Ik ben het eens met Paul. Ben geen voorstander van dit soort kurken in kwaliteitswijnen.
Hasta Luego
John die alle (echte) kurken ook bewaard
Ben dus niet de enige gek die kurken bewaart () (geen schroefdoppen overigens)
John en Paul, waarom zou dit soort kurken niet werken in kwaliteitswijnen? Zou best kunnen hoor, en kijk eigenlijk nog steeds uit naar een wetenschappelijke onderbouwing, lijkt mij overigens vreemd als die er nog niet zou zijn.
Theo
Theo, daar is geen wetenschappelijke onderbouwing voor nodig maar gezond marketing verstand en weten hoe gevoelig voor decorum dit in deze kopersgroep zit. Kistjes met bekleding, echtheid certificaten, strikken en kistspiegeltjes waarvoor altijd nog tussen de 5 en 10 euro wordt gevraagd en geboden voegen niets toe aan de kwaliteit van de wijn. Daarnaast noem ik ook de in verzamelaarskringen gewilde etiketten. Kurken als sluitstuk van de kostprijs is dus geen item. Daar hoort (met kapitalen) gewoon een kwaliteitskurk in. Daar betaalt men met de rest van het uiterlijk vertoon voor. En… men is ook bereid om dat te betalen. Marketing jongens en meisjes weten dat als geen ander. Met wetenschap heeft dat niets te maken. Draai het om. Een zo dure wijn, laten we Latour nemen, met deze Diamkurk gedicht geeft toch geen smoel? Sterker ik zou aan de echtheid van de fles twijfelen. Dit laatste is geen wetenschap maar gezond verstand.
John
John,
Vind hetzelf ook mooier om een echte kurk te zien als ik een fles open, daarover is geen discussie mogelijk, zou echter een wijn die ik mooi vind niet laten staan als er wat voor kurk dan ook inzit. Maar….. maakt het uit voor de kwaliteit van de wijn….. daar ben ik nog steeds niet uit. Zeker niet voor de blindproevers onder ons , die zien de kurk toch niet!
In dit geval een wijn van ca 15 euro, die nog best eens een goede kwaliteit zou kunnen hebben, zie ik het niet als een probleem. Wellicht wel voor de wijnen die het van de reputatie (qua prijs) moeten hebben.
Theo
Ook op mij maakt zo'n samengestelde kurk een goedkope indruk en geeft bij mij de subjectieve indruk dat de wijnmaker op alle details probeert de bezuinigen. Als hij dat op de kurk doet, wat erg zichtbaar is voor de koper, waarom dan niet op het aantal uur dat in de wijngaard wordt besteed of de kosten die tijdens de vinificatie en opvoeding worden gemaakt (“houtsnippers zijn dan vast ook een goed alternatief voor houten vaten” net als dat machinaal oogsten lekker goedkoper is dan handmatig plukken).
Ik chargeer natuurlijk, maar gevraagd werd wat voor indruk de switch van echte kurk naar samengestelde kurkpulp bij mij zou hebben en dat is nu denk ik wel voor iedereen duidelijk
Een switch naar een schroefdop zou ikzelf als mogelijk heel positief, vooruitstrevend en kwaliteitsbewust ervaren, maar ik denk dat het grootste deel van de potentiële kopers een schroefdop niet verwacht bij een rode wijn van > EUR 7-8.
ChrisW
(die ook jarenlang alle kurken heeft verzameld totdat de hoeveelheid wel erg groot werd en hij zelfs na lang nadenken echt niet kon bedenken wat hij er ooit mee zou doen, behalve ze eens weggooien. Dat heb ik dan ook maar direct gedaan.)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?