Wat drink je bij Carpaccio?

• Willem(***)

Gisteren de ultieme Carpaccio klaargemaakt met een goede vriend.

500 gr Lende van het Rund

een handvol mooie Notensla

Geroosterde Pijnboompitten

Flinterdunne schijfjes Grotchampignon

Flinterdunne ringen wit van de Prei

Topolijfolie

Mini Pommedori

Peper/Zout

Geschaafde Parmezaanse Kaas

Lende dunsnijden en tussen plasticfolie uitduwen met de palm van de hand, vervolgenns op het bord

Sla met Champignon en Prei en een streepje Olijfolie (beetje Peper/Zout) mengen en in het middenvan het bord plaatsen

Geroosterde Pijnboompitten verdelen over het bord met wat partjes Mini Pommedori

Olijfolie ruim over het vlees sprenkelen, niet te zuinig!

Wat grofgemalen Peper en Zout over het vlees verdelen

De Parmezaanse Kaasverdelen

Vervolgens opeten (wat een feest) met gisteren een Domaine de Filliatreau VV 2000, wat een heerlijke wijn is dit zeg. 12.5% alcohol en bergen fruit met een toch ook duidelijke aristocratische ontwikkeling.

Erna hebben we Ossobuco Milanese met Rissoto met Eekhoorntjesbrood gegeten, uiteraard Gremolataover het geheel voor de frisse toets en wat gegrilde Winterpeen en gegrilde Aubergine. Een feestmaal!

Erbij dronken we een Baroloot van Spinetta, waanzinnig lekker!

Gr

Willem

• Mathieu Wechseler

Bedankt voor het lekkere recept. Krijg ineens inspiratie.

Mooi hè, een Baroloot bij de Ossobucoot. Le mariage parfait!

Amitiés,

Mathieu

• Eelco van Wieringen

Smaakmaker is de Parmezaan. Witte wijn van een zeker kaliber zegt

Eelco (die weet dat dat de carpaccio inmiddels in de Noordzee drijft)

• Willem(***)

Niet mee eens Eel!

de Parmezaan blaast menig witte wijn omver, deze rode Loire was is staat om iedere aanval van de kaas te pareren. En niet alleen de kaas was de smaakmaker, de topolijfolie, de pijnboompitten en de combi van het geheel maken ook een voorname smaak.

Daarnaast heb je milde en sterke Parmezanen en dit was een milde. Dus was de toevallige keuze voor een rijpe rode Loire een keus welke leidde tot Mariage!

gr

W

• Eelco van Wieringen

Ik ben het wel met mezelf eens. Maar jouw keuze lijkt me ook prima. Wat wordt het vanavond? Ik heb een stelletje forellen liggen. Bakken? En papillotte? Ik weet het nog niet. Maar het zal wel weer briljant worden.

Salut,

Eelco

• Willem(***)

Papillote bij Forel vind ik beter, is subtieler en dat heeft deze vis nodig.

Erbij drinken: een Riesling of Witte Loire (het liefst een rijpere) en droog.

Vanavond eerst een Film met Junior en dan met de vrouw vanavond een lekkere Vietti.

gr

W

• TGG

Eelco,

Die forellen zouden hier de bbq op gaan, lekker met een vin de savoie, de ultime bergcombinatie.

TG

• MaartenZzzzz

Rosé misschien?

• Robèrt Koopman

MaartenZzzzz Schreef:

——————————————————-

> Rosé misschien?

>:D<

Moet de beste combinatie zijn!

• Ron

Geachte willem,

Wat ik mis in het gerecht is het zuur. Het zuur in de vorm van citroen of azijn is bij carpaccio eigenlijk een volstrekt onmisbaar ingredient, bedoeld en noodzakelijk voor de omzetting van de eiwitten in het vlees ( een vom van koud koken ) . Zoals u het gerecht serveert, komt het in essentie neer op het eten van rauw vlees, zeg maar een leuk gerecht voor toeristen maar zo is eigenlijk absoluut niet de bedoeling. Vergelijk het maar eens met het originele recept, dat de in uw recept ingeweven fout niet heeft. Dus ivm de omzetting van de eiwitten, toch echt zuur toevoegen, waarbij het belangrijk is dat het zuur maximaal het vlees raakt. Dus het zuur moet ook echt goed over het vlees verdeeld worden. Zoals het gerecht nu is opgesteld is het culinair gewoon beneden de maat. Dat de eters het wellicht toch “lekker” vinden, en dat er zelfs deskundigen zijn die er een wijn bij bedenken, doet aan de fout niks af.

En wat de wijn betreft, natuurlijk rekening houden met het toe te voegen zuur, maar ook en vooral met de pijnboompitten, die vaak in veel te grote hoeveelheid over het gerecht worden gestrooid.

Met culinaire groet,

Ron