Diam kurk

• ChrisW

@Robert,

Zoals John ook al zei, het gaat om de perceptie bij de consument en niet zozeer om de werkelijke technische capaciteiten van de kurk. Eén wijnproducent uit Zuid-Afrika kan de perceptie van consumenten niet veranderen, dus hij zal moeten accepteren hoe deze zijn.

De perceptie van de consument is dat deze kurk alleen bij goedkope wijnen wordt gebruikt: “Dus zal hij wel minderwaardig zijn aan een echte kurk”

Overigens wordt hierboven ook gezegd dat de samengestelde kurk kan worden gebruikt voor wijnen die tot twee jaar worden opgelegd. Dan is de kurk in mijn ogen ook echt minderwaardig. Er zit geen aan/uit knop op die na twee jaar wordt omgezet: m.a.w. het minder perfect afsluiten door de kurk (waarschijnlijk omdat hij net als een plastic kurk zijn toch al mindere elasticiteit begint te verliezen) begint neem ik aan al vrij snel en heeft bij een bepaald aantal flessen na twee jaar een punt bereikt dat het de wijn niet meer goed conserveert. Dit zal niet een perfect voorspelbaar proces zijn dat bij iedere afsluiting gelijk is en bij sommige afsluitingen zal dan neem ik aan al eerder sprake zijn van enige oxidatie (hoewel ik me natuurlijk ook realiseer dat een echte kurk ook verre van perfect is, vandaar dat ik zeker open sta voor echt potentieel betere alternatieven). Verder blijven sommige huis-tuin-en-keuken-wijntjes bij mij wel eens iets langer dan twee jaar liggen en ik zou het prettig vinden als de afsluiting daar tegen bestand is (een rode wijn van EUR 15 moet je ook niet persé binnen 2 jaar opdrinken).

ChrisW

• Guill

Chris,

Wat betreft de kunststofkurk. Ik bottel veel wijn zelf. Daarvoor gebruik ik geen Diam kurk want deze worden slechts 2 jaar gegarandeerd. Omdat ik ook bewaarwijnen (o.a. ch9) bottel neem ik kunsstofkurken (Nomacorc) deze kunnen 10 jaar mee. Nog nooit een probleem met deze “kurken” gehad.

Mvg Guill

• rob kies

Chris,

De perceptie van de consument blijft kurk. Alle polls wijzen dat uit ( www.wine-intelligence.com)

Het probleem is, dat het in de supermarkt verbloemd wordt door de capsule, als de kurk en plastic vergelijkt.

De schroefdopperceptie bij de consument is, dat je deze niet kunt bewaren, per definitie, dus snel opdrinken. Of je nu een fles koopt van 5, 10, 15 of 20 euro, maakt niet uit.

De consument verbindt kurk met klasse in wijn.

De sluiting wordt bepaald door de inkoper van de supermarkt, en niet meer door de bottelaar zelf. Bij de bottelaar is het credo:

U vraagt, wij draaien. Vandaar ook, dat de lobby vanuit de kurkindustrie de laatste jaren is veranderd naar de supermarkten toe.

Mooi voorbeeld is Sainsbury, die de switch heeft gemaakt van alternatieven naar natuurkurk, zie artikel hieronder:

Sainsbury's breaks out the bubbly with FSC cork switch

Josh Brooks, www.packagingnews.co.uk, 05 January 2010

Sainsbury's is aiming to become the world's largest user of FSC-certified cork after pledging to move its entire usage of cork closures to FSC-certified.

The supermarket giant has teamed up with Portuguese cork supplier Amorim for the move, which will begin with its Blanc de Noirs Champagne and will go on to include all wines, spirits and beers with cork closures by the end of 2010.

All corks will be stamped with the FSC logo, used on a wide variety of wood products to certify that the wood has been sourced from sustainably managed forests.

Sainsbury's wine maker Barry Dick said: “Our shift to FSC-certified corks will make a huge difference, particularly when you consider that we sell more than 6m bottles sealed with cork closures every year.”

A statement from Amorim said that the move would make Sainsbury's the world's biggest consumer of FSC-certified cork.

Cork producers argue that the maintenance of their forests is particularly important to the environment as they stop the spread of the Sahara desert in north Africa, while in the Mediterranean they are home to rare species of wildlife such as the Iberian lynx.

Amorim Stopper Division chief executive Victor Ribeiro said: "The UK wine trade makes a vital contribution to the maintenance of this unique triple bottom-line balance between environmental, social and economic issues.

