Diam kurk

• rob kies

Hallo Eelco,

Ik ben geen direkteur van Amorim Benelux, maar handelsagent van Amorim Portugal.

Op uitnodiging van jou, wil ik graag mijn visie geven op de Diam kurk.

Diam wordt geproduceerd door Sabate, Frankrijk. Een equivalent is de Neutrocork van Amorim. Deze kurk is geboren vanuit de opkomst van de duurdere plastic sluitingen, startend met de Altec kurk. Op dit moment te verkrijgen vanaf ca 30 euro per 1.000 stuks tot 100 euro per 1.000 stuks. Het is inderdaad zo, dat dit type kurk geen TCA meer bevat, zodat kurksmaak niet meer voorkomt. Kurksmaak was immers de reden, waarom de plastic sluiting zijn intrede heeft gedaan. Dit type kurk is een successtory in Frankrijk en Spanje, en verovert langzaam meerder markten in Europa. Ik weet dat 'onze“Neutrocork”het in Zuid Afrika ook prima doet. Een ander segment waar deze kurk veelvuldig wordt gebruikt is de bierindustrie in Belgie, op de 75 cl. flessen. Voor wat betreft de wijnen is deze kurk speciaal ontwikkeld voor bewaarwijnen van maximaal 24 maanden. De kurk bestaat uit kurkgranulaat van 0,5 mm tot 2 mm. Deze deeltjes kunnen totaal worden gereinigd. Op de website van Sabate kun je nalezen hoe zij dat doen. Op de Amorim site kun je kijken hoe wij dat doen.

Vanwege het feit, dat natuurkurken steeds schoner worden, alsmede de betere acceptatie van de schroefdop, heeft plastic zijn beste tijd gehad. In 2009 heeft die kentering zich ingezet. De technisch gemaakte kurken ( zoals diam en neutrocork, en er zijn nog wel meer types ) en de schroefdop stijgen in aantal.

In 2009 : 11 miljard kurk, 3 miljard schroefdop, 2,6 miljard plastic.

Toch wil ik ook nog wat kwijt over de nogal simpele uitlatingen van prikkers die menen kurk argeloos in de prullebak te gooien en schroefdop omarmen.

Ik zou zeggen, als je de moeite wilt nemen, eens te kijken naar www.corkfacts.com, scroll naar het Sustainability Rapport, die Amorim sinds 2006 uitbrengt. Hier lezen we weer iets over bv de CO 2 uitstoot van kurk, alluminium en plastic. Over de WWF samenwerking. Met dit rapport hebben staan de in de top 20 Wereldlijst van “groene”bedrijven. Toch ook wat waard, dacht ik zo.

Als laatste opmerking: Gooi de kurken toch niet weg. Wij ontvangen jaarlijks tussen de 15 en 20.000 kg gebruikte kurken, die wij weer verder trasnporteren, recyclen en een nieuwe toepassing geven.

cheers

rob

• TGG

Nou Rob, das helder. Waar kan ik die duizenden kurken dan laten die ik nu heb?

Voor wat betreft de alu schroefdop… ik heb lang en plezierig gewerkt bij een alu company die ook doppen maakten, vandaar wellicht dat ik daar niet negatief tegenover sta. Het gaat mij er overigens over dat ik net zo makkelijk een fles open met wat voor sluiting dan ook, dat heeft op mijn persoonlijke aankoopbeleid geen invloed.

Theo

• Freek69

Theo,

Schijnt dat wereldwinkels ook kurken aannemen. Maken ze bv (halve) zolen van voor slippers!

Freek

• Robèrt Koopman

De Champagne kurk is toch ook een samengestelde kurk?

OK, het gedeelte wat met de drank in aanraking komt is een plaatje natuurkurk, de rest niet.

Vindt niemand een probleem (:D

• Robèrt Koopman

Een “groene” kurk is natuurlijk prachtig maar maakt dat echt het verschil?

De kruk/afsluiter is maar een onderdeel van het grotere geheel.

Is de wijnindustrie wel zo groen?

En de glasindustrie misschien ook niet?

Glas maken vreet energie lijkt mij.

Moeten we Nieuw-Zeelandse wijnen gaan verbieden omdat het teveel CO2 kost om het hier te krijgen?

Laatst een raportje gelezen over zeeschepen en de vreselijk vervuilende stookolie die ze verbruiken.

En dan zijn er nog die denken dat het hele CO2 verhaal een verzonnen verhaal is.

Ik denk dat overigens niet maar dat terzijde.

In Kopenhagen praten over het opwarmen van de Aarde en prompt heel Europa in de kou, het overleg is blijkbaar geslaagd :D

Wil ik dat soort dingen allemaal bedenken als ik van mijn glas wijn geniet?

• Ruud Göebel

Beste Rob, ik lees altijd met plezier je blijmoedige bijdrage, maar ik ga het nu niet hebben over de voordelen van de kurkafsluiting, maar over de recycling! Waar brengen we die kurken?

Ooit een proefproject via de G&G winkels in het Rotterdamse, ik kon ze kwijt in het Brandspuithuisje in Leiden en bij een aantal natuurvoedingswinkels. Maar hoe is het NU?

Ruud.

• Robèrt Koopman

Dit soort afval is toch prima te verbranden in de moderne centrales?

Wekken ze tenslotte ook ons dagelijkse stroom mee op.

Het gewoon weggooien is misschien wel beter dan verzamelen, opslaan, ophalen, reinigen, en weet ik wat nog meer.

Het inleveren bij veel winkels is vast niet gestopt omdat het een groot succes was?

• Ruud Göebel

Beste Robèrt, ik denk dat het succes wél groot was en toen kwam pas het “kostenplaatje” kurken in Nederland verzamelen, ophalen en naar een verzamelpunt brengen, vervolgens de kunststof afsluiters eruit halen, alsmede de afsluitingen voor Port en Whisky met een keiharde plastic dop, dit vormen gewoon kosten die niet opwegen tegen de voordelen van recycling. Jammer maar realiteit.

Ruud.

• rob kies

Ruud,

Wat je beschrijft is het probleem toch niet.

De kostenfactor transport is het grootste probleem en kost veel geld. De rest, qua uitzoeken is voor een sociale werkplaats goede therapie.

gr

rob

• rob kies

Theo,

Het algemene inleveradres is:

AMORIM BENELUX BV

Slabbecoornweg 27

4691 RZ THOLEN

WIj komen halen per pallet.Dit doen we gratis. Anders zijn er in je buurt mileustraten die ook kurk inzamelen.

Als je googled op kurkrecycling kom je er een paar tegen.

ps. Ik heb ook absoluut geen probleem met schroefdop, al denken sommigen dat wel. Waar heb je trouwens gewerkt, Bij Daim?

gr

rob

rob