert met lauwwarme chocolade te moeten dippen. Om uit te proberen en natuurlijk voor het lekkere dus wat aardbeitjes schoongemaakt en de chocolade, die ze kant en klaar in een potje had gekocht, even in de magnetron gestopt. Walgelijk. In koude toestand was de chocolade zoals chocolade moet ruiken en smaken maar warm kwam er een vislucht bovenuit. Na een paar minuten was dit weg. Niet te hachelen. Etiket met A t/m Z nummers gelezen en dan wordt het duidelijk. Er gaat wat mij betreft niets boven echte chocolade en al die vooraf bewerkte troep zou wat mij betreft zo het land uit mogen. Terug naar echte chocolade van Callebaut en dan is aardbeien met chocolade een feest in geur en smaak.

John