A Retrospective tasting of the 1989 Vintage in the Loire

• JoostB

A Retrospective tasting of the 1989 Vintage in the Loire

Afgelopen weekend een proeverij gehad op het Engelse platteland, in Pickworth (Stamford). Met 15 personen, waaronder een drietal MW’s, hebben we zo’n 70-tal Loire’s uit dit befaamde jaar geproefd. Het grootste gedeelte van de wijnen is ingebracht door de deelnemers, maar een aantal wijnen zijn gedoneerd door de betreffende wijnboeren. Zo stond er onder andere een ‘volledige’ selectie van wijnen van Huet.

FLIGHT ONE

LOIRE REDS

Clos de Coulaine, Anjou Rouge

Saint-Nicolas de Bourgueil ‘Clos Lolioux’, Jean-Paul Mabileau

Saint-Nicolas de Bourgueil ‘Jarnoterie’, Jean-Paul Mabileau

Bourgueil ‘Cuvée Beauvais’ Pierre-Jacques Druet

Bourgueil ‘Vaumoreau’ Pierre-Jacques Druet

Saumur-Champigny ‘Vieilles Vignes’, Domaine Filliatreau (herkurkt op het domein)

Saumur-Champigny ‘Poyeaux’ Foucault

Chinon, Domaine de Beauséjour

Chinon ‘Clos de l’Echo’ Couly-Dutheil

Chinon ‘Clos de la Dioterie’ Charles Joguet

De rode Loire’s hadden het best zwaar, eigenlijk allemaal in lichte mate ‘over hun top’ , weliswaar nog niet echt in de afdaling, maar toch. De Clos de Coulaine en de Filliatreau zaten nog het mooiste in het fruit ; Foucault en Joguet hadden de beste structuur en waren weliswaar ontwikkeld, maar kwamen nog zeer levendig over. Druet viel een beetje tegen en maakte wat mij betreft zijn reputatie niet waar. De Couly-Dutheil had heel licht kurk… Winnaars waren Foucault en Joguet met 16,5 punt…

FLIGHT TWO

THE BERRY

Sancerre Rouge, Vacheron

Pouilly-Fumé ‘Cuvée Vieilles Vignes – Tradition Culus’ Masson-Blondelet

Sancerre ‘Chavignol – La Grande Côte’ Francis Cotat

Sancerre ‘La Bourgeoise’ Henri Bourgeois

Sancerre ‘Saint-Charles’, Henri Bourgeois

Doorgaans verre van mijn favoriete regio en ik had dan ook bijzonder weinig verwachting bij deze flight. Toch heeft ie me in alle opzichten verbaasd. De Masson-Blondelet stond nog fier overeind, prachtige structuur, helaas wel iets te veel vervelende Sauvignon Blanc facetten naar mijn smaak. De Cotat was een waar feestje, geweldige structuur, hele mooie ingetogen smaak met een overweldigende complexheid. Steeds nieuwe facetten, zelfs na de proeverij bleef deze wijn indruk maken… De la Bourgeoise was ook heel mooi ingetogen, maar wel iets minder complex dan de Cotat. In stijl wel duidelijk overeenkomsten. En de Saint-Charles (een zoete Sancerre !) had helaas een foutje, eerste fles geoxideerd, tweede had kurk ! De winnaar was vanzelfsprekend de Cotat met 18 punten (een absoluut record voor een Sauvignon Blanc)

FLIGHT THREE

TOURAINE

Azay-le-Rideau,

Touraine-Mesland, Demi-Sec, Philippe Brossillon, Domaine de Lusqueneau

Jasnières Jean-Baptiste Pinon 3x

Een beetje rare tussen flight voordat het echte werk zou gaan beginnen. Weinig hoogtepunten, grappig aspect was dat er 3 flessen waren van de Jasnieres van Pinon die op het eerste gezicht hetzelfde leken, één fles had echter een procent meer alcohol en dit was dan ook het enige verschil. In smaak kwamen alle flessen er totaal anders uit. Het vermoeden was de 2 met het laagste alcoholpercentage ‘demi-sec’ waren. Die met het hoogste alcoholniveau kwam er in ieder geval het beste uit, maar deze flight was verder niet bijzonder.