“Because 70% of the value-added income created by natural cork comes from its wine and champagne stopper application, the kind of leadership demonstrated by Sainsbury's goes a long way to help support a more sustainable trade.”

FSC UK executive director Charles Thwaites said: “We hope Sainsbury's example will tempt other companies to make similar commitments and together we will preserve these precious landscapes and habitats.”

FSC-certified material has made a large impact in the packaging world in recent months, in particular in the cartons market where Tetra Pak, Elopak and SIG Combibloc have been switching to FSC-certified boards

• Robèrt Koopman

Toch blijft het een interessante studie.

De producenten van wijnstoppers doen er alles aan om het eigen product beter in de markt te zetten.

Of al die beweringen ook echt waar zijn is voor de consument niet of nauwelijks te controleren.

Als ik wijn drink waar geen kurk op zit dan sterft de Iberische Lynx uit, is dat zo?

Sterft de Lynx niet uit vanwege oprukkende landbouwgronden zodat zijn habitat kleiner wordt?

Stelvin beweert dat er per jaar 100-250 miljoen (!!) flessen door de gootsteen gaan vanwege TCA uit kurk.

Het produceren van de wijn voor die flessen is dus compleet zinloos geweest en dat heeft een aardige CO2 afdruk achtergelaten.

De consument kan dit aantal niet controleren, we moeten het allemaal maar voor waar aannemen.

Verrweg de meeste wijn is bedoeld voor consumptie binnen de twee jaar.

Is er voor die doelgroep niet iets beters te verzinnen?

Kan deze wijn niet inderdaad niet beter in een Tetra Pak of iets dergelijks?

Wil de consument daar eigenlijk wel aan?

Kan me de originele vraag van Udo wel voorstellen, kiest zijn leverancier straks voor iets wat zijn consumenten niet willen?

• John Copier

Rob, ik ben blij met je bijdrage omdat we - van veronderstellingen en van horen zeggen tot zelf meegemaakt - naar feiten kunnen overgaan.

Even iets over het inzamelen. Ik heb zelf goede ervaringen met de wereldwinkel. Prominent in de winkel staat een grote glazen stolp. Er gaat zeker 100 Kg kurk in. Misschien iets te ruim geschat, vooruit 50 Kg dan. Het enige min puntje is wanneer ik met mijn kurken binnenkom en de vraagtekenblikken op mij gericht zie. Maar goed daar ben ik aan gewend want die zie ik ook bij de glasbak.

Het zou een goede zaak zijn wanneer iedereen z'n kurken zou verzamelen en bij het verzamelpunt inleveren. Dat geldt ook voor glas, papier, hout, metaal, kleding, tuin- en keukenafval enz. Gewoon iedereen z'n bijdrage voor een betere wereld.

Ondertussen weet ik ook wel, op basis van eigen waarneming, dat de scheidingsinstallaties bij de vuilverzamelpunten alles z'n beetje sorteert wat bijelkaar hoort en gesorteert kan worden. Dat neemt niet weg dat ik mijn kleine bijdrage op dit punt zal blijven doen.

Groene kurken? Dit is nieuw voor mij. Wel leuk om te lezen dat men ook op dit punt stapjes heeft gezet.

John

• rob kies

Hallo Robert,

nu we toch bezig zijn, dan nog maar een stukje leerstof:

Kurk - lyberische lynx.

1. Vanuit de bast van de kurkeik wordt ca. 30 % gebruikt voor de produktie van natuurkurk. Deze 30% natuurkurk heeft een waarde van 70 % in opbrengst. Als deze waarde dus wegvalt, is het dus niet meer interessant om kurk te produceren. EN van het een komt het ander.

2. Het ontdoen van de bast van de kurkeik in de zomermaanden is de best betaalde agrarische job wereldwijd. Deze job zal dus niet meer betaald kunnen worden, als natuurkurken niet meer worden geproduceerd. De kurkwouden worden dan niet meer onderhouden, kurkeiken gaan dood, er wordt niet meer herbeplant. Resulterend in een groeiende Sahara woestijn. Wellicht bekend, dat in juli en augustus de temperaturen stijgen naar 45 gr

3. 65.000 mensen leven in Portugal van de kurkindustrie, direct en indirect.

4. Het in leven houden van deze “traditie”is de Portugezen dus heel wat waard.

De basis van vele authentieke wijnen is toch, dat deze in vermaarde kelders hebben gelegen, na 15 jaar vervangen zijn door een nieuwe kurk enz enz. En dan genieten van het moment supreme? De basis van wijndrinken en het houden van wijn ligt toch bij dit fenomeen? Dat dat nu wordt overgenomen door nieuwe technieken, niets mis mee, maar er is een behoorlijk leerproces aan vooraf gegaan.

