@Jan
Om humor te kunnen kunnen lezen moet je natuurlijk wel af en toe de letterlijke betekenis van woorden en zinnen kunnen loslaten. Op internet is een emoticon nog een extra nuttige hint om te begrijpen dat je af en toe tussen de regels door moet lezen. Zo was het door mij geschreven "Zo geef ik je uiteindelijk toch nog gelijk waarmee ik natuurlijk ook uit dat ik je zeker in je waarde wil laten. " een beetje sarcastisch bedoeld met een licht humoristische ondertoon. Echte humor van heel hoog niveau zal je op een internetforum denk ik zelden vinden, daarvoor is de gemiddelde tijd die voor een berichtje in de moderne internet/sms-tijd wordt genomen te kort is om iets hoogstaands te verzinnen (en te verwachten).
Ik ben nog wel heel erg benieuwd naar hoe je nu jouw eigen berichten, en dan met name de berichten die ik hierboven heb gekopieerd, plaatst in de context van jouw klacht dat er mensen zijn op dit prikbord die neerbuigend reageren op anderen. Toen ik namelijk jouw moralistische boodschap in dit draadje zag, moest ik namelijk gelijk denken aan jouw verschrikkelijk neerbuigende reacties op mensen die een positief en oprecht verhaal hadden geschreven over wat voor eten ze gingen bereiden en vroegen wat ze erbij moesten drinken.
@Joost,
Ik ben het grotendeels met je eens, maar heb wel grote moeite met de belerende toon van jouw verhaal (PS dit niet serieus nemen!)
Het is wel zo dat ik ook begrijp dat er heel andere meningen bestaan. Ik heb bijvoorbeeld ruim een jaar geleden eens rondgekeken op een groot Nederlands audio/video forum ter oriëntatie op aan te schaffen gadgets. Het aantal deelnemers aan dat forum is denk ik minimaal 50 keer zo groot als aan dit wijnprikbord. Het niveau van de postings werd overzichtelijk en homogeen gehouden door de moderatoren door veel postings direct op slot te gooien met mededelingen als “is al besproken! gebruik de zoekfunctie” “deze algemene info is ook te vinden via google”. Het resulterende forum was echter van hoog niveau met dus voldoende deelnemers die dat kennelijk voldoende waardeerden om deel te nemen. Ik ben zelf absoluut niet van mening dat zoiets hier ook moet gebeuren, maar ik noem dit als voorbeeld waardoor ik wel begrijp dat er anderen kunnen zijn die daar anders over denken. Ik vind zelf in ieder geval niet dat ik, zoals Jan J in zijn openingsbetoog stelt, iedere keer als ik een wijn noem exact de appelation, het land, waar ik hem gekocht heb, wat hij heeft gekost etcetera moet vermelden of een uitgebreide inleiding moet schrijven zodat ook de grootste wijnleek weet wat ik exact bedoel. Daarvoor vind ik wel dat er zoiets als google of algemene wijnboekjes bestaat.
Verder is het Squires forum denk ik niet echt wezenlijk wezenlijk laagdrempeliger dan dit forum. Ik heb hieronder de laatste 60 actuele onderwerpen geplakt van dat forum. Dat zijn denk ik verre van “beginnersonderwerpen”. Ook wordt daar regelmatig op het scherpst van de snede gebekvecht tot het niveau toe dat deelnemers worden verwijderd of zelf boos de biezen pakken.
Ik denk dat in het algemeen hoe groter het forum wordt, hoe “hoger” het niveau van de onderwerpen wordt, waarbij hoger betekent “verder van leekniveau verwijderd”. Enkele forums proberen dit soms goed op te lossen door een apart deelforum voor “beginners” aan te maken. Daar moeten we hier niet aan denken met ons beperkte aantal prikkers. Jouw belerende regels kunnen dan ook wel een beetje helpen om het hier voor iedereen leefbaar te houden.
ChrisW
1970 Dows
TN - ‘07 Clavelier Chambolle Musigny Combe D’Orveaux
Under-the-radar Austrian producers?
Port 2007 who is buying???
Vegan Bubbly?
Coates on Vosne 1ers (
Booker My Favorite Neighbor
Has 2007 Chateauneuf overshadowed all other previous vintages? (
What new First Growth from the Medoc or Graves would you add?
Nossiter's book gets a good review in the NYT
Tasting of Israeli wines at Bottega del Vino, Verona
Colgin Mailer (Email)
Scott Zimmermann
2009 Harvest Thread (
German Vintage Reports
Sulfite Levels in Wines - coments from WM'ers welcome
Amazon out of the online wine business
Pichon Lalande 2005 who to believe? any TN please
MAGMA by Frank Cornelissen/Sicily - fascinating wine
TN: 2007 Ketcham Estate Pinot Noir Russian River Valley
23 Bottles of 1988 Bonnes Mares on the wall…
TN: 2001 Hudelot-Noellat Chambolle-Musigny
TN: 05 Shafer Hillside, 06 Dalla Valle Cab. 06 Spottswoode
1994 Cos
TN's: a long look at the 2006 Kutch RRV
2000 Giacosa Rabaja?
Cayuse vineyards ordering begins Sept. 9 (
Recent Pics of Napa Valley (It's that time again!)
TN: 2000 H. Boillot Corton Charlemagne
TNR - 98 Bonneau du Martray CC
TN: 2005 Audelssa Estate Winery Zephyr
White or black pepper - flaw or terroir?
Kathryn Kennedy RIP
The AP 5 Zilliken Rausch LGK Auslese 2005–A question
Robert Mondavi Oakville 2005
TN: 2001 Pavie
Wine Discount Center Chicago Rocks!
2008 Beaux Freres offering
TN: Wines with Cassoulet at La Sirene
Hundred Acre - Summer Dreams and Cherry Pie
TNs: Roulot, Lafon, Leflaive, Dujac, Jamet, others
100 POINTERS?
2006 Cal Cabs - impressed so far
Home Alone TN - 2000 Pousse D'Or Clos Audignac
TN: 2004 Corliss Columbia Valley Red Wine
TN: 1989 Henri Jayer - Vosne-Romanee 1er Cru Cros Parantoux
TN: 2003 Sutton Cellars Syrah Ramondo Vineyard
Copain e-mail - Way to go Frank!
TN: 2006 Jean Foillard Morgon Cote du Py
TN: Trimbach - Wine Dinner with Anne Trimbach
TN: 1995 Rene Rostaing Côte-Rôtie La Landonne
Bordeaux 2009: Moueix compares it to 1947! (
OK, so what do I do with this, and when?
'02 Fevre Pre-mox Roulette
TN: 2003 Domaine La Soumade, Rasteau, Cuvee Confiance, Rhone, France
Information PLEASE - Gaja Barolo 2004 Dagromis
Araujo 2006
TN 1996 Montrose Wow!
TN: 1997 Whitehall Lane Reserve Cab
Giacosa Decanting Advice
Yowsers! The 2007 Mount Eden Estate PN!
The Troll PN Bargain of 2009!!!
Fine Wine, lists Napa First and Second Growths
VDP Auction results published
Bordeaux 2006