FLIGHT FOUR

MONTLOUIS

Montlouis Moëlleux, Christian Martin

Montlouis ‘L’ Christian Martin

Montlouis ‘Clos Habert’ Francois Chidaine

Montlouis ‘Vieilles Vignes’ Berger Frères, Domaine des Liards

Montlouis Moëlleux, Dominique Moyer

Een lastige flight, wijnen waren allemaal nog fris, hadden een mooie structuur. Mineraliteit was voldoende aanwezig, maar de wijnen mistte allemaal een beetje expressiviteit. Moyer en Chidaine kwamen er bij mij het beste vanaf met 15 punten.

FLIGHT FIVE

VOUVRAY – VARIOUS

Demi-Sec, Caves Mirault

Marc Brédif, Sec

Domaine Vigneau-Chevreau ‘ Tris de Grains Nobles’

Château Gaudrelle ‘Réserve Spéciale’

‘Doux’ Daniel Jarry

Bourillon-Dorleans Moelleux ‘Coulée d'Or’

De eerste echte zoete Chenins stonden hier op tafel. En dat maakte deze flight al tot een waar feestje. Vigneau-Chevreau en Gaudrelle waren aan elkaar gewaagd, prachtige volle zoetheid en een goede ruggengraat in de vorm van de zuren. Overduidelijke botrytus tonen. Op de valreep bleek echter de Bourillon-Dorleans met de eer te gaan strijken in deze flight. Misschien niet de meest herkenbare wijn van Chenin, maar de wijn mooi rijp en perfect in balans… Boter, appelstroop, amandelspijs… Voor mij 18 punten waard.

FLIGHT SIX

VOUVRAY – PONIATOWSKI

Domaine Baudoin Moëlleux

Domaine Baudoin ‘Clos de l’Avenir’ Moëlleux

Domaine Baudoin ‘Aigle Blanc – Vin de Tris’

Duidelijk andere stijl van wijnmaken. Heel elegant en rank. Veel structuur en zuren, waardoor de wijnen absoluut niet zoet overkomen. De Aigle Blanc was met afstand de mooiste met 17 punten.

FLIGHT SEVEN

VOUVRAY – FOUQUET, FATHER AND SON

Demi-Sec, André Fouquet

Moëlleux ‘Grande Année’ André Fouquet

Domaine des Aubusières ‘Grande Année’ Bernard Fouquet

Domaine des Aubusières ‘Sélection Grains Nobles’

Domaine des Aubusières ‘Le Marigny – Sélection Grains Nobles’

De wijnen van André Fouquet (de vader !) hadden het zwaar, beide nog goed drinkbaar, maar ze haalden het niet bij de wijnen van zoon Bernard. De Aubusieres bouwden bijzonder mooi op naar het absolute hoogtepunt de Marigny. In deze wijn ruik en proef je al een beetje de tarte tatin die erbij geserveerd had moeten worden. We zijn duidelijk aangekomen bij de absolute topklasse van Vouvray… Le Marigny 18,5 punt…

FLIGHT EIGHT

VOUVRAY – PHILIPPE FOREAU

Domaine du Clos Naudin Sec

Domaine du Clos Naudin Moëlleux

Domaine du Clos Naudin Moëlleux Réserve

Domaine du Clos Naudin ‘Réserve 1ere Trie’

De Sec was heel correct, zeer mineraal, maar kwam er in het zoete geweld absoluut niet meer aan te pas… De moelleux was bijzonder mooi, maar het echte spel begon pas bij de Reserve. In 1989 heeft Foreau naast de gewone ‘reserve’ ook nog een ‘reserve 1er tri’ gemaakt. En tussen deze twee wijnen ontstond een zeer boeiende competitie. Beide waren bijzonder aan elkaar gewaagd en bij het diner na de proeverij hebben we nog tot in de late uurtjes zitten discussieren over welke van de 2 het beste was. Voor mij was de 1er tri net een treetje hoger dan de gewone Reserve, maar de meeste anderen waren het daar niet mee eens… Dus voor mij : 18,5 voor de Reserve en 19 voor de 1er tri…

FLIGHT NINE

VOUVRAY - DOMAINE HUET

Le Haut-Lieu Sec

Le Haut Lieu Demi-Sec

Le Haut-Lieu Moëlleux

Le Haut-Lieu ‘Première Trie’

Le Mont ‘Première Trie’

Le Clos du Bourg ‘Première Trie’

Cuvée Constance

Dit is de volledige serie gemaakte wijnen bij Huet in 1989, ter beschikking gesteld door het domein. Als grote producent met de nodige verplichtingen naar de markt zie je het beleid van Huet in deze flight goed weerspiegeld. 1989 was ‘zo goed’ dat Huet namelijk ook alleen moelleux wijnen had kunnen maken, maar Huet heeft Le Haut-Lieu ‘opgeofferd’ om een complete serie op de markt te kunnen.

