kwaliteit

• Jan J.

Neen, Ik heb het prikbord niet verlaten. Grappig al die reacties die er op neer komen om de zelf toebedachte exclusiviteit te beschermen tegen de boze buitenwereld. Als socioloog (ik ben geen jurist, Ik heb daar slechts een kandidaats in behaald toen ik niet snel aan een baan als socioloog kom komen.) lees ik dit soort reacties graag. Het is ook wel voer voor psychologen om met Mulisch te spreken. Ook ik heb mijn hobby's. Zo onderhoud ik met veel plezier een bamboebos met veel verschillende bamboesoorten waar ik stad en land voor afgereisd heb om ze te bemachtigen. Ik deel mijn deskundigheid op dat gebied niet. Heb er ook geen behoefte aan. Voor een andere hobby, ik zeg niet welke,doe ik dat wel als deskundige op een forum (geen prikbord). Het kost mij geen enkele moeite om zaken die voor mij gesneden koek zijn in begrijpelijke taal uit te leggen en te adviseren. Ik vind het elke keer een uitdaging om het leesbaar en begrijpelijk te houden.

Dat zou ik ook voor dit prikbord wensen. Ik ben niet van plan om aan proeverijen deel te nemen. Ik vind dat maar een vies gedoe. Ik ben ook niet van plan om meer uit te geven, behoudens uitzonderingen, dan een tientje per fles. Meestal sla ik per maand ongeveer 50 flessen in. Ik ben daar heel tevreden mee.

Toch heb ik de natuurlijke nieuwsgierigheid om wat meer te weten over wijn, buiten de Larouse, en wat mensen bezield om daar kennelijk veel meer geld voor over te hebben dan ik.

Met een beetje goede wil moet dat op dit prikbord mogelijk zijn. Wederom met de nodig humor of meligheid werden in dit lijntje weer de nodige wijnen genoemd zonder de moeite te nemen deze wat meer toe te lichten. Ik begrijp dat dit ernstig de door sommigen gevoelde exclusiviteit van dit prikbord aantast. Hen wil ik aanmoedigen dit toch te doorbreken. Het doet geen pijn.

Het gaat er ook niet om dat ik deskundig antwoord op mijn vragen kan krijgen omdat ik vaak niet weet wat ik moet vragen. Het is dus afwachten wat jullie aan mij willen slijten in begrijpelijke taal.

Vanmiddag ga ik weer naar de Makro om de wijnvoorraad aan te vullen. Vooral de rode wijn moet aangevuld worden. Ik denk daarbij aan beaujolais en cote du Rhone. Heeft hier iemand andere suggesties?

• ChrisW

Jan J. schreef:

“Verder valt het mij ook op dat humor, naar ik aanneem, op dit prikbord vaak de vorm heeft van neerbuigendheid.”

“Humor, meligheid en neerbuigendheid kunnen vlak naast elkaar liggen. Humor bedrijven gaat vaak gepaard met nonverbale communicatie. Op een prikbord is dat wat lastig en de kans is dan groot dat je niet overkomt en dus de plank misslaat. Toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hier nogal wat reacties langskomen die neerbuigend bedoeld zijn tegen zo veel domheid van de leek. Ik ga geen voorbeelden noemen ieder weet wel waar hij of zij mee bezig is. Naar mijn mening is het uitgangspunt van humor dat je mensen in hun waarde laat.”

Bedoel je misschien als voorbeelden van hoe je “neerbuigendheid” moet voorkomen, dit soort berichten die zijn geschreven als reactie op positieve communicatie van personen die een wijnadviesvragen bij een bereid gerecht?: :)

Re: snel advies…. steak met pepersaus

Gepost door: Jan J. ()

Datum: 21 oktober 2009 21:11

Steak (wat is dat in vredes naam?) met pepersaus en ook nog op de bbq. En je verwacht ook nog dat de Miss thuiskomt? Schakel zo snel mogelijk over op een fles whiskey en kom na het bijkomen tot inkeer.

