kwaliteit

• Hendrik de vierde

Daar ben ik heel zeker van!

Meestal zijn er twee criteria,

1 wie het eerst komt, het eerst maalt

of

2 de persoon met de beste fles doet mee.

Ik kan het weten, want zo heb ik al een aantal proeverijen meegemaakt, c.q. helpen organiseren

Champy, stel eens een vraag, of organiseer zelf een proeverij:D

The proof off the pudding is in the eating oder so etwas

Hendrik

• Juan

Champy,

Neerbuigende reacties en/of onrespectvol bedrag is natuurlijk belachelijk en zou niet moeten gebeuren. Maar je blijft natuurlijk altijd personen houden die nu eenmaal bot of “onprettig” reageren…..die heb je op ieder forum en zo dus ook hier. Ik ga er dan maar altijd vanuit dat die personen in kwestie niet zien dat ze zo bot reageren……en dan kan ik er prima mee leven…:D

Het feit dat je aangeeft dat er prikkers zijn die het heel goed menen geeft mij in ieder een goed gevoel. Als je het mij vraagt geldt dat voor het merendeel van de prikkers hier. De andere categorie is een enkeling….

Jouw uitspraak dat wij moeten durven toegeven dat we hier enkel een exclusief cluppie willen waar geen plaats is voor “nieuwe” wijnliefhebbers/wijnleken is absoluut onzin! Vraag maar aan Wim de L, ChrisW of Gibson om maar 3 personen te noemen die kort geleden hier nooit waren en inmiddels al 1 of (veel) meerdere proeverijen hebben meegemaakt en inmiddels al gewoon “ bij de club” horen. Ook ik kwam een paar jaar geleden hier als leek tussen de gevestigde orde en had in 2 weken mijn plek gewonnen….het is zoals Hendrik stelt….gewoon iets organiseren of aangeven dat je mee wil doen met een proeverij of iets dergelijks.

In je reactie hierboven heb je het over Parkertjes……weet niet wat je daar mee bedoelt, maar volgens mij is er niets mis met liefhebber van Parkerwijnen…….ik ben zelf een liefhebber van Parkerwijnen. Niet om de punten, maar omdat de smaak van Parker (volle, dikke, stevige, expressieve wijnen) sterk overeenkomt met mijn smaak. En dus drink ik vaak wijnen met veel parkerpunten. Niks mis mee toch?

Enfin, het valt allemaal wel mee…..maar je moet ook wel de moeite nemen om door sommige zaken of uitspraken heen te prikken…..

Goed vineus weekend!

Hasta Luego

John

• Willem G

Deze discussie is hier al veel vaker gevoerd, maar het is begrijpelijk dat hij steeds weer terug komt.

Het probleem schuilt er voor een deel in dat er een enorm verschil is tussen wijnliefhebbers in het algemeen.

Op het prikbord heeft zich een groep mensen verzameld die vooral bestaat uit mensen die al heel veel weten over wijn en die, tussen af en toe en heel regelmatig, bereid zijn flinke bedragen neer te tellen voor een fles wijn.

Hun fanatisme zorgt er voor dat ze ook heel regelmatig berichten plaatsen.

Er is echter een veel grotere groep liefhebbers die niet of nauwelijks bereid is meer dan 10 of zelfs 20 euro uit te geven voor een fles wijn. Deze mensen beleven hun wijnpassie op een andere manier. Niets mis mee natuurlijk. Maar het maakt communiceren vaak wel wat lastig.

Als reactie op een posting begint iemand met een grap dan wel botte reactie en vervolgens stapelen de “grappige” reacties zich op.

Ik heb wel eens gedacht dat het goed zou zijn als er twee prikborden voor wijn zouden bestaan. Eén voor de doorgewinterde fanatiekelingen en één voor de wat minder fanatieke wijnliefhebbers. Zeker op dat tweede prikbord zou dan ernstig gemodereerd moeten worden op botte of quasi grappige postings. De fanatiekelingen kunnen daar natuurlijk wel hun kennis ten toon spreiden zolang de poster maar serieus genomen wordt.

Om mezelf iets te verduidelijken: Collega’s of kennissen vertellen me wel eens trots dat ze ook al een echte wijnliefhebber aan het worden zijn, omdat de gemiddelde prijs van hun gekochte fles inmiddels toch al 7 euro is. Ik doe daar verder weinig mee. Ik weet niet wat ik dan moet zeggen. Geen haar op mijn hoofd die er over denkt om ze naar het prikbord te verwijzen. Dat zou anders zijn als er een prikbord voor gewone (niet zo fanatieke) wijnliefhebbers zou zijn. Daar zou ik ze wel naar toe durven verwijzen.