De Sec had het lastig in het zoete geweld en maar de Demi-Sec stond er nog uitstekend op. De 1er tri Le Haut-Lieu was heel mooi uitgebalanseerd, verre van overdreven zoet en heel mooi complex. De Le Mont leek een heel klein ‘onzuiverheidje’ te hebben, duidelijk ‘stoerder’ dan de Le Haut-Lieu, maar in mijn ogen zeker niet beter !!! De Clos du Bourg won deze ‘driestrijd’, heel mooi soepel, elegant en verfijnd en wederom kwam ie niet overdreven zoet over. De ‘wine of the tasting’ was zonder enige twijfel de Constance… Dit was de eerste keer dat Huet deze wijn produceerde en wat een geweldig glas, slechts 11 procent alcohol, maar zo’n enorme complexiteit. Deze wijn bleef meer dan een kwartier in mond rond zingen… Dit is ronduit geweldig !!!

De Clos du Bourg kreeg van mij 18,5 punten en de Cuvee Constance 19,5 punten…

FLIGHT TEN

ANJOU-SAUMUR

Anjou Demi-Sec, Domaine de Fresche

Coteaux du Saumur, Domaine Bourdin

Na een korte pauze (verplicht door de Constance) heb ik de draad weer opgepakt en deze beide wijnen waren weliswaar van zeer acceptabel niveau, maar ik heb hier nauwelijks meer aantekeningen van gemaakt.

FLIGHT ELEVEN

COTEAUX DU LAYON

Coteaux du Layon Faye-d’Anjou, Domaine des Saulaies, Philippe Leblanc

Coteaux du Layon Chaume, Château de la Guimonière

Coteaux du Layon Chaume, ‘Cuvée Privilege’ Domaine Banchereau

Coteaux du Layon Beaulieu, Château du Breuil

Coteaux du Layon ‘Vieilles Vignes’ Chateau de Breuil

Coteaux de Layon, Moulin Touchais

Coteaux du Layon, ‘Reserve des nos vignobles’ Moulin Touchais

Coteaux du Layon, Moëlleux, Domaine des Petits Quarts, Godineau

Coteaux du Layon ‘Clos Ste Catherine’ Baumard

Coteaux du Layon ‘Cuvée Payon’ Baumard

Zeer degelijke serie Layon’s, echter met nauwelijks hoogvliegers. Opvallende verschijning was Banchereau, deze wijn maakte absoluut de grootste indruk met veel honing en amandel tonen. Leuk facet is nog dat de beide Chateau du Breuils Vieilles Vignes en Beaulieu op de fles hadden staan en dat ze zeer waarschijnlijk 2 verschillende bottelingen van dezelfde wijn waren, met overigens duidelijke verschillen in smaken. Ook de beide Moulin Touchais hadden zeer waarschijnlijk een identieke achtergrond ! De Baumard wijnen wonnen het overigens als het ging om frisheid. Echter daar waar de ‘ultra cleane’ stijl van Baumard geweldig is voor droge wijnen, heb ik hier af en toe een beetje moeite mee als het gaat om zoete wijnen… Hoogste score was Banchereau met 17,5

FLIGHT TWELVE

QUARTS DE CHAUME

Quarts de Chaume, Domaine des Baumard

Quarts de Chaume, Château Bellerive

Quarts de Chaume, Jean Bondu

Quarts de Chaume, Joseph Renou

De Quarts de Chaumes vielen een tikje tegen, ze scoorden eigenlijk nauwelijks hoger dan de Layons. De meest opvallende en beste in de serie was de Baumard, niet helemaal mijn stijl, maar toch prachtig met 17,5 punt.