Re: Wat drink je bij Carpaccio?

Gepost door: Jan J. ()

Datum: 12 oktober 2009 11:41

Kom ik net terug uit het land van de eetcultuur Frankrijk en dan stuit je weer op de Hollandse barbarij.

Bij carpaccio gaat het om de vreugde om heel lekker vlees zo puur mogelijk te consumeren. Dat doe je dus niet om het vlees met de hand te pletten, van het idee al werd ik bijna onpasselijk, of om de smaak te overwoekeren met sla, champions, zuur zelfs, kaas, pijnboompitten en ga zo maar door. Ik snap wel waar dat vandaan komt, vlees in Nedeland is vaak smakeloos en dan moet je wat. Maar dan moet je gewoon afzien om carpaccio te bereiden. Wie zuur bij wijze van voorvertering op zijn vlees wilt gooien heeft het al helemaal niet begrepen.

Als dit voorbeelden zijn van hoe je mensen in hun waarde moet laten en perfect zorgt dat je niet neerbuigend overkomt dan weet ik het eerlijk gezegd niet meer :S

Internetforums als dit zijn denk ik al snel redelijk “freaky”. Mensen die de moeite nemen om regelmatig over wijn te schrijven zijn in de regel ook mensen die al redelijk wat weten van het onderwerp of zich snel willen inlezen. Ze zijn in de regel ook bovenmatig geïnteresseerd in wijnen van “hogere” kwaliteit en bijzonderheden. Ik ken zelf bijvoorbeeld geen mensen die wijn voor gemiddeld EUR 2,50 per fles in de supermarkt kopen en geïnteresseerd zijn om veel over wijn te lezen en schrijven.

Dat geldt niet alleen voor wijn, maar zie je ook als je een Audiforum, formule1 forum, postzegelforum, computerforum etcetera bezoekt. Op de meeste forum wordt je om de oren geslagen met afkortingen en begrippen die voor een leek onbekend zijn, maar voor de kenner alleszeggend zijn. Op geen enkel internetforum wordt telkens bij een bericht een uitgebreide introductie meegeleverd zodat ook de leek alles begrijpt. Gelukkig is wijn een relatief eenvoudig onderwerp en zegt “Charvin 2000 Chateauneuf du Pape” als omschrijving van de wijn die is gedronken al snel meer dan al die freaky technische begrippen die ik laatst om mijn oren zag vliegen toen ik wat probeerde op te zoeken op het heel actieve Nederlandse Audiforum.

Desondanks kan je net als op andere forums als minder geïnformeerde deelnemer “eenvoudige” vragen stellen en daar een normaal antwoord op verwachten. Wat zeker bij dit forum speelt is dat er mensen achter de berichten zitten die je in het “echt” kan ontmoeten bij diverse proeverijen die georganiseerd worden (dat zijn gelijk ook goede evenementen om dieper in wijnmaterie te geraken). Met personen die je kent uit de “echte” wereld communiceer je snel iets anders dan met lauter virtuele vrienden. Dat merk je denk ik wel in de vaak wat sarcastische humor die hier rondgaat. Af en toe wordt deze humor ook gebruikt door ervaren prikkers richting nieuwkomers en ik kan me goed voorstellen dat dat niet altijd even goed overkomt. Zo geef ik je uiteindelijk toch nog gelijk waarmee ik natuurlijk ook uit dat ik je zeker in je waarde wil laten.;)

ChrisW

• Hendrik de vierde

Een vies gedoe??

Verklaar u nader JanJ, de socioloog in mij begint nu nieuwsgierig te worden :?

Hendrik

• Juan

De gedachten van Jan is mij inmiddels duidelijk…:D…als hij onze reacties goed gelezen heeft dan weet ie dat we Jan niet in zijn behoefte gaan bevredigen…..:D

Voor vanavond staat klaar:

Muscat Beaumes de Venise Bernadins 2008 (:D thanks Chris)

Condrieu Cuilleron La Petite Cote 2006

Cornas Clape 2001

La Landonne Cote Rotie 1999 Delas

Hasta Luego

John

• Jan J.