Iedereen wil graag een stukje van de taart meepikken. Hoe groter dat stukje hoe meer verantwoording je hebt. Om bovenstaande 4 punten te blijven garanderen in Portugal, heeft de industrie TCA verbannen naar het verleden. De kurkindustrie heeft als enige in de sector keuze uit sluitingen in prijs van laag naar hoog, dus van goedkope naar dure wijnen.

De bewering van Stelvin is van 2001? 2002? We leven nu in 2010. Wat is het cijfer dit jaar? Wordt vervolgd…

Ik neem aan, dat alle prikkers ook ondervinden, dat het kurksmaak probleem steeds minder en minder voorkomt.

Schrijvers als Jancis Robinson schrijven hier al langer over.

cheers

rob

• Robèrt Koopman

Punt 2,3 en 4 zijn toch niet echt hard te maken.

Dat de Sahara oprukt naar het Noorden is nu ook al aan de gang toch?

De temperaturen over de hele wereld stijgen en dat komt niet louter en alleen door het eventueel verdwijnen van de krukeik in Portugal.

Als we meer wijn drinken wordt het dan kouder langs de Middellandse Zee? Als het eens waar mocht zijn! :)

Dat er heel veel mensen werken in de kurkindustrie mag je niet als verantwoordelijkeid op het bordje van de wijndrinker leggen.

Kan het de Portugezen iets schelen als in Nederland, even als voorbeeld, de gehele visserij-industrie failliet gaat?

Moeten de dan de Portugezen bewust maken van dit feit zodat ze allemaal aan de Nederlandse vis gaan?

Begrijp me niet verkeerd, ik wil niets liever dan dat de Portugezen hun werk behouden hoor.

Natuurlijk doet iedereen dar zijn best om een zo goed mogelijk product te maken.

Ze moeten vooral uitgaan van eigen kracht en niet andere oplossingen de grond in schrijven.

Er zijn honderen miljoenen flessen per jaar te sluiten, een paar procenten minder kurken is niet het einde van de industrie in Portugal.

Ik lees nog regelmatig over het “kurk” probleem op het prikbord, helaas.

Of het echt minder geworden is de laatste jaren weet ik niet.

• Udo Göebel

Mooie discussie en goed om meer feiten te horen.

Ik merk inderdaad dat er minder kurk voorkomt, het gaat de goede kant op. Maar uitgebannen is het zeker niet, ook al omdat er meer fabrikanten dan alleen Amorim zijn.

Er is veel onwetendheid ook bij mij. Dat DIAM of de Neutrocork (slechte naam trouwens) maar twee jaar mee zou gaan is nieuw. Lastig ook, want de consument weet niet welke fles ermee is afgesloten.

Ik heb de betreffende winery geadviseerd het niet te doen, vanwege imago en die twee jaar.

• rob kies

Goede voorlichting is een goede zaak. Heel veel mensen zijn onwetend. Er worden ook te veel indianenverhalen naar buiten gebracht.

Een houdbaarheidsdatum voor wijnen in de supermarkt zou een goede optie kunnen zijn. Omdat de consument moet weten wat hij koopt ( ikzelf ontdoe de capsule van de fles, voordat ik wijn in de supermarkt koop, om te zien wat voor sluiting erin zit) zou op de capsule zelfs nog het type sluiting kunnen worden gedrukt.

Een heel mooi voorbeeld is de Berberana wijn bij appie heyn.

Zo ben je al een heel eind en de consument weet wat hij koopt.

cheers

rob

• ChrisW

Beste Udo,

Dat van die twee jaar houdbaarheid lijkt me ook voor jou als verkoper een onoverkomelijk opstakel voor dit soort wijnen.

Stel dat de wijn er wijn er een half jaar over zou doen na botteling voordat hij bij jou aankomt. Vervolgens zit het een beetje tegen in de verkoop (omdat iedereen bijvoorbeeld zijn geld aan CdP 2007 heeft uitgegeven:) ) en na één jaar heb je nog niet alles verkocht.

Moet je dan bij verkoop van die wijn van EUR 15,- zeggen tegen potentiële klanten dat het een heel goede wijn is maar dat hij wel binnen een halfjaar opgedronken moet worden omdat anders de kwaliteit niet meer gegarandeerd kan worden? :)

ChrisW