FLIGHT THIRTEEN

BONNEZEAUX

Bonnezeaux, Domaine de Terrebrune

Bonnezeaux ‘Trie de Vendange’ Domaine Terrebrune

Bonnezeaux ‘La Montagne’ Domaine Terrebrune

Bonnezeaux ‘Malabé’ Godineau Domaine des Petits Quarts, Godineau

Bonnezeaux ‘La Chapelle’ Château de Fesles

Ook de Bonnezeaux konden zich nauwelijks onderscheiden. Wel allemaal keurige wijnen, waarbij La Montagne had wat mij betreft de langste adem met 17 punt…

Over de hele linie heen, was ik verbaasd over de Sauvignons en pastte de Tourraines aanzienlijk beter bij mijn smaak dan de Anjous… 1989 was in ieder geval absoluut een grote jaargang…

Santé,

Joost

• John Copier

Tjee, Joost wat een eer en wat een geweldige lijst. “Copy past” naar “word” en hup op de harde schijf. Hier hebben we aan.

John

• Ronald Heijden

Bedankt Joost voor het plaatsten van dit heerlijke verslag !

zeer bijzonder zo'n brede line-up uit een enkel oogstjaar

Groeten,

Ronald

• romke van dijk

Waanzinnig Joost, was dit georganiseerd door Richard Kelley onze MW van eind april?

Hoe was de sfeer? Heel strak georganiseerd? Of meer een wat makkelijkere sfeer a la onze prikbordproeverijen.

Maar moet in ieder geval een zeer vermoeiende dag zijn geweest.

Groet.

romke

• JoostB

Romke,

Inderdaad georganiseerd door Richard Kelley. De organisatie was zeer losjes, amicale sfeer. De opzet was alleen anders dan ‘gebruikelijk’ bij de meeste prikbord proeverijen. Er waren 3 lokalen (rood+sauvignons, touraine en layon), alle flessen stonden ongeblindeerd open en je kon rustig in je eigen tempo proeven. Er werd tijdens het proeven slechts zeer beperkt over de wijnen gesproken en er vond ook geen ‘formele’ evaluatie plaats na de proeverij… Op zich prima opzet voor deze proeverij, alleen jammer dat er niet iets formeler met elkaar gediscussieerd werd…

Soms tussendoor en achteraf nog wel een paar leuke discussies gehad over de wijnen… En na de proeverij heerlijk uit eten geweest in een Pub met michelin ster…

Santé,

Joost

• Peter Z.

Mooie proeverij Joost, en volgens mij ook helemaal jouw ding! Super.

Zoals je weet ben ik zelf met name enthousiast over de zoete wijnen van de Loire, en ik zag dat daar een paar heel mooie voorbij kwamen. Bedankt voor je notities!

Cheers

Peter Z.

• Peter vdB

Superproeverij en prachtige commentaren, Joost. Véél dank! Peter

• Ruud Göebel

Prachtig Joost, ik heb altijd grote bewondering voor de minitieuze wijze waarop jij je aantekeningen op dit prikbord plaatst en tevens over je grote kundigheid betreffende deze streek!

Ruud.

• Willem(***)

Hoi Joost,

prachtige proeverij! Goed dat jer erover schrijft hier!

Ergens lees ik in jouw verhaal over deze wijn:

Saumur-Champigny ‘Vieilles Vignes’, Domaine Filliatreau

Gisteren heb ik deze wijn uit 2000 gedronken met een aantal jongere/andere wijnen van het huis. De 2000 plezierde mij enorm! Precies als jij schrijft over de 1989 ook hier nog volop fruit en de 12.5% alcohol maakte het drinken van de wijn (bij een serieuze lekkere Carpaccio) tot een feest.

Maar het huis is uitstekend te noemen en verbaasde mij enorm.

Zelf kom ik nogal eens een wijn van Foucault tegen in mijn glas, maar met een prijs verhouding van 1:3 tussen beide wijnen is de Filliatreau een suprise te noemen. Weet jij wat meer te vertellen over het huis Joost?

De wijnen van Filliatreau zijn in Nederland verkrijgbaar via:

www.carrewijnen.nl

gr

Willem

• Udo Göebel

Prachtig verslag en wat had ik er graag bij geweest! Ga mijn scriptie voor MV schrijven over chenin blanc Zuid-Afrika - Loire. Moet nog een meer precieze opzet bedenken maar ik zal in ieder geval zoveel mogelijk chenins willen proeven de komende twee jaar.

Joost: volgende keer een seintje :S