Ik ben bang dat beide groepen op één prikbord nooit echt zal werken. Zodra iemand het in zijn hoofd haalt een wijn van 7 euro op te hemelen, is er altijd wel iemand die daar een opmerking over maakt en uiteindelijk “winnen” de kenners het dan toch weer, want die persoon krijgt (uiteraard) bijval.

De nieuwe prikkers die Juan noemt, voldoen eigenlijk grotendeels aan het profiel dat ik in het begin schetste. Ze zijn in ieder geval bereid op zoek te gaan naar het beste dat een streek (of meerdere streken) te bieden heeft en ook om die wijnen aan te schaffen.

Ik sla dit bestandje maar op. Over één of twee jaar kan ik het zo weer plaatsen.

Groeten,

Willem.

• MaartenZzzzz

Willem dat meen je toch niet hoop ik! Een prikbord voor paupers en een prikbord voor de elite?

Man man man wat hoop ik dat je dit als een stukje satire hebt bedoeld.

• Willem G

Maartenzzz,

Jammer als je het zo opvat. Zo is het in ieder geval niet bedoeld!

Meer toelichting:

Ik denk dat er een heel grote groep mensen is die veel minder fanatiek is dan de meeste prikkers, maar die wel wat meer, niet zo heel diepgravende kennis van wijn willen opdoen.

Gewoon wat is lekker voor 8, 10, 12 of zo euro. Beetje toelichting over de smaak of andere zinvolle en leuke informatie.

Deze mensen zitten niet te wachten op allemaal dure namen van wijnen die ze waarschijnlijk nooit zullen kopen. Nu kunnen ze die draadjes natuurlijk overslaan, maar deze bepalen wel een beetje de sfeer op het prikbord. Daarom haken mensen denk ik af.

Ik begrijp Jan J wel een beetje denk ik. Mensen die op een andere manier tegen wijn aan kijken dan de gemiddelde prikker, worden niet altijd (meestal niet) vriendelijk onthaald en niet zelden eindigt zo’n draadje in een hoop flauwe grappen.

Mijn stukje heeft niets te maken met elite of paupers, maar wel met mensen die een andere belangstelling hebben voor wijn dan de meeste postende prikkers.

Ik denk dat als er een wat minder hoogdravend/diepgravend prikbord zou zijn, dat een heel grote groep wijnliefhebbers zich daar in eerste instantie meer op zijn gemak zou voelen.

Een voorbeeldje dat ik op mezelf zou kunnen toepassen: Ik geef geen duizenden euro’s uit voor een muziekinstallatie of het laatste nieuwe mobieltje. Ik ben een pauper op dat gebied om jouw woorden te gebruiken. Maar ik kan misschien wel eens de behoefte hebben om over die dingen iets meer te weten te komen. En dan zit ik niet te wachten op mensen die roepen dat ik een versterker van 3000 euro, of de allerduurste blackberry, moet kopen. Ik begrijp ook wel dat de kwaliteit en mogelijkheden van die dure apparaten uiteraard beter is dan wat ik wil gaan kopen en uitgeven. Maar die apparaten wil ik nu juist niet. Ik geef mijn geld liever uit aan alweer een mooie en (veel te) dure fles wijn. Maar bij een grote groep wijnliefhebbers zal dat precies andersom liggen. Die geven hun geld liever uit aan iets anders dan wijn.

Heeft niets te maken met elite of paupers in mijn optiek.

Maar als meer mensen mijn bijdragen verkeerd begrijpen, dan kan ik ze nu gelukkig zelf weghalen.

Groeten,

Willem.

• martin

Om hier nog op in te haken als wijnliefhebber van de middelklasse heb ik zeker het gevoel dat ik welkom ben en ook oprechte antwoorden op mn vragen krijg.

Ben hier nog maar kort aan t prikken maar krijg zeker het gevoel dat t een gezellige club is met veeeeel wijnkennis waar ik zeker van kan profiteren.

En de meligheid en een zekere vorm van narcisme daar kan ik eigenlijk wel om lachen.

Kortom ik voel me hier wel thuis.

Alleen waar vinden die proeverijen plaats?

En euh welke wijn is dan goed genoeg?

