A Retrospective tasting of the 1989 Vintage in the Loire

• Mathieu Wechseler

Bedankt Joost voor het verslag. Heerlijk leesvoer op de zondagochtend. Ook ik heb zeer goede herinneringen aan Banchereau. Tja en het verhaal van Petits Quarts “en vrac” ken je wel!

Amitiés,

Mathieu

• JoostB

Willem,

Deze fles Filliatreau kwam niet uit mijn kelder, maar toevallig ben ik ooit op bezoek geweest bij Filliatreau (ik denk in 2002). Mijn bezoek had ik gepland nadat ik op een zakentripje in Parijs een heerlijk glas van de basiswijn had gedronken bij een prima lunch aan de Champs Elysees. Wat ik me herinner van het bezoek was dat het een behoorlijk grote firma was en dat ze een ‘redelijk grote’ verscheidenheid aan Saumur-Champigny's hadden. Naast de Vieilles Vignes kan ik mij ‘La grande vignole’ en de ‘Lena Filliatreau’ herinneren en dat de prijzen zeer schappelijk waren, maar meer weet ik eigenlijk niet van de firma…

Santé,

Joost

• JoostB

Udo,

Komend voorjaar krijg je een herkansing, want dan gaan we 1990 proeven… Ik zal je op de hoogte houden…

Daarna zal het wel een tijdje stil worden op dit front ;-)

Santé,

Joost

• Willem G

Wat een leuke belevenis Joost!

En een mooi verslag!

Het gaat een tijdje stil worden….??? Ik denk dat ik het snap….Je gaat aan je MW scriptie werken, want de theorie heb je al veel te lang onder de knie;)B)

Groeten,

Willem.

• ChrisW

Joost,

Klinkt als een unieke proeverij voor een Loire-liefhebber zoals jij. Mooi verslag ook!

Heb je de cuvee constance uit 1989 al eerder gedronken en zo hoog gewaardeerd?

ChrisW

• JoostB

Chris,

Dit was de eerste keer dat ik Cuvee Constance 1989 heb mogen proeven. Sterker nog, ik wist niet eens dat deze wijn in 1989 gemaakt was! In mijn beleving was Huet pas in 1995 begonnen met Cuvee Constance, maar dit bleek een misvatting. Huet heeft inmiddels een cuvee constance gemaakt in: 1989, 1993, 1995, 1997, 2002, 2003 en 2005… Ik heb alleen gelezen over de 1995 en jonger, en heb alleen de 1997 en 2003 in mijn glas gehad. Tijdens het diner na de proeverij ging wel het verhaal dat Michael Broadbent de Constance 1989 al de ‘beste Loire ooit’ heeft genoemd, maar ik heb geen flauw idee waar ie dit heeft geschreven… Voor zover ik alle deelnemers heb gesproken was het wel mijn indruk dat dit de absolute winnaar van de proeverij was.

@ Willem: Nu Udo zich gaat richten op de Chenin-druif, is de NL-'markt' wel weer verzadigd voor wat betreft Loire-experts ;-), dus ik blijf gewoon lekker doorhobbyen met Chenin… Uiteraard doelde ik op het feit dat een retrospective tasting voor 1991, 1992, 1993 en 1994 niet echt spannend zullen zijn. Maar iets creatiever gedacht kan er komende jaren natuurlijk ook een Retrospective voor 1971, 2002, 1953 en 1964 plaatsvinden ;-)

Santé,

Joost

• ChrisW

Beste Joost,

ken je klassiekers… :)

Uit Vintage Wine van Broadbent:

Cuvée Constance, Moelleux Huët 1989:

….. A sort of Loire Beerenauslese. Even at scarcely two years old, it was a rich golden colour; pure honeyed botrytis nose and flavour. The most perfect Loire wine I have ever tasted. ****** (6 stars). Will be lovely now but will probably stay delicious for at least another 20 years.

Zoals je waarschijnlijk weet, gaat zijn schaal maar tot 5 punten. Dit is één van de heel weinige wijnen die hij 6 sterren heeft gegeven (ik ken eigenlijk alleen Mouton 1945 als andere 6-sterren wijn, maar er zijn er wellicht wel meer).

ChrisW

• Ruud Göebel

@ Joost. Michael Broadbent beschreef deze wijn in zijn New Great Vintage Wine Book, zijn tekst was: “Yield only 5hl/ha, 390 g/l sugar in the juice, longfermentation in barrel just achieving 10.9% alc., leaving 162 g/l residual sugar. A sort of Loire “Beerenauslese” !! The most perfect Loire wine I have ever tasted.” Hij gaf deze wijn 6* out of 5*. Derhalve een exceptionele wijn!

Ruud.

• Ruud Göebel

Sorry Chris, ik had jouw reactie nog niet gelezen! Ik zat met mijn neus in de boeken!:)

Ruud.

• JoostB

Chris, Ruud,

Dat is nog eens waardevolle informatie! Het enige wat ik daar nog aan toe kan voegen is dat het sap komt van de eerste en laatste persing van de ‘le mont’ 1er tri oogst, gecombineerd met het beste sap van 2 experimentele Clos du Bourg cuvée's, de ‘Biodynamic’ en de ‘Temoins’…

Santé,

Joost