Deze discussie is hier al veel vaker gevoerd, maar het is begrijpelijk dat hij steeds weer terug komt.
Het probleem schuilt er voor een deel in dat er een enorm verschil is tussen wijnliefhebbers in het algemeen.
Op het prikbord heeft zich een groep mensen verzameld die vooral bestaat uit mensen die al heel veel weten over wijn en die, tussen af en toe en heel regelmatig, bereid zijn flinke bedragen neer te tellen voor een fles wijn.
Hun fanatisme zorgt er voor dat ze ook heel regelmatig berichten plaatsen.
Er is echter een veel grotere groep liefhebbers die niet of nauwelijks bereid is meer dan 10 of zelfs 20 euro uit te geven voor een fles wijn. Deze mensen beleven hun wijnpassie op een andere manier. Niets mis mee natuurlijk. Maar het maakt communiceren vaak wel wat lastig.
Als reactie op een posting begint iemand met een grap dan wel botte reactie en vervolgens stapelen de “grappige” reacties zich op.
Ik heb wel eens gedacht dat het goed zou zijn als er twee prikborden voor wijn zouden bestaan. Eén voor de doorgewinterde fanatiekelingen en één voor de wat minder fanatieke wijnliefhebbers. Zeker op dat tweede prikbord zou dan ernstig gemodereerd moeten worden op botte of quasi grappige postings. De fanatiekelingen kunnen daar natuurlijk wel hun kennis ten toon spreiden zolang de poster maar serieus genomen wordt.
Om mezelf iets te verduidelijken: Collega’s of kennissen vertellen me wel eens trots dat ze ook al een echte wijnliefhebber aan het worden zijn, omdat de gemiddelde prijs van hun gekochte fles inmiddels toch al 7 euro is. Ik doe daar verder weinig mee. Ik weet niet wat ik dan moet zeggen. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om ze naar het prikbord te verwijzen. Dat zou anders zijn als er een prikbord voor gewone (niet zo fanatieke) wijnliefhebbers zou zijn. Daar zou ik ze wel naar toe durven verwijzen.
Ik ben bang dat beide groepen op één prikbord nooit echt zal werken. Zodra iemand het in zijn hoofd haalt een wijn van 7 euro op te hemelen, is er altijd wel iemand die daar een opmerking over maakt en uiteindelijk “winnen” de kenners het dan toch weer, want die persoon krijgt (uiteraard) bijval.
De nieuwe prikkers die Juan noemt, voldoen eigenlijk grotendeels aan het profiel dat ik in het begin schetste. Ze zijn in ieder geval bereid op zoek te gaan naar het beste dat een streek (of meerdere streken) te bieden heeft en ook om die wijnen aan te schaffen.
Ik sla dit bestandje maar op. Over één of twee jaar kan ik het zo weer plaatsen.
Groeten,
Willem.