Met dat in je waarde laten citeer je me gedeeltelijk. Daarme creeer je je eigen waarheid. (Ik heb diverse keren studenten begeleid en de meeste botsingen met hen kwamen voort omdat men z'n betoog met halve citaten wilde onderbouwen).

Je hebt gelijk dat ook andere fora zich van geheimtaal bedienen maar dat betekend niet dat dat ook goed is.

Helaas ben ik hier de laatste tijd geen sarcastische humor tegengekomen. Was het maar waar.

• JoostB

Inderdaad een oude discussie… Maar voor een ‘instituut’ als het prikbord is het uitstekend om af en toe over je bestaansrecht en je cultuur te discussieren.

De gedachte van Willem over 2 prikborden kan ik me wel voorstellen, maar lijkt me erg onzinnig. Kijk naar het Parker/Squires forum waar het volgens mij ook allemaal door elkaar heen loopt en waar ‘simpele vragen’ keurig beantwoord worden en ook regelmatig eenvoudige wijnen worden besproken, terwijl er ook de meest bizarre proeverijen worden besproken. Als je wilt dat deze werelden keurig naast elkaar kunnen blijven bestaan en wellicht elkaar ook regelmatig kunnen tegenkomen, zal een ieder zich iets bewuster moeten zijn van zijn lezers!!! Kortom:

- als je een draadje begint, vraag jezelf dan af of het voor een ‘algemeen wijnliefhebber’ (en dus niet alleen incrowd prikkers) te begrijpen is, of vermeld erbij wat de ‘voorkennis’ moet zijn…

- als je op een draadje reageert, vraag jezelf dan af of je beantwoording de ‘vragenstellen’ (en dus ‘eigenaar van het draadje’) verder helpt…

- accepteer dat andere wijnliefhebbers andere ‘gewoontes’ hebben… Dus klaag niet over het feit dat anderen ‘onbereikbare’ wijnen drinken! En (heel belangrijk) maak ‘goedkope’ wijnen niet belachelijk en doe dus niet lacherig over ‘Beaujolais’ bijvoorbeeld…

Grappen maken hoort erbij, maar weet tegen wie je ze maakt. Als je elkaar geregeld ziet, komt een grap vaak anders over, dan wanneer je alleen een naampje en een paar reacties van iemand hebt gelezen…

Alvast mijn excuses als mijn posting te belerend overkomt, maar ik geloof nog altijd in een ‘prettig’ en ‘gezellig’ prikbord. Die paar prikbordproeverijen (:P) die ik heb mogen meemaken waren immers ook zeer prettig en zeer gezellig…

Santé,

Joost

• Jan J.

Helemaal mee eens!

• Jan J.

Ik heb altijd begrepen dat een proeverij het snuffelen aan de wijn is om er vervolgens een slok van te nemen, daar flink je mond mee spoelen en dan uit te spuwen, vervolgens met een slok water de mond weer ontsmetten van deze smaaksensatie en deze weer uitspuwen om aan de volgende wijn te beginnen. Ergere onsmakelijke marteling kan ik me niet voorstellen.

• Martin

Dank je Willem,

t lijkt me duidelijk, en ik weet ook niet altijd over welke wijnen iedereen t heeft maar ik google ze allemaal dan kom je t ook te weten.

easy does it.

Groeten Martin

• Hendrik de vierde

Zucht,

wat alhier een echte marteling is, zijn mijn Bamboe struiken.

Maar ja, ik betaal nooit meer dan10 euro voor zo n plant, en snap niet dat anderen daar veel meer geld in stoppen

Daar ga ik maar eens op het Bamboe forum over kleppen.

Misschien ontvang ik dan wel advies van JanJ:D