@Robert,
Zoals John ook al zei, het gaat om de perceptie bij de consument en niet zozeer om de werkelijke technische capaciteiten van de kurk. Eén wijnproducent uit Zuid-Afrika kan de perceptie van consumenten niet veranderen, dus hij zal moeten accepteren hoe deze zijn.
De perceptie van de consument is dat deze kurk alleen bij goedkope wijnen wordt gebruikt: “Dus zal hij wel minderwaardig zijn aan een echte kurk”
Overigens wordt hierboven ook gezegd dat de samengestelde kurk kan worden gebruikt voor wijnen die tot twee jaar worden opgelegd. Dan is de kurk in mijn ogen ook echt minderwaardig. Er zit geen aan/uit knop op die na twee jaar wordt omgezet: m.a.w. het minder perfect afsluiten door de kurk (waarschijnlijk omdat hij net als een plastic kurk zijn toch al mindere elasticiteit begint te verliezen) begint neem ik aan al vrij snel en heeft bij een bepaald aantal flessen na twee jaar een punt bereikt dat het de wijn niet meer goed conserveert. Dit zal niet een perfect voorspelbaar proces zijn dat bij iedere afsluiting gelijk is en bij sommige afsluitingen zal dan neem ik aan al eerder sprake zijn van enige oxidatie (hoewel ik me natuurlijk ook realiseer dat een echte kurk ook verre van perfect is, vandaar dat ik zeker open sta voor echt potentieel betere alternatieven). Verder blijven sommige huis-tuin-en-keuken-wijntjes bij mij wel eens iets langer dan twee jaar liggen en ik zou het prettig vinden als de afsluiting daar tegen bestand is (een rode wijn van EUR 15 moet je ook niet persé binnen 2 jaar opdrinken).
ChrisW