Hallo Eelco,
Ik ben geen direkteur van Amorim Benelux, maar handelsagent van Amorim Portugal.
Op uitnodiging van jou, wil ik graag mijn visie geven op de Diam kurk.
Diam wordt geproduceerd door Sabate, Frankrijk. Een equivalent is de Neutrocork van Amorim. Deze kurk is geboren vanuit de opkomst van de duurdere plastic sluitingen, startend met de Altec kurk. Op dit moment te verkrijgen vanaf ca 30 euro per 1.000 stuks tot 100 euro per 1.000 stuks. Het is inderdaad zo, dat dit type kurk geen TCA meer bevat, zodat kurksmaak niet meer voorkomt. Kurksmaak was immers de reden, waarom de plastic sluiting zijn intrede heeft gedaan. Dit type kurk is een successtory in Frankrijk en Spanje, en verovert langzaam meerder markten in Europa. Ik weet dat 'onze“Neutrocork”het in Zuid Afrika ook prima doet. Een ander segment waar deze kurk veelvuldig wordt gebruikt is de bierindustrie in Belgie, op de 75 cl. flessen. Voor wat betreft de wijnen is deze kurk speciaal ontwikkeld voor bewaarwijnen van maximaal 24 maanden. De kurk bestaat uit kurkgranulaat van 0,5 mm tot 2 mm. Deze deeltjes kunnen totaal worden gereinigd. Op de website van Sabate kun je nalezen hoe zij dat doen. Op de Amorim site kun je kijken hoe wij dat doen.
Vanwege het feit, dat natuurkurken steeds schoner worden, alsmede de betere acceptatie van de schroefdop, heeft plastic zijn beste tijd gehad. In 2009 heeft die kentering zich ingezet. De technisch gemaakte kurken ( zoals diam en neutrocork, en er zijn nog wel meer types ) en de schroefdop stijgen in aantal.
In 2009 : 11 miljard kurk, 3 miljard schroefdop, 2,6 miljard plastic.
Toch wil ik ook nog wat kwijt over de nogal simpele uitlatingen van prikkers die menen kurk argeloos in de prullebak te gooien en schroefdop omarmen.
Ik zou zeggen, als je de moeite wilt nemen, eens te kijken naar www.corkfacts.com, scroll naar het Sustainability Rapport, die Amorim sinds 2006 uitbrengt. Hier lezen we weer iets over bv de CO 2 uitstoot van kurk, alluminium en plastic. Over de WWF samenwerking. Met dit rapport hebben staan de in de top 20 Wereldlijst van “groene”bedrijven. Toch ook wat waard, dacht ik zo.
Als laatste opmerking: Gooi de kurken toch niet weg. Wij ontvangen jaarlijks tussen de 15 en 20.000 kg gebruikte kurken, die wij weer verder trasnporteren, recyclen en een nieuwe toepassing geven.
cheers
rob