Groeten Martin

• Willem G

@ Champy,

Ik ga al vanaf de eerste echte prikbordproeverij mee. Heb er zelf ook een aantal georganiseerd. In het begin was het een makkie om mee te doen. Tegenwoordig is het een stuk lastiger. Je moet er namelijk als de kippen bij zijn, omdat er maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar is en het aantal potentiële deelnemers vele malen groter.

Of je moet een heel bijzondere wijn in willen zetten. Het is wel zoals Hendrik het zegt.

De organisator is meestal heel duidelijk in zijn selectiecriteria. Op de meeste via het prikbord georganiseerde proeverijen waar het me lukt om aan deel te nemen ontmoet ik weer nieuwe mensen. En zo wordt het kringetje steeds groter.

In de loop van de jaren zijn er wel allerlei groepjes ontstaan die buiten het prikbord om proeverijen organiseren.

Voor velen was het ongetwijfeld een gelukzalig gevoel toen ze ontdekten dat ze niet de enige wijndebiel in de Benelux waren. Tot dan toe liepen ze eenzaam en onbegrepen rond met hun wijnliefde. En nu kunnen ze dat ineens delen met gelijkgestemden. Dank zij het Prikbord heb ik vele ongelooflijke wijnmomenten beleefd en veel nieuwe vrienden ontmoet. Echt een feest! Ik had het niet willen missen! Heeft een boel geld en tijd gekost, maar wat een verrijking van het leven! Genieten in optima forma. Alleen maar quality time!

Je hebt geen idee hoe graag prikborders hun allerbeste wijnen met andere prikborders willen delen!

Hendrik zei het ook al: De enige manier om 100% zeker te zijn van deelname aan een prikbordproeverij is door er zelf een te organiseren. En wat let je? Het kan in allerlei vormen.

De eerste prikbordproeverij in 2003 was bij iemand thuis in Haarlem. Thema; je beste Bordeaux van 15 euro. Wat een feest was dat! Nu zag je de gezichten achter de namen. De proeverijen volgden zich daarna snel op en de thema’s werden steeds gekker. Hoogtepunten waren ongetwijfeld de 24 jaargangen Yquem proeverij in de Librije in aanwezigheid van de keldermeesteres van Yquem en de 100 Parker punten proeverij in het zusje van de Librije.

Kortom; bedenk een proeverij en een thema, op locatie of bij je thuis en zet het op het prikbord. Het kan exclusief of heel gewoontjes. Belangstellenden melden zich vanzelf. En als je advies wilt hoe je zoiets verder moet aanpakken…..je krijgt vast heel serieus antwoord. (In ieder geval van mij indien nodig.)

Groeten,

Willem.

• Ruud Göebel

Beste Willem, heel laat op de avond, of zoals gewoonlijk bij jou: vroeg in de morgen! Echter een héél goed bericht!

Met de Beste Groet,

Ruud.

• Willem G

@ Martin (Kennelijk een Martin die ik nog niet ken, want er zijn er meer op het Prikbord)

Jij bent uit het goede hout gesneden! Ik kan ook wel lachen om het narcisme en de meligheid, maar ik ken de mensen die dat doen en ik kan het plaatsen. Ik kan ook heel goed begrijpen dat anderen daar moeite mee hebben.

Waar de proeverijen plaatsvinden? Door heel Nederland en België. Hangt er vanaf wat de organisator regelt of waar deze woont.

Welke wijn goed genoeg is? Hangt natuurlijk af van het thema…..

Als het thema Yquem is kan je niet met een Graves superieur deelnemen.

Als het thema een 100 Parker punten wijn is, moet je zoiets aanmelden.

Als het thema Top Spanje is, dan zul je een topper moeten vinden en je daarmee aanmelden.

Maar als iemand een Beaujolais primeur proeverij organiseert, dan lijkt me een BP goed genoeg.

Zie verder mijn bijdrage aan Champy.

@ Ruud

Laat op de avond om precies te zijn, want zo vroeg sta ik liefst niet op.

Maar ik hoop en denk dat jij mijn berichten in ieder geval goed begrijpt. Ik bedoel niets denigrerends in ieder geval. (En ondanks dat ik de laatste tijd wat minder “prik”, behoor ik toch zeker tot de absurdisten; in dit geval de mensen die bereid zijn om meer uit te geven voor wijn dan hun inkomen normaal gesproken toestaat.) Maar wel met veel plezier!

Groeten,

Willem.

• Juan

niets meer aan toe te voegen! nu maar hopen dat Champy en Jan J intussen het prikbord niet verlaten hebben…anders hebben we voor niets onze vingers blauw getypt……:D

Hasta Luego

John