snel advies.... steak met pepersaus

• Jan J.

Ik zei overigens niet dat we in Frankrijk daar niet op letten. In ons huis in Frankrijk tussen Ruoms en Vallon pont d'Arc op een behoorlijk steile berg waar de rivier de Ardeche omheen stroomt, hebben we aan het huis gebouwd een mooie buitenoven met schoorsteen. Daar maken we dus wel eens vleesgerechten en tamme kastanjes klaar. In de abri hebben we doorgaans een flinke houtvoorraad van meditereane eikjes.

Een braisse maken is heel lastig omdat je eerst een flink houtvuur moet maken en dat langzaam laten opbranden zodat er geen vlammen meer uitkomen en dat toch voldoende heet is. Ik laat het altijd aan mijn vrouw over.

• Robèrt Koopman

Link aangepast, nu wel een plaatje te zien.

Dat is vast een Pentium-PC uit de eerste generatie, die werden bloedheet :D

• MaartenZzzzz

Dank Robert >:D<

• Jan J.

Als ik het goed zie zijn dit de oventjes waar men voor waarschuwt. De afstand vlees en kooltjes is veel te klein. Dan loop je het gevaar dat het vlees beroet wordt.

• Ruud Göebel

Denk het toch niet Jan, dit is een volledig computergestuurde braadbak. Doen het altijd en altijd goed, zelfs geschikt voor vegaburgers.(:D

Ruud.

• Mathieu Wechseler

In de 70-er jaren zat ik in het Belgische leger en daar aten we één keer in de week Steak Tartare (ook wel Filet Américain genoemd) met frieten. Een echt klassiek Belgisch gerecht. Dus het woord “steak” komt al heel wat jaren voor in de culinaire wereld (niet alleen bij de NLse kiloknaller) en je kunt van mij aannemen dat de Belgen weten wat een goede steak is!!!

Overigens BBQ ik bijna nooit, maar als ik het al doe, dan gewoon met hout in de vuurkorf. Rooster erboven en langzaam laten garen. Afgelopen zomer kreeg van de wijnboer uit Ch9dP waar we verbleven, gerooide wijnstokken en -takken mee. Daar kun je prachtige kooltjes van maken.

Amitiés,

Mathieu

• TGG

TGG Schreef:

——————————————————-

> het weekend ga ik tartiflette maken en vin chaud :-) Een ieder is welkom, zelfs de Savoyards vinden mijn tartiflette geweldig (tu)

Nog geen aanmeldingen, ga zo langs de boer een stapel Reblochons halen. Vind niemand dit lekker dan :S

TG